סגור

בעולם המחוסן כבר סוגרים חופשות קיץ

האירופים ינפשו בארצם או בגבולות היבשת, האמריקאים לא יתרחקו מהחצר האחורית, ואילו באסיה צפוי קיפאון בגלל זינוק בתחלואה

ככל שמתרחב מבצע חיסוני הקורונה הגלובלי, ועמו נתונים המעידים על השתפרות מצב התחלואה בחלקים רחבים של העולם, כך גם גוברת ההשתוקקות של רבים להגשמת חלום שפעם היה נראה טריוויאלי: חופשת הקיץ.
ההשתוקקות הזו מתבטאת כבר עכשיו במירוץ שמתנקז לחיפושים קדחתניים ברשת אחר יעדים לנסיעות ובהזמנות שמתלוות לאותם חיפושים.
אתר CNBC עקב אחר הנעשה באתרי החיפוש בניסיון לקבוע מהם היעדים הבולטים ומהו פרופיל המזמינים חסרי המנוח, וחשף בכך פערים בין־יבשתיים.

2 צפייה בגלריה
אינפו גם בקיץ הזה
אינפו גם בקיץ הזה
גם בקיץ הזה, החופשות יהיו קל"ב

התעודה הירוקה בהליכים
אף שהתעודה הירוקה האירופית נמצאת עדיין בתהליכי גיבוש וטרם אושרה, יותר ממחצית (56%) מתושבי היבשת מתכוונים לנסוע לנופש בקיץ הקרוב, כאשר הרוב המכריע בוחרים לעשות זאת קרוב לבית, בארצם, או לכל היותר בגבולות היבשת עצמה. כמעט מחצית (49%) מהנשאלים בסקר שקיימה נציבות הנסיעות האירופית (ETC), ארגון ללא מטרות רווח המייצג יותר מ־30 מדינות באירופה, השיבו כי הם מתכננים לבקר במדינה אירופית כלשהי, בעוד 36% מתכוונים לנפוש בארצם. 29% ממתכנני הנסיעות מתכוונים לממשן בין מאי ליוני, בעוד 46% יעשו זאת ביולי ובאוגוסט. היעדים המועדפים על האירופים בקיץ הקרוב הם ספרד עם 10.4% מהמשיבים לסקר, איטליה עם 9%, צרפת, יוון וגרמניה.
66% מהנוסעים האירופים מחפשים השנה חופשה שמטרתה אינה ביקורי משפחה או חברים אלא נופש לשמו, כש־34% מתכוונים לעשות זאת על חוף הים. 50% מהם יגיעו ליעדם בטיסה ואילו 36% ישתמשו במכוניתם.
גם האמריקאים לא מתכוונים להרחיק השנה. חופשותיהם יתמקדו בשטחי ארצות הברית או בחצרות האחוריות שלה, כך אומרת מיסטי בלס, מנהלת וירטואוזו, רשת של סוכנויות נסיעות המתמחה בנסיעות יוקרה וחוויה. הוואי ויעדי חוף אחרים מושכים אליהם את אלה שמנסים להירגע משנה לחוצה, בעוד אלסקה מפתה מטיילים שהיו יוצאים מגבולות ארצות הברית בשנה רגילה. עניין מגלים האמריקאים גם בדיונות החול הגדולות של אלמוסה, קולורדו. קליפורניה מושכת מטיילים ליעדים רב־עונתיים כמו עמק נאפה, ואילו מטיילים בחוף המזרחי מזמינים נסיעות לעיירות החוף היוקרתיות ננטקט וקייפ קוד, שכבר מסתמנות כיעדים צפופים. מחיפושי Airbnb עולה כי קיים ביקוש רב גם ליעדים מוכרים פחות הנמצאים במרחק 480-80 ק"מ ממקום מגורי הנוסעים. האתר גם חושף עלייה תלת־ספרתית בחיפושים אחר אוהלים (260%), מגורים בסירות (142%), בחוות (119%) ואפילו בבתי עץ (111%).

2 צפייה בגלריה
נמל תעופה שדה תעופה לאונרדו דה וינצ'י פיומצ'ינו רומא בדיקות קורונה 2
נמל תעופה שדה תעופה לאונרדו דה וינצ'י פיומצ'ינו רומא בדיקות קורונה 2
נמל תעופה לאונרדו דה וינצ'י ברומא
(צילום: גטי )
הזמנת הטיסות גברה לאחרונה, אולם לפחות על פי סקירת הרשתות החברתיות, נסיעות ברכב הן השולטות בקרב האמריקאים. חברת ספראוט סושיאל, המבצעת ניתוחים המסתמכים על רשתות חברתיות, מעלה כי מאז סוף אפריל התקיימו בטוויטר 32 אלף שיחות בנושאי נסיעות ברכב ורק 22 אלף במטוסים.
עם זאת, חיפושי הטיסות הטרנס־אטלנטיות קפצו ב־47% לאחר שנשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין הודיעה ב־25 באפריל שאמריקאים מחוסנים יורשו להיכנס הקיץ ליבשת. היעדים האירופיים החמים מבחינת האמריקאים הם לונדון, פריז וברצלונה, כאשר עניין מצאו האמריקאים גם בדנמרק (עלייה של 84% בהתעניינות מאז הודעת פון דר ליין), פולין (+72%) ושווייץ (+63%).
אפריקה לא מחוסנת
באמריקה הלטינית התחלואה נמצאת עדיין במצב קטסטרופלי, עם 15 מיליון מקרי קורונה בברזיל לבדה ויותר מ־3 מיליון בארגנטינה ובקולומביה. באפריקה מבצע החיסונים בקושי החל. בעוד ברחבי העולם ניתנו בממוצע 150 מנות חיסון לכל 1,000 תושבים, באפריקה שמדרום לסהרה ניתנו רק שמונה מנות ל־1,000 איש. אולם גם בין מדינות אסיה צפוי קיפאון בנסיעות הקיץ. זאת בעיקר לנוכח התמודדותה של היבשת עם מוטציית הקורונה ההודית שהתגלתה לראשונה בדצמבר 2020. שיעורי ההדבקה בפיליפינים ובאינדונזיה גבוהים, בעוד שיעורי החיסונים ברחבי היבשת כולה נותרו נמוכים. אפילו מקומות שנחשבו יציבים למדי בשיא המגפה כמו סינגפור, וייטנאם, תאילנד וטייוואן — חוו לאחרונה עלייה במקרי תחלואה חדשים. תחלואה בקנה מידה אסוני ניכרת כעת באיים המלדיביים ובסרי לנקה, שנפתחו לתיירות המונית.