סגור

מה מחפשים הרוסים בצ'רנוביל? דרך קצרה לקייב

לפי דיווחים שונים, רוסיה כבשה את אזור האתר הגרעיני שלשום; אבל נשאלת השאלה מדוע הרוסים זקוקים לאתר לא פעיל ונטול חשיבות צבאית שהקרקע סביבו מזוהמת; הסיבה היא כנראה שמדובר בנתיב הקצר ביותר מבלארוס, שממנה יצאו חלק מכוחות הפלישה לבירת אוקראינה, שאת ממשלתה רוצה רוסיה להחליף

כוחות רוסיים ואוקראיניים נלחמו שלשום (ה') על השליטה בצ'רנוביל, הכור הגרעיני בו אירעה התאונה הרדיואקטיבית החמורה בהיסטוריה. בעקבות הדליפה שאירעה מהכור ב-1986 מצאו את מותם במהלך השנים עשרות אלפי בני אדם, כשלפי הערכות מסוימות מספרם אף עלה על 90 אלף.


"המגינים שלנו מקריבים את חייהם כי שהטרגדיה של 1986 לא תחזור על עצמה", כך אמר נשיא אוקראינה ולודימיר ז'לנסקי לפני שתחנת הכוח נכבשה על ידי הרוסים. אך למה שמישהו ירצה מפעל שאינו עובד המוקף בעשרות קילומטרים של קרקע רדיואקטיבית?

1 צפייה בגלריה
הקברניט צ'רנוביל מסוקים מיל
הקברניט צ'רנוביל מסוקים מיל
אזור התאונה בצ'רנוביל
(צילום: ripleys)

התשובה לפי סוכנות רויטרס היא גיאוגרפית: האתר של האסון בצ'רנוביל ממוקם על הדרך הקצרה ביותר מבלארוס, בעלת בריתה של רוסיה, לקייב, בירת אוקראינה.
ג'ק קין, גנרל לשעבר בצבא ארה"ב, אמר שאזור צ'רנוביל "חף מכל חשיבות צבאית" אך נמצא כאמור על הנתיב הקצר ביותר מבלארוס לקייב, בה יושבת ממשלת אוקראינה, אשר הרוסים רוצים להחליף בכוח. קין אמר שהנתיב הזה הוא אחד מארבעה צירים בהם משתמשים הכוחות הרוסיים כדי לפלוש לאוקראינה, שכוללים נתיב נוסף מבלארוס, נתיב שמוביל דרומה אל העיר חרקוב, ונתיב מחצי האי קרים לעיר חרסון. מדובר במתקפה הגדולה ביותר של מדינה אירופית על שכנתה מאז מלחמת העולם השנייה.
כיבוש צ'רנוביל הוא חלק מהתכנית, ופקיד אוקראיני בכיר אמר שהאתר נכבש ביום חמישי על ידי כוחות רוסיים, אם כי פקיד הגנה אמריקאי בכיר אמר שארה"ב לא יכולה לאשר את הידיעה הזאת.