סגור

מופע חדש: "קונצ'רטו לגשש ותזמורת"

איך היו נשמעים פולי, שייקה וגברי בעיבוד קלאסי? במופע חדש משלבת תזמורת המהפכה בין מוזיקה אמנותית למערכוני ושירי השלישייה. "קנטטה לשווארמה", עכשיו באולמות הקונצרטים


לפני שנה וחצי העלו רועי אופנהיים וזהר שרון, המנהלים האמנותיים של "תזמורת המהפכה", את המופע "התרנגולים־הרמיקס". שייקה לוי וגברי בנאי, יוצאי התרנגולים ושני שלישים מהגששים, נכחו באולם והגיעו מאחורי הקלעים נלהבים. "אשתו של שייקה אמרה שאנחנו צריכים לעשות ערב כזה עם הגשש", מספר אופנהיים. "אחרי שבועיים נפגשנו וקיבלנו כמויות אדירות של חומרים והתחלנו לחפור. התוצאה היא המופע "קונצ'רטו לגשש ותזמורת", שבו השיר "מים לדוד המלך" זוכה לסגנון בארוקי, "תן לשים ת'ראש על דיונה" מקבל עיבוד סימפוני, והכמיהה של שייקה לבּפלה מהשק"ם הופכת לאָרְיַה בסגנון "סיפור הפרברים".


המופע - שיעלה ב"סדרת המהפכה" באופרה הישראלית ב־6 במאי ובהמשך בחיפה ובירושלים - הוא מסע מוזיקלי ארכיוני של התזמורת להחזרת "הגשש החיוור" לבמה באופן שטרם נראה כמותו.
אופנהיים ושרון, ביחד עם המעבד והמלחין אמיר לקנר ומעצב הווידיאו ארט נמרוד צין, לוקחים את החומרים של השלישייה, מפרקים ומרכיבים אותם מחדש. "אנחנו מנסים להימנע ממופע מחווה, אנחנו מחזירים את הגשש עצמו לבמה בביצועים המקוריים, ולא מביאים שלישייה אחרת שתעשה את זה", אומר שרון. “אבל יש לנו נגן חדש בתזמורת שהוא הווידיאו”.
2 צפייה בגלריה
פנאי הגשש החיוור בהופעה
פנאי הגשש החיוור בהופעה
הגשש החיוור בהופעה
(צילום: משרד הפרסום הממשלתי)
תזמורת המהפכה שהקימו אופנהיים ושרון לפני 17 שנה היא אנסמבל יוצר במדיום תזמורתי שבמרכזו שילוב של מוזיקה עם אמנויות הבמה. “אנחנו, למשל, לוקחים מחיאת כף של פולי או צחוק של שייקה ועובדים עם זה מבחינה מוזיקלית. כמו שעל גיטרה אפשר לנגן פינק פלויד ובאך, על תזמורת אפשר לנגן ברהמס וגשש", אומר אופנהיים.
איך בוחרים מהמאגר העצום של השירים, המערכונים והסרטים?
"חלק מהכוח שלהם הוא שהם תמיד היו שלישייה ואף אחד לא היה בפרונט", אומר שרון. "יש לנו הזדמנות במופע להאיר זרקור על כל אחד מהם. ציר נוסף הוא לחקור את השירים. ב'דייג אוהב דגים' יצאנו לשיר בסגנון פאדו פורטוגלי, וב'שיר הטלפון' חיפשנו איך לייצר דרמה גדולה".
החזון של אברהם דשא (פשנל) שהמציא את הגשש באמצע שנות ה־60, היה להקים שלישיית בידור מזמרת ולתבל במערכונים. עם השנים האיזון השתנה והמערכונים הולידו את השפה הגששית האיקונית ותפסו חלק עיקרי ביצירתם. אז איך מחברים תזמורת למערכונים? "חיפשנו אסטרטגיות שונות להביא מערכון מצולם לבמה ולמצוא פונקציה משמעותית לתזמורת", אומר שרון. "אחת הטכניקות שהשתמשנו בהן היא כמו בסרטונים הוויראליים, להצמיד טקסט למוזיקה לא קשורה, זה נהפך לקומי. ניסינו למצוא דרך ליצור הומור ויזואלי־מוזיקלי שונה מהמקור".
אופנהיים מודע לכך שהמעריצים והגששולוגים הנאמנים עשויים להתאכזב שחלק מהחומרים לא נכנסו. אבל "בזכות קטעי הקונצ'רטו נשזרים רגעים קצרים והקהל יזכה לחוות אותם אחרת, כמו קריצה, הם משתלבים בהקשרים חדשים. האתגר הוא לתת לבוש חדש לדבר המוכר. במופע גם יתארחו השחקנים דביר בנדק ודקלה הדר עם טקסטים שכתב גור קורן".
עד כמה החומרים של הגשש רלבנטיים היום?
2 צפייה בגלריה
פנאי מימין עמרי אופנהיים ו זהר שרון
פנאי מימין עמרי אופנהיים ו זהר שרון
מימין: רועי אופנהיים וזהר שרון
(צילום: פיני סילוק)
"בגדול, חיפשנו את הדברים שמלהיבים אותנו מבחינה מוזיקלית והציר של הרלבנטיות הוא לא מה שהוביל אותנו. זה לא מסודר כנרטיב. הדמויות הן בסופו של דבר מוטיבים מוזיקליים", מסביר אופנהיים.
בשירים “עובדים עלינו” ו”אף אחד לא קם” שבנדק והדר יבצעו הם כן עדכנו את הטקסט. “למשל, ב'אף אחד לא קם' הצביעות נשארה, אבל לא יכולנו להתעלם מהקורונה ומזה שיש ארבע מערכות בחירות בשנתיים. אנחנו מפרקים את המערכונים לחומרי גלם מוזיקליים וזה מה שמוביל אותנו. יש, למשל, נאמבר שנקרא 'מעל המצופה' ובתוכו נכנס כל מה שקשור לצה"ל: מ'שיח טבחים' דרך 'המכונית המגויסת', 'זאת שמעל לכל המצופה' ונגיעות מ'גבעת חלפון'".
המלחין אמיר לקנר (שגם מעבד ומנהל מוזיקלית את רצועת השירים בעונות החדשות של "זהו זה"), מרגיש שהקורונה הביאה עליו ברכה כשזיגזג השנה בין שני הפרויקטים. "אני מרגיש בין ענקים. כמלחין חשוב לי לעשות יצירה מוזיקלית חדשה, וכאן אני מרגיש שלמדתי מחדש את התורה של הגשש ושל הכותבים שלהם".