סגור

דיווח: סיכום באירופה על סילוק שבעה בנקים רוסיים ממערכת הסוויפט

עם זאת לפי סוכנות בלומברג, הרשימה אינה כוללת את את הבנק הגדול ברוסיה, סברבנק, ואת Gazprombank - הנמצא בבעלות חלקית של חברת הגז גזפרום

האיחוד האירופי הגיע להסכמה לגבי סילוקם של שבעה בנקים רוסיים מהמערכת הפיננסית הבינלאומית סוויפט (SWIFT), כחלק מהסנקציות המוטלות על מוסקבה בעקבות הפלישה לאוקראינה - כך לפי בלומברג. עם זאת הרשימה אינה כוללת את הבנק הגדול ברוסיה, סברבנק, ואת Gazprombank - הנמצא בבעלות חלקית של חברת הגז גזפרום.

לפי הדיווח, הבנקים הכלולים ברשימה הם Rossiya, Otkritie, Novikombank, Promsvyazbank ,Sovcombank ,VEB.RF ו-VTB. ההחלטה הסופית בנושא צפויה להתקבל הלילה. כמה מדינות, בהן פולין, דחפו להגדלת מספר הבנקים הרוסיים שיסולקו ממערכת הסליקה.
ההחלטה העקרונית על הרחקת בנקים רוסיים מהסוויפט התקבלה ביום שבת על ידי ארה"ב, האיחוד האירופי וקנדה.
הסוויפט היא מערכת עצמאית שבסיסה בבלגיה. היא מחברת בין כ־11 אלף מוסדות פיננסיים ביותר מ־200 מדינות וטריטוריות, ומודיעה לבנקים מתי מתבצעות העברות כספיות. לכל מדינה יש קוד סוויפט משלה שבו משתמשים לקוחות עבור העברות כספים. ב־2021, סוויפט תיעדה 42 מיליון הודעות ביום בממוצע, עלייה של 11% לעומת שנה קודם לכן. רוסיה היתה אחראית ל־1.5% מהעסקאות ב-2020.
העובדה כי הרשימה אינה כוללת את סברבנק ואת Gazprombank, מלמדת בין השאר על החשש באירופה מפגיעה בהיצע העולמי של גז ונפט.
לסברבנק יש פי שניים נכסים מאשר לכל בנק אחר ברוסיה; הוא מחזיק בכמחצית מהפקדונות במדינה, ויש לו יותר מ-100 מילילון לקוחות. Gazprombank משרת תאגידי אנרגיה רבים במדינה.
במערב העלו את הרעיון לנתק את רוסיה מהסוויפט כבר ב־2014, לאחר סיפוח חצי האי קרים. רוסיה הכריזה אז שסילוקה מסוויפט יהיה שווה ערך להכרזת מלחמה, ובסופו של דבר, במערב גנזו את הרעיון. שר הכלכלה הרוסי דאז אלכסי קודרין העריך כי המהלך עלול לגרום לכלכלה להתכווץ ב־5%.


1 צפייה בגלריה
מטה בנק רוסיה Rossiya בסנט פטרסבורג ינותק ממערכת סוויפט
מטה בנק רוסיה Rossiya בסנט פטרסבורג ינותק ממערכת סוויפט
מטה בנק Rossiya בסנט פטרסבורג
(גטי)