סגור

יבואני הרכב מספרים על הצלחות אדירות? חלקם בקושי מכרו ללקוחות פרטיים

לפי הצהרות יבואנים ישנם זינוקים של עשרות אחוזים ברשימות המכירות, אך מה שהם לא טרחו לספר הוא שמכירות רבות נעשו בהנחות גדולות לקומץ חברות ליסינג, חלקן אף נמצאות בבעלותם

שנת 2023 הסתיימה ויבואני רכב רבים מיהרו להכתיר את עצמם "מלכי מכירות" ולספר על הצלחת מותגיהם ועל זינוקים של עשרות אחוזים במכירות. מה שהם לא טרחו לספר הוא כמה מכוניות הם מכרו בהנחות גדולות לקומץ של חברות ליסינג, שלפעמים בעצמן נמצאות בבעלות היבואנים, כלומר ה"הצלחה" מבוססת על מכירות של היבואנים לעצמם. כך עולה מנתוני משרד התחבורה שהגיעו לידי כלכליסט.
הנתונים עובדו על ידי אתר פיקוטו, המחזיק בגישה למאגרי המידע של משרד התחבורה. האתר מציע דרך חדשה לרכוש רכב משומש תוך הקפדה על שקיפות מול המוכר והקונה, לכן הוא יכול להיכנס למאגרי משרד התחבורה - כולל מאגרי רישומי הרכבים לפי הבעלות, כלומר מי מכר לליסינג ומי לפרטיים. הנתונים כוללים גם רכבי יבוא מקביל, אך היקף המכירות שלהם מסתכם באלפי רכבים בלבד.
למכירה של רכב מדגם מסוים באופן מאסיבי לציי הרכב יש השפעה משמעותית על לקוחות פרטיים שרוכשים את המכונית הזאת: מעבר לעובדה שציי הרכב רוכשים את המכוניות לרוב בהנחות נאות, כאשר הלקוח הפרטי יחפוץ למכור את מכוניתו הוא יגלה שהשוק מוצף במכוניות זהות, אלא שאלה נמכרות בהנחות יפות, עם תוכניות מימון והטבות ובאמצעות מנגנוני פרסום משוכללים, מה שפוגע משמעותית ביכולת של הלקוח הפרטי למכור את מכוניתו ומוריד את ערכה.
כך לדוגמה מנתוני פיקוטו עולה כי במקרה של מותגים מסוימים, היקף המכירות לחברות הליסינג לא מסתכם "רק" בכחצי מהיקף המכירות של 2023 אלא אפילו במעל 75%. כך, מנתוני משרד התחבורה עולה כי המותג שמכר הכי הרבה מכוניות לחברות הליסינג היה סיטרואן: לפי רישומי משרד התחבורה, 80.4% ממכירות סיטרואן אשתקד היו של מכוניות שלא נרשמו על שם לקוחות פרטיים. יצוין כי לדוד לובינסקי, יבואנית סיטרואן יש חברת ליסינג משלה – פריים ליס. במקום השני ברשימה נמצא מותג סיני: צ'רי. לפי רישומי משרד התחבורה 77% ממכירות צ'רי הגיעו לציי רכב.
בדומה ללובינסקי, גם לפריסבי (עד לאחרונה קבוצת קרסו) יש חברת ליסינג משלה. את המקום השלישי תופס עוד מותג צרפתי, גם הוא של פריסבי: 68% ממכירות רנו הגיעו לציי הרכב. במקום הרביעי נמצא מותג שמכירותיו לציי הרכב אינן מפתיעות: סאנגיונג הקוריאנית מכרה 65.4% ממכוניותיה אשתקד לציי הרכב, הגיוני בהתחשב בעובדה שסאנגיונג מוכרת רק רכבי שטח וכביש שטח-ורכבי הסיור של המשטרה הם של סאנגיונג. את המקום הרביעי חולקות שתי יצרניות אירופיות: פורד ופיג'ו: בשני המקרים 63.9% ממכירות המותג אשתקד הגיעו לציי הרכב – ואילו במקום החמישי נמצאת לינק אנד קו ש-62.9% ממכירותיה הגיעו לציי הרכב. גם במקרה זה, ליבואנית חברת מאיר יש חברת ליסינג משלה: הרץ.
לצד "אלופי הליסינג", נתוני משרד התחבורה כוללים גם פילוחים של כל יתר המותגים, כשבחלקם החלוקה היא פחות או יותר שווה בשווה אך בחלקם ההטיה בכיוון הלקוח הפרטי משמעותית. כך, ביונדאי 54% מהמכירות הגיעו אשתקד לציי הרכב. בטויוטה 45% מהמכירות הגיעו לציים. בקיה לעומת זאת 61.6% מהמכירות הגיעו לציי הרכב. במאזדה מדובר ב-62% מהמכוניות – אבל באופן מעניין, BYD שהיא המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בישראל – רק 32% הגיעו לציי הרכב, שעדיין לא ממהרים לאמץ מכוניות חשמליות. בטסלה עדיין לא הצליחו לפצח את ציי הרכב ורק 2.8% ממכירותיה אכן נרשמו על לקוחות שאינם פרטיים.
יונדאי, קיה, ליסינג: אלה הדגמים שכמעט לא נרכשו על ידי לקוחות פרטיים. מעבר לכך, הנתונים גם מתייחסים למכירות לציי רכב לפי דגמים ספציפיים – ומכאן עולה כי לעתים דגמים מסוימים, בעיקר מכוניות סדאן, הם כמעט נחלתן הבלעדית של חברות הליסינג. כך, לקוחות פרטיים שרכשו את יונדאי אלנטרה לא ישמחו לגלות שהם במיעוט: 81% ממכירות האלנטרה אשתקד הגיעו לציי הרכב. קיה נירו פלאג אין הייבריד פלוס כמעט לא הגיעה בכלל ללקוחות פרטיים: 97% ממכירות הדגם הגיעו לחברות. 79% מרוכשי צ'רי טיגו 8 פרו היו ציי רכב. 99% ממכירות יונדאי אקסנט הגיעו לציי הרכב וגם 95% ממכירות סיטרואן ברלינגו. 98% ממכירות קיה ריו היו אשתקד לציי הרכב וגם 86% ממכירות פיג'ו 5008. עוד עולה מנתוני משרד התחבורה כי 94% ממכירות פורד פוקוס הגיעו לציי הרכב. גם 87% ממכירות MG 5 היו לציי רכב.
בחלוקה לשיטת הנעה, מדיניות ההטבות של רשות המסים שמעניקה הטבות שווי שימוש למחזיקי רכבי פלאג אין הייבריד עובדת, אבל ציי הרכב עדיין מהססים לאמץ חשמליות באופן גורף. עם זאת – שיעור המכוניות החשמליות שנמכרו השנה לציי הרכב הוא נאה ועובר את היקף החדירה שלהן לשוק הרכב בכללותו. כך, בשנה שעברה 58% ממכירות רכבי הפלאג אין הייבריד-היו לציי הרכב. במכירות מכוניות חשמליות אשתקד, 22% הגיעו לציי הרכב - יותר משיעור החדירה של מכוניות חשמליות לשוק הרכב הישראלי אשתקד שעמד על 18% מכלל השוק. בפלח השוק של ההיברידיות - 47% מהמכירות היו לציי רכב ובמקרה של מכוניות שאינן ירוקות, כלומר לא חשמליות, לא היברידיות ולא פלאג אין הייבריד - היקף המכירות לציי הרכב עמד על 55% מסך המכירות.