סגור
financial times

האוליגרך הרוסי שנושל מכל נכסיו בלונדון: "לא יודע איך נשרוד"

על פטר אוון, הנשיא לשעבר של אלפא בנק, הבנק הפרטי הגדול ברוסיה, שהונו עמד עד לאחרונה על 4.5 מיליארד ליש"ט, הטילה ממשלת בריטניה סנקציות חמורות, לטענתה בשל קיום קשרים עם פוטין. חשבון הבנק ונכסיו הוקפאו, והוא טוען להגנתו: "אם ביהמ"ש יחליט שהכסף מלוכלך, זה מובן... אבל כשמתקשרים מלשכת פוטין אין יותר מדי ברירות אלא לענות"

בימים שקדמו להחלטת האיחוד האירופי להקפיא עסקאות בנקאיות עם רוסיה, אשתו של האוליגרך פטר אוון שהתה בלונדון במשימה דחופה: היא עברה בין כספומטים בעיר והוציאה מזומן ככל שהייתה יכולה כדי להתכונן לבאות.
בהמשך האיחוד האירופי ובריטניה אכן השיתו סנקציות על אוון, הקפיאו את חשבונות הבנק והנכסים שלו, כולל דופלקס בקומות העליונות בשכונת סנט ג'יימס היוקרתית בלונדון ואחוזה מלאה ביצירות אמנות בפרבר סמוך. ה
7 צפייה בגלריה
אחוזה של פטר אוון בדרום אנגליה
אחוזה של פטר אוון בדרום אנגליה
האחוזה של פטר אוון בדרום אנגליה

אוון, איש עסקים ולשעבר אקדמאי ופוליטיקאי ברוסיה שהונו עמד בחודש שעבר על 4.5 מיליארד ליש"ט לפי הערכות הממשלה, טוען כעת שאינו יודע אם יוכל לשלם אפילו את החשבונות הבסיסיים ביותר.
חייו השתנו בין לילה, הוא אומר בעודו נוקש באצבעותיו. "העסק שלנו הרוס לגמרי. כל מה שבנינו במשך 30 שנה הרוס כעת לגמרי. ועלינו למצוא דרך להתחיל בחיים חדשים". מדובר בחיים שהוא אינו מוכן אליהם. "האם ירשו לי לשכור מנקה, או נהג? אין לי רישיון...אולי בתי החורגת תנהג. איננו מבינים איך אנחנו אמורים לשרוד", אמר בראיון שהתנהל ליד שולחן עמוס בפירות וחטיפים בדירתו בלונדון.

7 צפייה בגלריה
פטר אוון
פטר אוון
פטר אוון
(צילום: ויקיפדיה)

אוון, שצולם לצידו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין ביחד עם אוליגרכים נוספים ביום של הפלישה הרוסית לאוקראינה, הוגדר על ידי האיחוד האירופי ובריטניה כמקורב לפוטין בהיותו דירקטור באלפא בנק. "אוון הוא איש עסקים רוסי בולט ואוליגרך התומך בקרמלין", נטען על ידי המשרד הבריטי האחראי על הטלת הסנקציות הפיננסיות.
נגד אוון (67) עומד גם צו פינוי בתוך פחות מ-20 יום. מכיוון שהוא מחזיק גם בדרכון לטבי בנוסף לרוסי ובעל ויזה לארה"ב עומדות בפניו אפשרויות, אך הוא רוצה להישאר בבריטניה ביחד עם אשתו ובנם בן השמונה. הוא מאמין שאם יעזוב לא יוכל לשוב בקלות. "אם אלך לעולם לא אוכל לחזור", אמר.

7 צפייה בגלריה
איש עסקים יהודי רוסי מיכאיל פרידמן
איש עסקים יהודי רוסי מיכאיל פרידמן
איש העסקים היהודי-רוסי מיכאיל פרידמן. אוון בנה יחד איתו את קונגולמרט אלפא
(צילום: רויטרס)

אוון, ביחד עם שותפו העסקי מיכאיל פרידמן, בנה ברוסיה הכאוטית של שנות ה-90 קונגלומרט של בנקאות, שירותים פיננסיים והשקעות, שהתרכז סביב קבוצת אלפא שלהם. מרבית הונם של אוון ושותפיו העסקיים נבע מהשקעות בנפט בשנות ה-90 שהפכו ב-2003 למיזם משותף עם BP. לאחר סכסוך עסקי מצלק עם השותף שלהם הם מכרו ב-2013 את האחזקה שלהם במיזם TNK-BP לרוסנפט, חברת הנפט והגז הרוסית שמנוהלת על ידי בן בריתו הקרוב של פוטין, איגור סצ'ין. קרוב ל-14 מיליארד דולר מההכנסות של המכירה הושקעו מחדש באמצעות LetterOne, קבוצת ההשקעות שבסיסה בלונדון שבבעלות משותפת עם פרידמן וגרמן קאהן – שגם עליהם הושתו סנקציות.
אוון נחוש בדעתו לערער על הסנקציות שהוטלו נגדו, שלטענתו הן חסרות בסיס. עם זאת, הוא התקשה למצוא עורך דין בריטי שיבקש בשמו את שחרור ההון שהוקפא, ולו רק כדי שיועל לשלם עבור קבלת ייעוץ משפטי. "עורכי דין בריטים לא רוצים לעבוד עם רוסים", אמר והוסיף שאינו מחזיק בציפיות להשגת פתרון מהיר. "נאמר לי שכמעט בלתי אפשרי לשנות את הסנקציות".

7 צפייה בגלריה
פטר אוון בפגישה עם פוטין ב-2010
פטר אוון בפגישה עם פוטין ב-2010
פטר אוון בפגישה עם פוטין ב-2010
(צילום: AFP)

לאוון ולשותפים שלו יש גם אחזקות, ישירות או עקיפות, באלפא בנק, הבנק הפרטי הגדול ביותר ברוסיה שהוטלו עליו הגבלות גם כן, ברשת הסופרמרקטים הגדולה במדינה X5 ובספקית הטלפונים הניידים וויאון. עם זאת, הוא פרש מתפקידו כנשיא אלפא בנק והמניות שלו נחסמו.
האחזקה שלו ב- LetterOne הוקפאה, ונחסמה הגישה שלו למשרד ולעובדים. בעוד שהדיבידנדים הועברו לקרן לסיוע לאוקראינה. "מבחינה חוקית איננו יכולים לגעת בעסק. הם מפחדים אפילו להיפגש איתי. כולם מאד מפחדים מהרשויות", אמר. בדומה לקושי במציאת עורכי דין ויועצים, לפי אוון, החשש מפני הפרת הסנקציות מובילה לכך שאנשים עושים "הרבה מעבר למה שנדרש מהם מבחינה חוקית...הם מפחדים".

7 צפייה בגלריה
פטר אוון בפגישה בקרמלין עם פוטין ביום הפלישה לאוקראינה
פטר אוון בפגישה בקרמלין עם פוטין ביום הפלישה לאוקראינה
פטר אוון בפגישה בקרמלין עם פוטין ביום הפלישה לאוקראינה
(צילום: AFP)

אף שצבר הון במהלך שנות ה-90, אוון טוען שהוא הכי גאה בתקופת כהונתו כשר לקשרים כלכליים בינלאומיים בתחילת אותו העשור, לאחר שיגור גאידור, ראש הממשלה בפועל הראשון של בוריס ילצ'ין ביקש ממנו לסייע להוביל שינוי בכלכלה פוסט העידן הסובייטי. הוא הפך לאחד האוליגרכים הבולטים בתקופת ילצין ועזר לממן את בחירתו מחדש ב-1996.

כשמתקשרים מלשכת פוטין אין יותר מדי ברירות אלא לענות

אוון מדגיש את החמלה שהוא חש כלפי מצוקת האוקראינים מאז תחילת התקיפה. אך הוא דוחה את הטענות שהוא מקורב לשלטון, ומציין שכדי לעשות עסקים ברוסיה חייבים להיות בקשר עם הנשיא וכשמתקשרים מלשכתו אין יותר מדי ברירות אלא לענות. "זה מאד מוזר שהטילו עליי סנקציות רק כי אני פוגש את הנשיא. אנחנו משתדלים להתרחק ככל האפשר מפוליטיקה. עם פוטין ייצגתי את אלפא גרופ, לא את עצמי". הוא מתוסכל מכך שלא קיבל את ההזדמנות להגן על עצמו מפני הסנקציות. "אם בית המשפט יחליט שאני מושחת, שיש כסף מלוכלך, זה מובן לגמרי. אבל את זה אני לא מבין. אנחו מוכנים להוכיח הכול", הדגיש.

7 צפייה בגלריה
פטר אוון עם רומן אברמוביץ'
פטר אוון עם רומן אברמוביץ'
פטר אוון עם רומן אברמוביץ'
(צילום: Tass)

אוון כבר פעל דרך בתי המשפט הבריטים בעבר. הוא היה אחד מבין ארבעה אוליגרכים, ביניהם גם רומן אברמוביץ' הבעלים של קבוצת הכדורגל צ'לסי שהוציא אותה למכירה (אשר הסתבך גם הוא עם הסנקציות לאחרונה ואף היה חשד שהורעל ע"י מוסקבה), שתבעו את ההוצאה לאור הרפר קולינס בגין ספר שהוציאו על פוטין שחיברה עיתונאית הפייננשל טיימס קתרין בלטון. התביעה של אוון התבססה על חוק הגנת המידע, ובסופו של דבר ההוצאה לאור הגיעה להסדר עם אוון ופרידמן.
לפי החקירה שניהל ב-2019 היועץ המיוחד רוברט מולר בנוגע להתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, אוון העיד כי הוא פוגש את פוטין אחת לרבעון. עוד ציינו כי האוליגרך אמר "כל הצעה או ביקורת שפוטין העביר במהלך הפגישות הללו היו הוראות מרומזות, ושיהיו השלכות לאוון אם הוא לא ימלא אחריהן". אוון אומר עכשיו שהתכוון לטעון שברוסיה בעלי העסקים חייבים להתייחס ברצינות לדבריו של פוטין. "הוא הנשיא של המדינה. אלה לא הוראות, זו התרבות הרוסית".

"יום יבוא, והם ירדפו אחרייך. תדאג להיות מוכן"

לטענתו, הסנקציות הנוכחיות נגד דמויות בולטות ברוסיה כלל לא ישפיעו על פוטין. "זה מובן, אבל זה לא הוגן", אמר על המהלך להשית סנקציות על רוסים לנוכח הפלישה לאוקראינה. "אבל אני לא מתלונן כשאנשים מתים".
לפי אוון אין בבעלותו יאכטה או מטוס. לדבריו, הוא ניהל מגעים לתרום את יצירות האמנות שבידיו למוזיאון מוביל בבריטניה, אך השיחות נתקעו מכיוון שדרש להיות בעל השפעה על האופן בו יוצגו היצירות. כעת כל תרומה תהפוך למסובכת בגלל הסנקציות. הוא פרש מתפקיד נאמן לאקדמיה המלכותית, מהמועצה הבינלאומית של מוזיאון טייט ומהמעגל האירופי של תורמים.
הוא מתייחס למאפיינים הלא צפויים לאורך ההיסטוריה הרוסית שהובילו להחרמות רכוש על ידי הבולשיביקים ב-1917. אך הוא לא חשב שמאה שנים לאחר מכן תהיה זו בריטניה שמאיימת על הנכסים שלו. "אני חושש מאוד שהגישה הזו לא תעבור במהירות". המשפחה שלו נרדפה לדבריו על ידי הסובייטים, ושני הסבים שלו נהרגו על ידי סטלין בעוד ששתי הסבתות שלו היו עצורות במשך שנים בגולאג. אחת מהן העניקה לו שנים לאחר מכן עצה חשובה: "יום יבוא, והם ירדפו אחרייך. אז תדאג להיות מוכן, החיים היפים שלך יסתיימו יום אחד".