סגור

סוני בסרט משלה: כך הפכה ההתנגדות לסטרימינג למשתלמת

סוני הצהירה שלא תתחרה בשוק הסטרימינג, אלא תציע את התכנים שלה למרבה במחיר. התוצאה: עלייה בהכנסות ועדכון של 8% בתחזית הרווח

שוק הסטרימינג הולך ונהיה צפוף יותר ויותר עם שחקניות כמו דיסני פלוס של ענקית הבידור וולט דיסני, HBO מקס שבבעלות וורנר ברדרס ופיקוק של רשת NBC שמצטרפות כמובן לנטפליקס הוותיקה בתחום. עם זאת, בולט בהיעדרו אולפן הסרטים סוני פיקצ'רס אנטרטיינמנט, שלא הקים שירות סטרימינג מתחרה מטעמו מתוך כוונה ברורה שלא להקים.


האולפן, שאחראי לסרטים כמו סדרת "ספיידרמן", "ג'ומנג'י" ו"בחורים רעים", נוקט גישה הפוכה ובמקום להתחרות ישירות בשמות הגדולים בתעשייה גם בסטרימינג, בסוני מעדיפים להציע את הסרטים שלהם למרבה במחיר. "הם לא יכולים לעבוד זה עם זה, אבל הם כולם יכולים לעבוד איתנו", אמר ל"וול סטריט ג’ורנל| יו"ר ומנכ"ל סוני טום רותמן. |זו בהחלט אסטרטגיה שבה אנחנו הולכים הפוך מכולם, אבל זה התגלה כמשתלם ביותר עבורנו".

2 צפייה בגלריה
פנאי סרט ספיידרמן רחוק מהבית
פנאי סרט ספיידרמן רחוק מהבית
ספיידרמן
(צילום: © Sony Pictures Releasing Switzerland GmbH)


האסטרטגיה הזו באה לידי ביטוי בשתי עסקאות גדולות שסגרה לאחרונה סוני עם נטפליקס ועם דיסני. באפריל דווח כי נטפליקס תוכל להעלות לפלטפורמה שלה את הסרטים שיפיקו בסוני בחמש השנים החל מ־2022 לאחר שיירדו ממסכי הקולנוע. הסרטים הללו כוללים את הסרט הבא של ספיידרמן וסרטים המבוססים על דמויות נוספות של מארוול שלהן יש לסוני זכויות כמו ונום ומורביוס. החוזה אף מעניק לנטפליקס זכות ראשונים בבחירת הסרטים שהאולפן מפיק במיוחד עבור פלטפורמות הסטרימינג.
הפרטים הפיננסיים של החוזה לא נחשפו, אך לפי אנשים המעורים בנושא, הוא שווה כמה מאות מילוני דולרים בשנה ומעל מיליארד דולר לאורך כל חמש השנים. המחיר היה גבוה מכיוון שעוד פלטפורמות התעניינו בזכויות. בכל מקרה, הסכום הסופי יהיה תלוי גם בביצועים של הסרטים בקופות. כרגע ערוץ סטארז שבבעלות ליונס גייט אנטרטיינמנט מחזיק בזכויות לשידור הסרטים של סוני עד סוף השנה הנוכחית.
ההסכם הנלווה שנחתם עם דיסני מעניק לענקית הבידור ולשירותי הסטרימינג שלה, כולל הולו ודיסני פלוס, את זכויות הסטרימינג לסרטים הללו לאחר שתם פרק הזמן שלהם בנטפליקס. עסקאות הסטרימינג של סוני לא חלות רק על סרטים. לחברה יש הסכמים להפקת סדרות טלוויזיה שיעלו בשירותי הסטרימינג השונים, כולל HBO מקס ונטפליקס.
האסטרטגיה הזו יוצאת לפועל בעוד המצב בבתי הקולנוע נותר אפוף בחוסר ודאות על רקע התפשטות זן הדלתא והעלייה בתחלואה, זאת לאחר יותר משנה שבה אולמות הקולנוע נאלצו להיסגר כחלק מההגבלות לבלימת התפשטות המגפה.
רותמן, שהחוזה שלו כראש החברה הוארך לאחרונה בשש שנים, בטוח שהיעדר שירות סטרימינג יתגלה כיתרון עבור סוני ולא כחיסרון. "בשלב מסוים כבר היה ברור שחברות רבות יפסידו מיליארדי דולרים בתחרות המטורפת הזו אחת נגד השנייה", הסביר את הרציונל שלו.

2 צפייה בגלריה
פנאי מתוך  סרט המלאכיות של צ'ארלי
פנאי מתוך  סרט המלאכיות של צ'ארלי
המלאכיות של צ'ארלי
(צילום: איי פי)

האסטרטגיה הזו של סוני של מכירה למרבה במחיר מזכירה את הגישה של חברות הפקה קטנות יותר כמו הלו סאנשיין של ריס ווית'רספון, שנמכרה לאחרונה לזרוע המדיה של בלאקסטון ב־400 מיליון דולר. חברות אלה מנצלות את הביקוש הגבוה בשוק לתכנים. "העצמאות שלנו מאפשרת לנו בכל פעם למצוא את הבית המתאים לכל סיפור, במקום להיות מוגבלים למערכת הסגורה של החברות השותפות שלנו", אמר לעיתון קיית' לה גוי, מנהל ההפצה של סוני.
עם זאת, האנליסט מייקל נתנזון מחברת מופט נתנזון מציין כי יש סיכון לאסטרטגיה הזו של סוני, והוא שהמתחרים עלולים לצבור עתודות משמעותיות כתוצאה מההכנסות ממינויים שיאפשרו להם לגבור על סוני בהוצאות על הפקות ובהתאם לפגוע ביכולת של החברה להשיג פרויקטים מתוקשרים וטאלנטים. רבים בהוליווד מסכימים עם ההערכה הזו ובספק אם סוני תצליח לייצר סרטים מספיק מתוקשרים כדי להבטיח חוזים רווחיים או לצבור מספיק הון כדי לשלם לשחקנים ויוצרים שאחראים להצלחה בקופות.
יש להביא בחשבון גם שלא כל הסרטים של סוני זוכים להצלחה. בעוד האולפנים אחראים לסרטי ספיידרמן, בהם “ספיידרמן רחוק מהבית” שיצא ב־2019 והכניס מעל מיליארד דולר בקופות, יש באמתחתם לא מעט סרטים שאכזבו, כמו הגרסה המחודשת ל”המלאכיות של צ'רלי”.
סוני דיווחה בתחילת החודש על ירידה של 6% ברווח ברבעון השני ל־232 מיליון דולר. עם זאת, ההכנסות עלו ב־15% ל־1.8 מיליארד דולר. בחברה ציינו כי הרווח נפגע מהצמצום בהוצאת סרטים ב־2020 בשל הקורונה, וכן מעלויות הפקה גבוהות יותר. אך במקביל החברה העלתה את התחזית שלה לרווח בשנה כולה ב־8%, בין השאר בשל עלייה בהכנסות ממכירת התכנים.