סגור
מבחן רכב Lync&Co 03
(צילום: נתן וויל, עריכה: איציק חן)

מבחן רכב
לינק אנד קו 01: סינית עם ניחוח אירופי

באיחור אופנתי של 3 שנים לינק אנד קו 01 מגיעה לישראל. במאפיינים רבים היא דומה למקור ההשראה שלה, הוולוו XC40 - אך מי שבעניין של רכב פלאג אין הייבריד יוקרתי באמת שיישאר עם המקור

לפני כשש שנים יצרנית הרכב הסינית ג'ילי החלה במסע רכישות של יצרני רכב מערביים. מסע זה לא הסתיים עד היום. וולוו, לוטוס ויצרניות רכב נוספות נבלעו בפיה של “מפלצת הג'לי” של ג'ילי. הסיבה היא לא מה שחשבנו: בג'ילי פחות התעניינו במוניטין של יצרניות הרכב המערביות ויותר רצו את הטכנולוגיה שלהן.
לינק אנד קו 01 היא דוגמה מצוינת: מדובר ברכב כביש־שטח שמבוסס על מכלולים של וולוו XC40. למעשה, הלינק אנד קו דומה בערך לוולוו XC40 גם ברמת המנוע וגם ברמת מערכת ההנעה החשמלית.
באירופה משווקים את לינק אנד קו כבר מעל שלוש שנים בליווי של לא מעט גימיקים יצירתיים: תוכניות שיתוף רכב, תוכניות מימון יצירתיות ועוד. בארץ מצפים שהישראלים ישלפו ארנק וכדי שהם יעשו זאת, שולפים להם את מילת הקסם: "פרימיום".
כמו שעון איכותי, כמו וויסקי משובח. כמו מכונית יוקרה שבדית שאסור להזכיר את שמה בגלל שהיא משווקת על ידי אותה יבואנית. אבל לא בדיוק איכותי אלא איכותי טכנולוגי. הישראלים של 2023 פועלים לפי נוסחה פשוטה שמורכבת מכללים מוכרים: המוצר שמוכרים להם צריך להיות "פרימיום", או הסלוגן החדש והאידיוטי של אנשי השיווק, "פרימיום עממי", כלומר המוצר צריך להיות יותר זול ממשהו יוקרתי אך יותר טכנולוגי. ולכן זה פרימיום. לינק אנד קו 01 היא מכונית יותר זולה ממשהו יוקרתי מקביל, למשל מוולוו XC40 שעליה היא מבוססת.

2 צפייה בגלריה
מבחן רכב לינק אנד קו 01
מבחן רכב לינק אנד קו 01
לינק אנד קו 01. המזל שלה הוא שרכבי כביש־שטח אחרים עם מערכות פלאג אין הייברידיות פשוט מתומחרים הרבה יותר יקר ממנה
(צילום: נתן וויל )

והאמת היא שוולוו XC40 היא מכונית מרשימה, אם מורידים ממנה כמובן את השיעמום המובנה שמגיע עם כל וולוו חדשה. האם 01 היא מכונית יוקרה? מבחינה חיצונית ניכר ש־01 רחוקה מאוד מלהיות מכונית חדשה או יוקרתית. ולא ברור מדוע היבואנית התמהמהה כל כך הרבה שנים עם יבואה לישראל. אבל היא מכונית נאה, בטח שיותר נאה מן הוולוו שעליה היא מבוססת. הגישה של לינק אנד קו היא לייצר סוג של ערפול: אף אחד לא יודע האם מדובר במכונית סינית במובהק, אף אחד גם לא יודע האם מדובר במכונית שבדית, זו מכונית שהיא גלובלית. ורק שפע של מדבקות בתא המנוע מציינות שהמכונית הגלובלית מיוצרת בסין בדומה לוולוו, טסלה וב.מ.וו.
לינק אנד קו 01 היא מכונית שעושה טריקים של ויזואליה: מקדימה היא נראית גדולה, הפנסים שלה מזכירים מעט ניסאן ג'וק. מהצדדים היא נראית הרבה יותר קומפקטית ודחוסה. בכנפים הקדמיות יש שקעי טעינה שימושיים למערכת הפלאג אין ההייברידית. הגג צבעוני בחלקו משום מה. ללינק אנד קו חשוב שהסמל יהיה מורכב מאפס קטן וגם אחד גדול, או שמדובר בחוק מספרים גדולים או שמישהו רוצה להבהיר לנו שעוד מעט יהיו כאן דגמים נוספים.
מערכת ההנעה של לינק אנד קו 01 היא כמעט וולוו טהורה. המנוע הוא מנוע טורבו בנפח 1.5 ליטר, יש גם מערכת פלאג אין הייברידית עם הבטחה לתת טווח נאה יותר מזה של הוולוו. אך בפועל ההבדל זניח מאוד. אם נוסעים על לינק אנד קו 01 באופן סביר ושקול, אז אפשר לשכנע אותה לנסוע 30 או אפילו 50 ק”מ בכוח חשמל בלבד. מנוע הבנזין אוהב להתערב וטוב שכך.
ללינק אנד קו יש מערכת הנעה טובה, חסכונית וגם שקטה למדי. אבל בדרך מוולוו אל לינק אנד קו המערכת ספגה כמה באגים לא צפויים. קודם כל, בתחילת נסיעה יש חבטה משמעותית כשמנוע הבנזין מצטרף אל המנוע החשמלי. מערכת אגירת האנרגיה בבלימה הופכת את הפעלת הבלם למעורפלת. וולוו רוצה שהיושבים ברכב יהיו בטוחים, לינק אנד קו 01 רוצה שהם ירגישו בטוחים עד שהם יבינו שהם לא – ואז הם יצטרכו ללחוץ חזק על הבלמים. ואת מערכת ויסות הבלימה הרגנרטיבית שאוגרת אנרגיה בבלימה בחרו בלינק אנד קו להטמין בידית ההילוכים, אבל כדי להפעיל אותה יש להזיז את הידית לצדדים. וכאשר מדובר בידית שאינה פשוטה לתפעול, מדובר בבעיה תמוהה.
שאר תא הנוסעים של לינק אנד קו 01 מזכיר לנו שהסינים לא העתיקו את וולוו, הם שאבו ממנה את המידע, פירשו אותו כפי שמתחשק להם ולרוב הם מצליחים, אך לא תמיד. קודם כל, תא הנוסעים של לינק אנד קו 01 באופן כללי הוא תא נוסעים טוב. המושבים נוחים מאוד. תא המטען גדול. תנוחת הישיבה טובה (לנוסע אין כיוון חשמלי). לוח המחוונים גבוה מדי ומעט מקשה את הראייה קדימה, מה גם שהקורות בצדדים עבות מאוד. כדי להגביר את עוצמת השמע צריך להושיט את יד ימין בין מושב הנהג והנוסע סמוך למושב הנוסע. למי שאינו גמיש ולא רוצה ללטף את הנוסע בטעות, זה פשוט כואב. אלה לא סוגיות משמעותיות, אבל זה לא נעים, בטח שלא על פני מאות קילומטרים של נסיעה ביום. כלומר, בסך הכל תא הנוסעים נעים מאוד. אבל בלינק אנד קו 01 יש גם כמה מאפיינים שהיו גורמים למהנדסי וולוו לגרש כמה עובדים החוצה לשלג: תפעול בקרת האקלים מעצבן. איכות החומרים של מושבי הנוסעים, שלפי לינק אנד קו עשויים חומרים ממוחזרים מזכירה מעט את החומרים שהגיעו למחזור מלכתחילה. התקרה נמוכה מעט ולברכי הנהג והנוסע הקדמיים אין מקום. וחבל כי מדובר בזוטות שמעיבות על תא נוסעים טוב.
איכות הנסיעה של לינק אנד קו 01 מזכירה היטב שוולוו, לינק אנד קו, רוב היפנים, רוב הקוריאנים, כל היצרנים הסיניים, כולם מכוונים לאותו מקום בדיוק: מקום בטוח, יעיל, משעמם פחד, חסר ייחוד, מרדים ועלוב. הנסיעה בטוחה ושקטה. אפשר אולי היה לצפות ממותג שהבטיח לכבוש את אירופה לא פחות טוב מוולוו ועל בסיס ידע של וולוו לייצר מכוניות שיהיו יותר מרתקות מוולוו. אבל 01 היא בדיוק כמו וולוו: יעילה, צפויה, מה שעם ישראל ירצה. התאוצות טובות, הנסיעה שקטה, לא יהיה כלום כי אין כלום. אפשר להיכנס לסיבוב מהר. אי אפשר להיכנס לסיבוב בשמחה והתרגשות. לפעמים היינו שמחים אם יצרניות הרכב שמצהירות על מוצרים מרתקים, לחובבי ספורט אלגנטיים, כל אותם חדשנים שלא מאמצים את המותגים של פעם, באמת ייצרו מכוניות מרתקות, מכוניות שעושות משהו גם אם הן רכב כביש־שטח. אבל לינק אנד קו רק מייצרת מכונית הגיונית, סבירה, כזו שנוסעת.

2 צפייה בגלריה
מבחן רכב לינק אנד קו 01 מבפנים
מבחן רכב לינק אנד קו 01 מבפנים
תא הנוסעים של לינק אנד קו 01. לוח המחוונים גבוה מדי ומקשה מעט את הראייה קדימה
(צילום: נתן וויל )

יום שלם עם לינק אנד קו. קודם כל, חשוב להבהיר: מכוניות כמו לינק אנד קו הן הזדמנות פז ליבואני רכב ובוננזה כספית לאנשי הפרסום שלהם. הציבור בישראל בשל לקבל מוצרים סיניים - אבל לא את היקרים. ואם למכוניות הסיניות יש מורשת אירופית, אז אפשר אפילו לומר שהן זולות יותר מן המקבילות האירופיות. אנשי שיווק ציניים במיוחד יצמידו את המילה "פרימיום" למכונית והרי לכם מתכון להתנפלות. אבל לינק אנד קו 01 אינה מוצר פרימיום. היא לא חשמלית טהורה, היא לא יוקרתית אמיתית, היא לא ספורטיבית במופגן. היא רכב כביש־שטח סיני עם מערכת פלאג אין הייבריד – ואפילו רכב כביש שטח סיני מוצלח למדי. המזל של לינק אנד קו 01 אינו העובדה שהיא יותר זולה מהוולוו שעליה היא מבוססת, כי אי אפשר להשוות אותה בכלל לוולוו. המזל שלה הוא שרכבי כביש־שטח אחרים עם מערכות פלאג אין הייברידיות פשוט מתומחרים הרבה יותר יקר ממנה. עבור ישראלים שכל מה שנדרש כדי לגרום להם לפתוח ארנק הוא מסך גדול ושימוש מוגזם במילה "פרימיום", מדובר בעסקה מעניינת. אבל מי שבאמת רוצה מכונית פרימיום, עדיף פשוט לרכוש את המקור.

אהבנו
תא נוסעים ומחיר
אהבנו פחות
מערכת הנעה
מתחרות
טויוטה ראב 4 פלאג אין הייבריד
לסיכום
המחיר אינו זול, אבל המתחרים יקרים יותר

LYNK&CO 01
מנוע בנזין: נפח 1,477 סמ"ק. הספק: 179 כוחות סוס. מומנט מרבי: 27 קג”מ
מנוע חשמלי: הספק מרבי: 81 כוחות סוס. מומנט מרבי: 16 קג"מ
ביצועים: מהירות מרבית
210 קמ"ש, זינוק ל 100 קמ"ש
8.0 שניות
צריכת דלק רשמית:
100 ק"מ לליטר
צריכת דלק בפועל:
12.8 ק”מ לליטר
טווח נסיעה מרבי: 469 ק"מ
בטיחות: 6 כריות אוויר,
5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. בקרת שיוט אקטיבית
קבוצת זיהום: 1
מחיר: 230 אלף שקל