סגור

כדי להקפיא את הונו של פוטין, צריך קודם למצוא אותו

מאז החלה הפלישה לאוקראינה הכריזו ממשלות מאירופה ועד אסיה על סנקציות נגד בנקים, חברות בטחוניות והאליטה הרוסית. צירוף הנשיא לרשימה הוא חסר משמעות, שכן איש לא הצליח עד כה לכמת ולמקם את הונו. הדרך היחידה תהיה לצאת נגד מקורביו המנהלים את עושרו

בעוד חגורת החנק מתהדקת סביב קייב, ברחבי העולם ממשיכים לגנות את פעולותיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולחשוף סנקציות מחמירות שיושתו על המדינה ועל צמרת פרטיה - פוטין בראשם.


ביום שישי נרשמה עליית מדרגה כאשר האיחוד האירופי, בריטניה וארה"ב הודיעו על הקפאת נכסי הנשיא הרוסי. אירופה כללה במהלכים גם את שר החוץ שלו סרגי לברוב, אך על מנת לשמור על מראית עין של ערוצים דיפלומטיים פתוחים, הסנקציות אינן כוללות מגבלות נסיעה.


3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין
(AFP)

עם זאת, הן עשויות להישאר על הנייר בלבד, שכן היקף הונו של פוטין ומיקומו הם בגדר תעלומה. לאורך השנים ניסו אנליסטים, כלכלנים וגורמים שהיו מקורבים לשליט הרוסי לכמת את רכושו. ההערכות, הנעות בין 70 מיליארד דולר ל־200 מיליארד דולר, מציבות אותו בצמרת העושר העולמית, אולי אף בקודקודה. בראיון ל"גרדיאן" ב־2015 טען המיליארדר הרוסי הגולה סרגיי פוגאצ'ב, כי כל ניסיון להעריך את שוויו של פוטין הוא חסר משמעות. "כל מה ששייך לטריטוריה של הפדרציה הרוסית, פוטין מחשיב כרכושו. אי אפשר לחשב את שוויו", ציין.
כתב העת "פורבס", שמפרסם מדי שנה את רשימת המיליארדרים העולמית, טוען כך גם. "מדובר ככל הנראה בחידה החמקמקה ביותר באיתור עושר - קשה יותר מאשר הונם של יורשים, ראשי מדינות אחרים ואפילו ברוני סמים שאת הונם חשפנו לאורך השנים", כתב המגזין בחודש שעבר.
מסמכים רשמיים שמפרסם הקרמלין מדי שנה מציינים הכנסה שנתית צנועה של 117 אלף דולר ודירה קטנה עם מוסך שבו מחזיק פוטין בשתי מכוניות לאדה סובייטיות ורכב שטח מסוג לאדה וידה. מבקרים מטילים ספק באמיתות הדיווחים הללו. ביל בראודר, איש עסקים אמריקאי, בעבר המשקיע הזר הגדול ביותר ברוסיה וכיום אחד ממבקריו הקולניים ביותר של פוטין, טען בעדות בפני הקונגרס כי מדובר באחד מעשירי עולם עם הון של 200 מיליארד דולר. "הוא מחזיק את הכסף שלו במערב וכל הכסף הזה באופן פוטנציאלי חשוף להקפאה והחרמה", אמר.
מספר נכסי יוקרה נקשרו לאורך השנים בשמו של השליט הרוסי, המפורסם שבהם זכה לכינוי "הארמון של פוטין". באחוזה שלחופי הים השחור, המתחם המוגן ביותר ברוסיה, יש מנחת מסוקים, כנסיה, תחנת דלק ומערת יין שנחצבה בהר
מספר נכסי יוקרה נקשרו לאורך השנים בשמו של השליט הרוסי, המפורסם שבהם, שנבנה בעלות משוערת של מיליארד דולר, מכונה "הארמון של פוטין". באחוזה שלחופי הים השחור יש מנחת מסוקים, כנסיה, ארמון קרח, תחנת דלק ומערת יין שנחצבה בהר, זאת נוסף לסאונות, בית מרחץ טורקי, קזינו ואולם קולנוע. הארמון הוא גם לפי דיווחים המתחם המוגן ביותר ברוסיה. בוריס נמסטוב, מבקר של פוטין שחוסל ב־2015, פרסם תיק מסמכים שבו הוא מתעד את חיי הפאר של הנשיא. נמסטוב מנה 15 מסוקים, ארבע יאכטות, מטוס פרטי עם אסלת זהב ואוסף שעונים בשווי כחצי מיליארד דולר.

3 צפייה בגלריה
הארמון של פוטין
הארמון של פוטין
הארמון של פוטין
(צילום: ויקיפדיה)

אם להתבסס על בראודר, המערב יוכל לפגוע בהונו של פוטין דרך חוג מקורביו, טענה ששבה ועלתה מאז ההסלמה. "פוטין עשה עסקה עם האליטה הרוסית. 'תנו לי 50 אחוז מהונכם ואני אתן לכם לשמור על 50 האחוז הנותרים", כך לפי בראודר, שאמר את הדברים לפורבס. "אם לא, הוא ייקח את ה־100 אחוז ויזרוק אותם לכלא". שמו של פוטין לא עלה אמנם בדליפת מסמכי פנמה ב־2015, אך כמה מחבריו הקרובים ביותר, נחשף, מחזיקים במאות מיליוני דולרים במקלטי מס. לפי בראודר, הדרך היעילה ביותר להשית סנקציות על פוטין, היא לצאת נגד כ־50 האוליגרכים המנהלים את הונו של פוטין. "זה מה שיעצור אותו", צייץ בטוויטר.
המערב כבר בחר בערוץ הזה. מהלכי הענישה שעליהם הוכרז מוקדם יותר מתמקדים בהקפאת נכסים של בנקים רוסיים מובילים במדינות השונות, כמו גם נכסיהם של בעלי הון הנחשבים מקורבים לפוטין. מלבד מוסדות פיננסיים, הסנקציות מכוונות נגד חברות רוסיות בולטות במגזר הבטחוני במטרה להחליש את יכולתה של רוסיה להמשיך ולפתח את צבאה. ערוץ נוסף שאליו מכוונת ארטילריית הענישה הוא תחום ההייטק, שנקשר גם הוא בתעשיות הבטחוניות.

יידרשו מהלכים דרמטיים ויסודיים

המהלכים הללו ננקטים לא רק כאמצעי לנתק חמצן באופן מיידי ממכונת המלחמה הרוסית, אלא גם להשפיע על המגזרים המובילים שלה לטווח הרחוק. זאת בעיקר בשל ההבנה כי כלכלתה של רוסיה עברה כברת דרך מאז משבר 2014, ויידרשו לפיכך מהלכים דרמטיים ויסודיים על מנת להביא לתוצאות הרצויות.
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון חשף שלשום סבב סנקציות שאותו הגדיר "חבילת הסנקציות הכלכליות הגדולה והחמורה ביותר שהוטלה אי־פעם על רוסיה". ג'ונסון אמר לחברי הפרלמנט כי פוטין הוא "תוקף עם דם על הידיים" שיספוג גינויים מכל העולם וההיסטוריה בשל הפלישה לאוקראינה.



הסנקציות כוללות הקפאת הנכסים בבריטניה של הבנקים הגדולים ברוסיה והדרתם מהמערכת הפיננסית. פירושו של דבר שלא תהיה להם גישה למטבע הבריטי והם לא יוכלו להעביר תשלומים דרך בריטניה. בנוסף, חברות רוסיות גדולות לא יוכלו לגייס הון או ללוות כספים בשווקים הבריטיים. בריטניה מקפיאה גם את הנכסים של 100 פרטים וחברות, ביניהם חתנו לשעבר של פוטין, קיריל שמאלוב, ופטר פרדקוב, מנכ"ל Promsvyazbank שגם עליו הוטלו סנקציות. החברות שהסנקציות כוונו נגדן כוללות את רוסטק, החברה הבטחונית הגדולה ברוסיה, Tactical Missile Corporation ספקית הטילים הגדולה במדינה ויצרנית הטנקים Uralvagonzavod. כמו כן, חברת התעופה הלאומית של רוסיה אירופלוט לא תורשה לנחות בבריטניה.
סנקציות נוספות כוללות איסור על יצוא של רכיבים שיכולים לשמש לצרכים צבאיים ואזרחיים, ובמקביל בריטניה תפסיק יצוא של פריטים לתעשיית הייטק וציוד לזיקוק נפט. כן תושת הגבלה על הפקדונות של רוסים בבריטניה. ג'ונסון סיים ואמר כי נותרו עוד אפשרויות לסנקציות נוספות, כולל הרחקתה של רוסיה ממערכת התשלומים SWIFT. הוא הוסיף כי הסנקציות יחולו גם על בלארוס בשל הסיוע שהעניקה לרוסיה כשאפשרה לה לתקוף משטחה.
הסנקציות ננקטות לא רק כאמצעי לנתק חמצן באופן מיידי ממכונת המלחמה הרוסית, אלא גם כדי להשפיע לטווח הרחוק. זאת בעיקר בשל ההבנה כי כלכלת רוסיה עברה כברת דרך מאז משבר 2014 ויידרשו מהלכים דרמטיים כדי להשיג תוצאות
גם באיחוד האירופי הכריזו על הרחבת הסנקציות. נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ונשיא צרפת עמנואל מקרון חשפו צעדים חדשים והתחייבו לגרום "להשפעה מקסימלית על הכלכלה הרוסית והאליטה הפוליטית".
הסנקציות מכוונות נגד המגזרים הפיננסיים, האנרגיה והתחבורה וכוללות הגבלות על היצוא ואיסורים על מימון מסחר. לפי פון דר ליין, הסנקציות הנוכחיות יוצאות נגד 70% ממגזר הבנקאות הרוסי והחברות הממשלתיות "ולא יאפשרו לרוסיה לשדרג את בתי הזיקוק שלה". באיחוד גם מגבילים את הפקדונות של מקורבי פוטין, ובכוונתם להגביל את הגישה של רוסיה לטכנולוגיה רגישה המיועדת לייצור חלקי מטוסים.
"פוטין בחר במלחמה הזו", הכריז נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וחשף סנקציות נוספות נגד רוסיה הכוללות הגבלות על יצוא טכנולוגיה, שלטענתו תנחית מכה קשה על יכולתה לקדם את צבאה כמו גם את תעשיית התעופה שלה. לפי הבית הלבן, הסנקציות החדשות כוללות הגבלות על יצוא מוליכים למחצה, ציוד טלקומוניקציה, אבטחה מוצפנת, לייזרים, חיישנים, ציוד ניווט וטכנולוגיית תעופה. ארה"ב הטילה גם סנקציות על בנקים רוסיים ועל "מיליארדרים מושחתים" ובני משפחותיהם המקורבים לפוטין. כמו כן, היא תאסור על 13 חברות ציבוריות גדולות לגייס הון במדינה, ביניהן ענקית האנרגיה גזפרום וסברבנק, המוסד הפיננסי הגדול ברוסיה. גם בבית הלבן מתכוונים להטיל סנקציות על חברות מבלארוס.
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה הודיע כי מדינתו תטיל סנקציות נגד המוסדות הפיננסיים ברוסיה, ארגונים צבאיים ואנשים פרטיים. הצעדים כוללים הקפאת נכסים של פרטים ומוסדות פיננסיים ואיסור על יצוא לארגוני צבא.
באוסטרליה, ראש הממשלה סקוט מוריסון מסר כי מדינתו "תחל להטיל סנקציות נוספות על אוליגרכים, שהמשקל הכלכלי שלהם הוא בעלת חשיבות אסטרטגית למוסקבה ועל יותר מ־300 חברי הפרלמנט הרוסי". מוריסון הוסיף כי אוסטרליה פועלת בשיתוף פעולה עם ארה"ב להטלת הסנקציות, שיחולו גם על בכירים בבלארוס.
ניו זילנד הכריזה על איסור יצוא סחורות לצבא הרוסי ולכוחות הביטחון של המדינה. ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן הודיעה כי מדינתה תנתק את קשרי המסחר עם רוסיה ותאסור על כניסת בכירים רוסים למדינה. "כאן ועכשיו עלינו לנקוט בפעולה מיידית", אמרה במסיבת עיתונאים.