סגור

ניתוח כלכליסט
אמזון ודיסני+ משכו לסטרימינג גם את אולפני הוליווד הקשישים

מערך המדיה והבידור המסורתי התקשה להתמודד עם התכנים המגוונים של ענקיות הסטרימינג ועושה צעדים משמעותיים לזניחת העולם הישן. מ־MGM ועד וורנרמדיה, האולפנים ימנפו נכסים כמו וונדר וומן, ג'יימס בונד וסיפורה של שפחה

"עוֹלָם יָשָׁן עֲדֵי הַיְּסוֹד נַחְרִימָה", מכריזה השורה המפורסמת בהמנון האינטרנציונל. וזה מה שאנחנו רואים שמתרחש בימים אלו בקצב מואץ. אם כי, אפשר להניח בוודאות גבוהה — לא בהתאם לחזון של מחברי ההמנון. כי במקום שהעם יקום על הסדר הקפיטליסטי הישן וישתחרר מעולו, אלו הן חברות קפיטליסטיות למהדרין שקמות על הסדר הישן, על מנת להעצים את כוחן.
עולם הישן הזה הוא מערך המדיה והבידור המסורתי, שבמידה רבה עיצב את התרבות האנושית זה יותר מ־100 שנים. והעולם החדש שיחליף אותו? שירותי הסטרימינג כמובן, הממצבים את עצמם כמרכז העצבים החדש של הבידור העולמי. ומי שקמים להחריב את העולם הישן הם לא רק החשודים המיידים כמו שירותי סטרימינג חדשים, אלא גם חלק מהאולפנים הוותיקים, שמבינים שאסור להם להישאר מאחור. ואלו שלא מבינים? הם עלולים ליפול ביחד עם העולם הישן.
3 צפייה בגלריה
אנה דה ארמס ודניאל קרייג ב לא זמן למות ג'יימס בונד
אנה דה ארמס ודניאל קרייג ב לא זמן למות ג'יימס בונד
אנה דה ארמס ודניאל קרייג ב"לא זמן למות" מסדרת ג'יימס בונד
(צילום: Nicola Dove)
תעודה ולייפסטייל
3 צפייה בגלריה
אינפו כולם הולכים לסטרימינג
אינפו כולם הולכים לסטרימינג
אינפו כולם הולכים לסטרימינג
בשבוע האחרון התקבלו שלוש בשורות שמבאירות את השינוי הזה. הן לכאורה שונות ואינן קשורות לסוגיה, אך בבסיס כולן עומדים בסופו של דבר מניעים דומים. הראשונה היתה AT&T, שהכריזה שתבצע ספינאוף לחטיבת המדיה שלה וורנרמדיה, מענקיות התוכן והתקשורת הגדולות בעולם, עם מותגים בעלי הכרה בינלאומית כמו HBO, אולפני וורנר בראדרס, MTV ו־CNN, נכסים אינטלקטואליים כמו סופרמן, באטמן, וונדר וומן ובאגס באני, רשת כבלים, עשרות ערוצי טלוויזיה ושלוחות מסביב לעולם.
במסגרת העסקה, שצפויה להניב ל־AT&T הכנסות של 100 מיליארד דולר, תתמזג וורנרמדיה עם דיסקברי ליצירת ענקית תוכן חדשה. המטרה המרכזית, אף שלא הוצהרה רשמית, היא לחזק משמעותית את שירות הסטרימינג המתקשה HBO Max ולהציב אותו בשורה אחת לצד נטפליקס ודיסני+.
השירות, שטרם זכה להצלחה משמעותית ורק בחודש הבא יתחיל בהתפשטות בינלאומית, התקשה להתמודד עם גיוון והיקף התכנים שיש לנטפליקס ולדיסני. נטפליקס בנתה במשך שנים בסיס תוכן רחב, שלצד סדרות וסרטים עלילתיים כולל גם פורטפוליו מצליח של סרטי תעודה וטבע ותכנים לילדים. דיסני פיתחה או רכשה מותגים חוצי מגזרים, ממארוול ועד נשיונל ג'יאוגרפיק, וביססה עליהם את דיסני+.
HBO Max, למרות הגב הרחב של וורנרמדיה, התקשה להשיב בהצע דומה. המיזוג עם דיסקברי, שמתמחה במותגי תעודה, מדע, טבע, לייפסטייל וריאליטי, ייצור גוף תוכן מגוון בעל יכולת טובה יותר להתחרות בדיסני. זה גם יהיה גוף עצמאי שהתוכן הוא חלק מהליבה שלו ומהותו, שהתוכן עבורו הוא המטרה ולא האמצעי. משכך, הוא יהיה במצב טוב יותר על מנת לתפוס עמדת בכורה בשוק הסטרימינג הצפוף.
שתי חברות מדיה מהעולם הישן, שבנו את עצמן על הפצה מסורתית — בערוצי שידור, כבלים ובתי קולנוע — עושות צעד משמעותי בדרך לזניחת העולם הזה וצפויות להמר בגדול על עולם הסטרימינג.
על מהלך דומה עתידה להודיע השבוע אמזון, שלפי דיווחים קרובה לסיכומים לרכישת אולפן הסרטים ההוליוודי המיתולוגי MGM בעסקה בשווי צפוי של כ־9 מיליארד דולר. MGM, מהאולפנים הגדולים של תור הזהב של הוליווד, איבד את דרכו בעשורים האחרונים, לא הצליח לשמר את מעמדו או להפוך לענק מדיה מודרני כמו אולפני הענק האחרים, והתגלגל בין קרנות השקעה וגידור שונות. עם זאת, הוא עדיין מחזיק או מפיק מותגים חזקים כמו ג'יימס בונד, רוקי, הפנתר הוורוד, ומפיק או מחזיק בשליטה בסדרות עלילתיות וריאליטי פופולריות כמו פארגו, הישרדות, עקרות בית אמיתיות וסיפורה של שפחה.
בעבור אמזון לא מדובר בסכום יוצא דופן בכל הנוגע להשקעה בתוכן מקורי. ב־2020 לבדה השקיעה החברה 11 מיליארד דולר בהפקות מקור. העסקה עם MGM בטוחה יותר, שכן כאן יודעת אמזון בדיוק על מה היא משלמת. תכנים מוכרים ומבוססים עם נתוני הצלחה מוכחים ומערך בעל יכולת להפיק אותם ונוספים כדוגמתם. גם כאן, לקנייה יש מטרה ברורה: להחריב את העולם הישן לטובת החדש. התכנים של MGM זמינים כיום בשלל ערוצי הפצה. סיפורה של שפחה היא אמנם סדרת סטרימינג בשירות הולו (של דיסני), אבל תכנים אחרים כמו פארגו או הישרדות מופקים לערוצים מסורתיים, ומותגים כמו ג'יימס בונד הולכים בראש ובראשונה לקולנוע.
אחרי השלמת הרכישה, העדיפות הראשונה, אולי אפילו היחידה, של MGM תהיה עולם הסטרימינג, וספציפית השירות של אמזון. זה לא אומר שלא יהיו הפקות לטלוויזיה ולקולנוע — חוזים ארוכי טווח שיש לאולפן עם גורמים שונים מבטיחים זאת. אבל בכל הנוגע לתכנים חדשים או כאלו שאפשר לשחרר מכבלי העולם הישן — אלו ילכו ישירות לאמזון פריים וידיאו.
3 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 31.12.20 השחקנית גל גדול מתוך הסרט וונדרוומן 2
מוסף שבועי 31.12.20 השחקנית גל גדול מתוך הסרט וונדרוומן 2
גל גדות ב"אשת חיל 1984". הופץ ישירות ב־HBO Max
(צילום: Warner Bros)
תוכן מקומי בהודו
דיסני ביצעה את המהלך המובהק ביותר עד כה. החברה הודיעה השבוע שהיא מתכננת לסגור השנה 100 ערוצי טלוויזיה בינלאומיים שנמצאים בבעלותה ושיצטרפו ל־30 ערוצים בשפות זרות שכבר סגרה בשנה שעברה, ולערוצים דיסני ופוקס בבריטניה שהיא סגרה או נמצאת בהליכי סגירה שלהם. ואולם, החברה לא יוצאת מהפעילות במדינות אלו ופשוט מעבירה את התכנים שלהם לדיסני+ או לגרסאות מקומיות של השירות, כמו דיסני+ הוטסטאר שזמין בהודו ושלצד התוכן הבינלאומי כולל גם תוכן מקומי רב.
זו החלטה חכמה במיוחד. העולם הישן הוא כיום משקולת על צווארי ענקיות המדיה. הפעלת ערוץ טלוויזיה דורשת משדרים, זכייניות, הסכמים עם חברות כבלים ולוויין מקומיות, עמידה ברגולציות, טיפול מעיק בסוגיות כמו זכויות יוצרים והפצה של תכנים ועובדים שיתפעלו כל ערוץ וערוץ. הפצה לבתי קולנוע מחייבת הסכמים עם מפיצים בכל העולם, עם בתי קולנוע, חלונות הפצה, תשלום עמלות או תמלוגים ועוד ועוד. למה צריך את כל זה כשאפשר פשוט לעלות קובץ לשירות סטרימינג זמין בכל העולם שאינו מצריך כמעט שום תשתית.
לא צריך למהר ולהפוך את שוק הסטרימינג לאל כל יכול. קיימת כיום בועת סטרימינג בשוק שסובל מעודף היצע של שירותים, כשכולם שואפים להציע תכנים איכותיים ומבוקשים. מגבלות הקורונה בשנה שחלפה אמנם סייעו לבועה להמשיך ולצוף, כשיותר אנשים נשארו בבית וחיפשו דרך להעסיק את עצמם, אבל עתה החזרה לשגרה צפויה לחדש את הלחץ על השחקניות בתחום.
יותר מדי שחקנים
ראינו כבר כישלון מובהק אחד, בדמות שירות הסטרימינג האומלל קוויבי שנסגר חצי שנה בלבד אחרי שהושק ב־2020. הספינאוף של וורנרמדיה והמיזוג עם דיסקברי הוא, במידה מסוימת, גם תוצאה של התחרות הצפופה בשוק. וכך גם המהלך של אמזון לרכוש את MGM. יש בשוק יותר מדי שחקנים, שמפיקים יותר מדי תכנים ליותר מדי פלטפורמות. סגירות של שירותים קטנים יותר, מיזוגים ורכישות או הסכמי שיתוף פעולה שונים יהיו שכיחים בשנים הקרובות, עד שהשוק יתייצב על כמה שחקניות חזקות (נטפליקס, דיסני, אמזון ואפל כמעט בטוח יהיו שם, לא כולן מאותן סיבות. לגבי האחרות, הכל באוויר).
אבל שנת הקורונה גם סייעה לזרז את החרבת העולם הישן. עם בתי קולנוע סגורים לאורך מרבית השנה, מודל ההפצה המקובל קרס וסרטים שלא היו מגיעים לבית לפני ריצה ארוכה על המסך הגדול, דילגו עליו לחלוטין ושימשו כמקפצה להזנקת שירותי סטרימינג (כפי שעשתה, למשל, וורנר שבחרה להפיץ את אשת חיל 1984 בכיכובה של גל גדות ישירות ב־HBO Max). שחקנים רבים הבינו שאקסיומות שהחזיקו את השוק כל כך הרבה שנים, פשוט כבר לא תקפות
זה לא הספד לבתי הקולנוע. הם הוספדו בקביעות לפחות מאז המצאת הטלוויזיה, והם עדיין כאן, וכנראה גם לא ייעלמו כל כך מהר. אבל זו כן הכרזה שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. נטפליקס, אמזון, וורנרמדיה ודיסני בונות עולם חדש. אם הוא לא יחריב את העולם הישן עדי יסוד, הוא בטוח יערער, יטלטל ויחבל בו משמעותית. אלה שלא ישכילו להצטרף, יטולטלו ביחד אתו.