סגור

ארה"ב, בריטניה והאיחוד האירופי מטילות סנקציות על פוטין ולברוב

מדינות המערב מחריפות את הסנקציות - ומכוונות אותן הישר לנשיא רוסיה ולשר החוץ שלו; האיחוד האירופי: הסנקציות יביאו לעלייה באינפלציה ברוסיה, יפגעו בתעשייה שלה ויובילו להפחתת ההשקעות הזרות במדינה; פוטין הזהיר בעבר כי סנקציות אישיות עליו יהוו קו אדום

הבית הלבן הודיע הערב כי יטיל סנקציות אישיות על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועל שר החוץ סרגיי לברוב בעקבות המלחמה באוקראינה. מוקדם יותר הכריז האיחוד האירופי, בתום ישיבת שרי החוץ של 27 המדינות החברות בו בבריסל, על סנקציות אישיות נגד השניים. גם בריטניה החליטה להטיל סנקציות דומות.
לדברי שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, פוטין הוא כעת המנהיג היחיד בעולם שיתמודד עם סנקציות מצד האיחוד האירופי - לצד נשיא סוריה בשאר אסד ונשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. לדבריו, הסנקציות האירופיות יביאו לעליית שיעור האינפלציה ברוסיה, יפגעו בתעשייה שלה ויובילו להפחתת ההשקעות הזרות במדינה.
הסנקציות הללו הוכרזו על אף שרוסיה הזהירה כי סנקציות אישיות על פוטין ייחשבו מבחינתה לחציית קו אדום, וכי היא תראה בהן הכרזה על ניתוק היחסים איתה. במסגרת העיצומים הללו יוקפאו נכסים של פוטין ולברוב, וסנקציות נוספות יוטלו על מגזרי הפיננסים והאנרגיה של רוסיה. לאחר החלטת האיחוד דווח כי גם בריטניה החליטה להטיל סנקציות אישיות על פוטין ולברוב.
פוטין טוען כי המשכורת שלו, בהיקף 140 אלף דולר, היא מקור הכנסתו הרשמי היחיד, וכי נכסיו כוללים שתי דירות וכמה כלי רכב. ואולם במציאות, נשיא רוסיה מתגורר בבית ענק, הגדול יותר מארמון בקינגהאם, ובין השאר הוא צולם עונד שעונים ששוויים מאות אלפי דולרים.
ההגבלות החדשות מצטרפות לסנקציות שכבר הטילו מדינות אירופה וארה"ב על רוסיה. ב-CNN פירטו את עיקרי הסנקציות שהוכרזו בימים האחרונים.

5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושר החוץ סרגיי לברוב
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושר החוץ סרגיי לברוב
פוטין ולברוב
(גטי)

בריטניה: ראש הממשלה בוריס ג'ונסון חשף הבוקר (ו') בפרלמנט סבב סנקציות חדש שלדבריו היא "חבילת הסנקציות הכלכליות הגדולה והחמורה ביותר שאי פעם הוטלה על רוסיה". ג'ונסון אמר לחברי הפרלמנט שפוטין הוא "תוקף עם דם על הידיים" שיספוג "גינויים מכל העולם וההיסטוריה" בשל הפלישה לאוקראינה. עוד הוסיף ג'ונסון, כי בריטניה ובנות בריתה "ניסו כל ערוץ דיפלומטיה עד לרגע האחרון", אך להערכתו פוטין היה נחוש בדעתו לתקוף.
הסנקציות עליהן הכריז ג'ונסון כוללות הקפאת הנכסים בבריטניה של הבנקים הגדולים ברוסיה והדרתם מהמערכת הפיננסית הבריטית. פירוש הדבר שלא תהיה להם גישה למטבע הבריטי ולא יוכלו להעביר את התשלומים דרך בריטניה. בנוסף, חברות רוסיות גדולות לא יוכלו לגייס הון או ללוות כספים בשווקים הבריטיים. בריטניה מקפיאה גם את הנכסים של 100 אינדיבידואלים וחברות, ביניהם חתנו לשעבר של פוטין, קיריל שמאלוב, ופטר פרדקוב, מנכ"ל Promsvyazbank, שגם עליה הוטלו סנקציות. החברות שהסנקציות כוונו נגדן כללו את רוסטק, חברת ההגנה הגדולה ברוסיה, Tactical Missile Corporation ספקית הטילים הגדולה במדינה ויצרנית הטנקים Uralvagonzavod. כמו כן, חברת התעופה הלאומית של רוסיה אירופלוט לא תורשה לנחות בבריטניה.

5 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה ב אוקראינה ב דאונינג 10 לונדון
הפגנת תמיכה ב אוקראינה ב דאונינג 10 לונדון
הפגנת תמיכה באוקראינה, בדאונינג 10 בלונדון
(גטי)
סנקציות נוספות כוללות איסור על ייצוא של רכיבים שיכולים לשמש לצרכים צבאיים ובמקביל בריטניה תפסיק ייצוא של פריטי הייטק וציוד לזיקוק נפט. תהיה גם הגבלה על הפיקדונות שרוסים יוכלו להפקיד בחשבונות בנק בריטיים. ג'ונסון סיים ואמר כי נותרו עוד אפשרויות לסנקציות נוספות, כולל הרחקתה של רוסיה ממערכת התשלומים SWIFT. הוא הוסיף כי הסנקציות יחולו גם על בלארוס, בשל הסיוע שהעניקה לרוסיה בתקיפה.
האיחוד האירופי נשיאת הנציבות האירופית אורסולה ון דר ליין ונשיא צרפת עמנואל מקרון התחייבו לגרום "להשפעה מקסימלית על הכלכלה הרוסית והאליטה הפוליטית". הסנקציות שהטיל האיחוד בימים האחרונים מכוונות נגד הסקטורים הפיננסיים, האנרגיה והתחבורה וכוללות הגבלות על הייצוא ואיסורים על מימון מסחר. לפי ון דר ליין, הסנקציות הנוכחיות יוצאות נגד 70% מסקטור הבנקאות הרוסי והחברות הממשלתיות "ולא יאפשרו לרוסיה לשדרג את בתי הזיקוק שלה". באיחוד גם מגבילים את הפקדונות של מקורביו של פוטין, ובכוונתם להגביל את הגישה של רוסיה לטכנולוגיה רגישה לחלקי מטוסים.

5 צפייה בגלריה
אורסולה פון דר ליין נשיאת נציבות האיחוד האירופי ברקזיט
אורסולה פון דר ליין נשיאת נציבות האיחוד האירופי ברקזיט
אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית
(צילום: רויטרס)

ארה"ב: "פוטין בחר במלחמה הזו", הכריז אמש נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וחשף סנקציות נוספות נגד רוסיה הכוללות הגבלות על ייצוא טכנולוגיה, שלטענת ביידן תגביל משמעותית את היכולת של רוסיה לקדם את הצבא ותעשיית התעופה שלה. לפי הבית הלבן, הסנקציות החדשות כוללות הגבלות על ייצוא מוליכים למחצה, ציוד טלקומניקציה, אבטחה מוצפנת, לייזרים, חיישנים, ציוד ניווט וטכנולוגיית תעופה.
ארה"ב הטילה גם סנקציות על בנקים רוסיים ועל "מיליארדרים מושחתים" ובני משפחותיהם המקורבים לפוטין. כמו כן, ארה"ב תאסור על 13 חברות ציבוריות גדולות לגייס הון במדינה, ביניהן ענקית האנרגיה גזפרום וסברבנק, המוסד הפיננסי הגדול ברוסיה. בבית הלבן מתכוונים גם להטיל סנקציות על חברות מבלארוס.

5 צפייה בגלריה
חברת הגז הרוסית גזפרום חברת גז רוסית
חברת הגז הרוסית גזפרום חברת גז רוסית
מתקן של גזפרום
(צילום: שאטרסטוק)

יפן: ראש הממשלה פומיו קישידה הודיע כי יפן תטיל סנקציות נגד המוסדות הפיננסיים ברוסיה, ארגונים צבאיים ואנשים פרטיים. הצעדים כוללים הקפאת הנכסים של אנשים ומוסדות פיננסיים ואיסור על ייצוא לארגוני צבא.
קנדה: ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הודיע אמש כי גם הוא יטיל סנקציות ישירות על פוטין, על לברוב ועל נשיא בלארוס לוקשנקו. טרודו הוסיף כי הוא תומך בהשעייתה של רוסיה ממערכת העברות הכספים הבינלאומית "סוויפט".
אוסטרליה: ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון מסר כי המדינה "תחל להטיל סנקציות נוספות על אוליגרכים, שהמשקל הכלכלי שלהם הוא בעלת חשיבות אסטרטגית למוסקבה ועל יותר מ-300 חברי הפרלמנט הרוסי". מוריסון הוסיף כי אוסטרליה עובדת ביחד עם ארה"ב להטלת הסנקציות, שיחולו גם על בכירים בבלארוס.

5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון אוקטובר 2021
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון אוקטובר 2021
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון
(צילום: AP)

ניו זילנד: המדינה אוסרת על יצוא סחורה לצבא הרוסי ולכוחות הביטחון. ראשת הממשלה ג'סינדה ארדרן הודיעה כי הם מנתקים את קשרי המסחר עם רוסיה ויאסרו על כניסת בכירים רוסים למדינה. "כאן ועכשיו עלינו לנקוט בפעולה מיידית", אמרה ארדרן במסיבת עיתונאים.
טייוואן: טייוואן הכריזה כי תצטרף לסנקציות הכלכליות המוטלות נגד רוסיה, אך לא פירטה אילו צעדים היא שוקלת. לפי הודעת משרד החוץ הטייוואני, הטלת הסנקציות נועדה "לחייב את רוסיה לעצור את התוקפנות הצבאית שלה נגד אוקראינה ולפצוח בשיח של שלום בקרב כל הצדדים בהקדם האפשרי", הוסיפו. טייוואן היא יצרנית מובילה של מוליכים למחצה.