סגור
מבחן רכב - יונדאי הייבריד אלנטרה
(דור מנואל )

מבחן רכב
יונדאי אלנטרה הייבריד: גדולה יותר, מרווחת יותר, משתלמת פחות

יונדאי אלנטרה הייבריד היא מכונית שמיועדת בראש ובראשונה לשוק האמריקאי, ומספקת גודל, מרווח ושיוט נוח. אלא שתכתיבי המס החדשים של רשות המסים מצמצמים את היתרון הטבעי שלה כהיברידית, גם מבחינת המחיר וגם מבחינת שווי השימוש

על פניו, דצמבר 2021 הוא העיתוי הגרוע ביותר להציג מכונית היברידית חדשה בישראל. הסיבה היא שבמדינת ישראל מוטל על מכוניות חדשות מס קנייה. מס הקנייה על מכונית רגילה הוא 83% וממס הקנייה הזה מורידים סכומים שמגיעים עד כ־17 אלף שקל בהתאם לרמת הזיהום. על מכוניות היברידיות מוטל מס קנייה נמוך יותר: 50%. אבל מדינת ישראל רוצה להרוויח יותר כסף, או כפי שמכנים זאת ברשות המסים: לעודד חדירת מכוניות חשמליות. ולכן מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות יעלה ב־31 בדצמבר ל־83% כמו שמוטל על מכוניות רגילות.

3 צפייה בגלריה
מבחן רכב יונדאי הייבריד
מבחן רכב יונדאי הייבריד
יונדאי הייבריד
(קרדיט: דור מנואל)
למי שמייבא ארצה היברידיות מדובר בבעיה, במיוחד לאור העובדה ששוק הרכב הישראלי מאוד ריכוזי מבחינת היצע ההיברידיות: כאשר מסתכלים באמת על מה קורה בשוק הזה, אז מגלים שאין כאן כל כך הרבה דגמים היברידיים, כלומר יבואני הרכב מבססים את עיקר המכירות על קומץ של דגמים בלבד.
יונדאי אלנטרה היא דוגמה מצוינת: המכונית הכי נמכרת בישראל במשך תקופה ארוכה היתה יונדאי איוניק, גם מכונית היברידית, אבל את איוניק בקרוב לא יהיה טעם לייבא בגלל אותו שינוי מס. איוניק היתה יחסית קטנה וגם יחסית זולה. עכשיו אין יותר טעם להביא אותה כי המכונית ההיברידית של יונדאי מתומחרת כמו כל מכונית משפחתית מתחרה אחרת, ולכן הדגם שכדאי כן לייבא לישראל הוא מכונית משפחתית היברידית של יונדאי: אלנטרה.
עוד נקודה חשובה: מדינת ישראל לא מסתפקת בהעלאת מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות. מי שלוקח מכונית היברידית בליסינג מקבל הטבת שווי שימוש, כלומר הנחה של 500 שקל בגובה שווי השימוש החודשי בתלוש השכר. מינואר יהיה מדובר ב־400 שקל. כי מדינת ישראל כאמור חייבת להרוויח עוד קצת.

מושכת מבטים בכביש

כעת לאלנטרה. במבט ראשון, אלנטרה היא כמו האחות הגדולה, יונדאי סונטה, אבל בגרסה מוקטנת. העיצוב מרשים, כמעט חללי. ועדיין, אף שמדובר בגרסה מוקטנת של יונדאי סונטה, עדיין האלנטרה היא מכונית גדולה. החזית שלה נראית מאוד לא שגרתית, ואפילו מושכת מבטים של נהגים בכביש. כשמדובר במכונית שבסופו של דבר תשמש בעיקר מחזיקי מכוניות ליסינג, בעידן שבו גם טסלה 3 כבר לא מושכת יותר מדי מבטי הערצה — מדובר כנראה בהישג.
3 צפייה בגלריה
מבחן רכב יונדאי אלנטרה הייבריד
מבחן רכב יונדאי אלנטרה הייבריד
(צילום: דור מנואל)
בפנים האלנטרה מרווחת, אפילו מאוד מרווחת. מדובר בדגם שבעצם מיועד בין היתר לשוק האמריקאי והממדים ניכרים. עמדת הפיקוד של הנהג טובה אבל כמו בהרבה קוריאניות, משענות המושב העליונות דורשות הטיה קלה של הצוואר קדימה — לא הכי נעים בימים של חילופי עונות, על אחת כמה וכמה למי שסובל מגב רגיש, בלט דיסק עתיק שמתעקש להטריד מנובמבר ועד דצמבר, במיוחד בירידות לים המלח בדרך לברוח מן הגשם שמתחיל בגוש דן ונגמר בירושלים.
מערכות ההפעלה נוחות מאוד, יש מערכת מולטימדיה מצוינת ושפע של מקום למי שיושב בספסל האחורי. עמדת הפיקוד עם שני מסכים מתעקלת סביב הנהג באופן משביע רצון ויש גם הפרדה ברורה בין הנהג לנוסע באמצעות קונסולה.
אבל יש גם תלונות: קודם כל יש דגמים שמיועדים לשוק האמריקאי שבהם יצרן הרכב משקיע הרבה כדי לתמוך בתדמית, ראה ערך יונדאי סונטה. ויש דגמים שבהם יצרן הרכב משקיע פחות כי מדובר במוצר עממי מאוד, ראה ערך יונדאי אלנטרה. זה מתבטא בפלסטיק של לוח המחוונים, פלסטיק אפור ומגורען שמפתיע למצוא במכונית שעולה כמעט 150 אלף שקל. זה ממשיך בהיעדר ידיות העברת הילוכים מאחורי ההגה ומסתיים בהיעדר פתח מזגן לנוסעים מאחור.
תא המטען של האלנטרה גדול מאוד, אבל העיצוב של האלנטרה עם הדלת האחורית הנמוכה מכתיב פתח הטענה צר, כלומר כדי להכניס אופניים מתקפלים או סתם מזוודה צריך להתאמץ.
3 צפייה בגלריה
מבחן רכב יונדאי אלנטרה הייבריד מבפנים
מבחן רכב יונדאי אלנטרה הייבריד מבפנים
יונדאי אלנטרה הייבריד מבפנים
(צילום: דור מנואל)

מיועדת לגמיאת מרחקים

יחידת ההנעה של האלנטרה הייבריד מוכרת לבוגרי יונדאי היטב: מנוע בנפח 1.6 ליטר עם מערכת הנעה היברידית. פעם היה מדובר בחידוש אמיתי, היום מדובר במערכת הנעה ותיקה שעושה את עבודתה היטב. האלנטרה אף פעם לא סובלת מחוסר כוח או מסרבנות של מערכת ההנעה, אף שמדובר במכונית מגודלת למדי. אבל גם כאן ניכר חיסכון ולא רק בצריכת הדלק: במצבים מסוימים, במיוחד בשיוט בין־עירוני, האלנטרה נשמעת רועשת, במיוחד מאזור הרצפה והחלונות. מערכת ההנעה הזאת, בשינויים יחסית מועטים, עושה עבודה טובה ושקטה באיוניק. גם באלנטרה העבודה טובה, אבל המנוע נשמע יותר טוב וגם הצמיגים.
מבחינת יכולת שיוט — אלנטרה ההיברידית היא מכונית שמיועדת בראש ובראשונה לשוק האמריקאי, כלומר מדובר במכונית שמיועדת לגמיאת מרחקים. השיכוך שלה טוב מאוד כל עוד מי שנוהג בה מבין היטב את מקומו בכבישי ישראל, כלומר מדובר במכונית שמיועדת פשוט להיות שייטת יעילה, בין שמדובר בפקק ובין שמדובר בכביש בין־עירוני. אבל חשוב לציין שגם האלנטרה נופלת קורבן לאופנה שיצרני הרכב אוהבים: כדי להפוך מכונית ליותר בולטת ויותר מיוחדת, יש להתקין לה חישוקים גדולים וצמיגים ספורטיביים. זה עניין של מראה — והאלנטרה אכן נראית טוב, אבל זה גם עניין של נוחות: צמיגים ספורטיביים לא אוהבים בורות ואלה של האלנטרה אינם יוצאי דופן.

חשובה לשוק הישראלי

בשורה התחתונה: יונדאי אלנטרה הייבריד היא מכונית חשובה עבור שוק הרכב הישראלי מכיוון שמדובר במכונית הראשונה ואולי האחרונה שמגיעה לישראל דווקא בשלהי השנה כשרשימת שיקולי היבוא שלה כוללת במקום גבוה מאוד דווקא את תכתיבי רשות המסים החדשים, כלומר עליית מס קרובה בינואר וניסיון להיכנס לנעליה של יונדאי איוניק, מכונית משפחתית קטנה שרשות המסים המליכה וכעת צפויה להפיל.
מה שיונדאי אלנטרה ההיברידית תיתן לרוכשים בישראל, ואם לדייק גם להרבה חוכרים, כלומר נהגי ליסינג, היא מכונית היברידית שהיא בעצם גדולה יותר ומרווחת יותר. אבל כנראה שלא מעט הודות למדיניות של רשות המסים — מדובר גם במכונית שמחירה הרשמי מתקרב ל־150 אלף שקל בעולם של משפחתיות לא היברידיות שמחירן מרחף באזור ה־140 אלף שקל — ויש גבול כמה גודל הלקוחות באמת צריכים.
על כך נוסיף את העובדה שרשות המסים החליטה במו ידיה לצמצם את גובה הטבת שווי השימוש למחזיקי מכוניות היברידיות — ולעשות זאת ממש בשלהי נובמבר. כלומר בעצם מדובר במצב שבו מדינת ישראל במו ידיה צמצמה את היתרון הטבעי של המכונית ההיברידית של יונדאי, גם מבחינת המחיר וגם מבחינת שווי השימוש. מדובר במצב ייחודי שבו יכולתה של מכונית היברידית ראויה להתחרות מול מכוניות רגילות נפגעת דווקא באשמת הרגולטור שכנראה שמעדיף שנהגי ישראל ייסעו במכוניות מזהמות.
אבל הרגולטור אינו היחיד שמשפיע על המחיר, בדרך אל הצרכן יש גם יבואן. אם כ־150 אלף שקל הם רף המחיר החדש למכונית היברידית משפחתית, ייתכן שיימצאו לא מעט נהגים שיעדיפו מכונית יותר מזהמת, וחבל.