סגור
מיכלית נפט של בריטיש פטרוליום BP
מכלית נפט של BP (צילום:nauticexpo)

מצטרפות לרשימה: BP, אברגרין ויורונאב מפסיקות לשוט בים האדום

ענקית האנרגיה וחברות הספנות מטייוואן ומבלגיה מצטרפות לחברות הספנות הגדולות בעולם, ומשנות את נתיב השייט שלהן עקב האיום החות'י; המשמעות: הארכת הנתיב באלפי ק"מ וגידול בעלויות

האיום החות'י ממשיך להרתיע את החברות הבינלאומיות: ענקית האנרגיה BP הודיעה כי היא מקפיאה את מעבר המכליות שלה בים האדום. זאת בעקבות ההסלמה בתקיפות של ספינות מצד המורדים החות'ים בתימן, כך לפי דיווח בבלומברג. בהמשך לכך מסרו חברות הספנות אברגרין הטייוואנית ו-Euronav על מהלך דומה.
"לאור ההידרדרות במצב הביטחוני של הספינות בים האדום, BP החליטה להפסיק באופן זמני את המעבר של ספינות בים האדום", נמסר בהצהרה שפרסמה החברה. בכך היא מצטרפת לחברות הספנות הגדולות כמו מארסק שפרסמו הודעות דומות בימים האחרונים.
שעה קלה לאחר ההודעה של BP, מסרה חברת אברגרין (Evergreen) - אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם - כי החליטה להפסיק באופן זמני קבלת מטען ישראלי. ההחלטה נכנסת לתוקף באופן מיידי ולפיכך הורתה לכל ספינות המכולות שלה להפסיק ולשוט דרך הים האדום עד להודעה חדשה, כך לפי דיווח בסוכנות רויטרס.
באברגרין הוסיפו כי ספינות שהיעד שלהן הוא נמלים בים האדום ישוטו למים בטוחים יותר ויחכו להוראות נוספות, בעוד שספינות המכולות שאמורות לעבור בים האדום כחלק ממסעות ארוכים יותר בין אסיה והמזה"ת, אירופה או החוף המזרחי של ארה"ב, יכוונו לעבר כף התקווה הטובה ומשם ימשיכו במסע שלהן לנמלים המיועדים. פירוש הדבר כי במקום לעבור במיצר באב אל-מנרב הספינות צריכות לשוט בנתיב ארוך יותר מסביב לחלק הדרומי של אפריקה.
אברגרין היא אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. היא חכרה את הספינה אבר גיבן שנתקעה בתעלת סואץ במרץ 2021 וגרמה לפקק ענק של ספינות ולנזק במיליארדי דולרים למסחר העולמי.
לאחר מכן הודיעה חברת הספנות הבלגית Euronav הודיעה כי היא עוצרת את השיט בים האדום עד להודעה חדשה. "אנחנו עוקבים אחר המצב מקרוב מאוד. בטיחות הצוות שלנו והספינות שלנו היא מעל הכל", נמסר מטעמה.
הימנעות משייט בים האדום פירושה שהספינות לא יכולות להשתמש בתעלת סואץ המצרית, וייאלצו במקום לעבור דרך ארוכה יותר מסביב לאפריקה, שתוסיף אלפי קילומטרים למסע ובהתאם תוביל לעיכובים במשלוחים ולעלויות דלק גבוהות יותר. העיכובים יגרמו גם לביקוש גבוה יותר לספינות ולמכולות.
לפי הדיווחים, בארה"ב פועלים ביחד עם בנות הברית שלה להקמת כוח מיוחד להגנה על ספינות בים האדום, שבו עובר כ-12% מהמסחר הימי העולמי.
רשימת החברות שהודיעו על הימנעות מהים האדום כוללת מלבד מארסק גם את קבוצת הספנות הצרפתית CMA CGM ואת חברת Hapag Lloyd הגרמנית.
במסחר היום באירופה התחזקו מניות חברות הספנות. כך למשל מניית מארסק עלתה ב-3.5% בתחילת המסחר בקופנהגן. "אנחנו סבורים שההחלטה להימנע מנתיב הים האדום בספינות מטען של נפט תאריך את זמן המשלוח ואם המצב יימשך תוביל לעליית התעריפים", אמר לרויטרס האנליסט מסימו בוניסולי מחברת אקוויטה.