סגור
אתר בנייה ב עיר רמלה
אתר בנייה (צילום: עמית שעל)

קיפאון בהיקף המשכנתאות ביוני; "העלאת הריבית עדיין לא משפיעה על השוק"

על פי נתוני בנק ישראל, היקף המשכנתאות בחודש הקודם עמד על 11.88 מיליארד שקל - ירידה מינורית של 0.8% לעומת החודש הקודם; הערכות: "העלאת הריבית תשפיע רק בחודשים הבאים"

היקף המשכנתאות שנלקחו בחודש יוני עומד על 11.88 מיליארד שקל, ירידה של 0.8% בלבד לעומת החודש הקודם ועלייה של 2.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כך על פי נתוני בנק ישראל שהתפרסמו היום.
לפי הערכות בשוק, עדיין לא ניתן לזהות בשלב זה את השפעת העלאות הריבית במשק על היקף המשכנתאות שנלקחו; ייתכן שיש ניצנים ראשונים לכך - אך את ההשפעה האמיתית ניתן יהיה לראות רק בחודשים הבאים.

בסך הכול מאז תחילת השנה נלקחו משכנתאות בהיקף של 68.96 מיליארד שקל לעומת 51.7 מיליארד בחצי השנה הראשונה של שנת 2021. מדובר על עלייה של 33%.
שיעור הריבית הממוצעת במסלול הצמוד מדד עומד על 2.7%, מדובר בעלייה של 0.3% לעומת החודש הקודם ועלייה של 0.6% לעומת יוני 21'. תקופת פירעון המשכנתא במסלול זה עומדת על 24.6 שנים לעומת 23.4 שנים בתקופה המקבילה אשתקד. עוד עולה מהנתונים כי במסלול הלא צמוד מדד שיעור הריבית הממוצעת עומד על 3.1%, עלייה של 0.3% לעומת החודש הקודם ו-0.9% לעומת יוני 21'. תקופת פירעון המשכנתא עלה מ-22.7 שנים ביוני 21' ל-23.8 שנים השנה.
על רקע הדיווחים בנוגע לאפשרות להעלאת הריבית במשק, ובפרט לאחר העלאתה באפריל האחרון, הנתונים מראים בחודשים האחרונים שהיקף המשכנתאות שנלקחו במסלול הצמוד מדד מסך המשכנתאות נמצא במגמת עלייה. נכון לחודש יוני הוא עומד על 27.3% מכלל המשכנתאות כאשר בפברואר הוא עמד על 24.8%. כפועל יוצא היקף המשכנתאות שנלקחות במסלול הלא צמוד מדד וזה המשופע מריבית הפריים קטנו במהלך תקופה זו. נכון ליוני האחרון היקף המשכנתאות במסלול הלא צמוד מדד עומד על 71.9% מכלל המשכנתאות והוא הסתכם ב-8.54 מיליארד שקל. שאר המשכנתאות נלקחו במסלול של מטבע חוץ.
מהתאחדות יועצי המשכנתאות נמסר כי הסיבה לכך שעדיין לא רואים את השפעות העלאת הריבית בשוק המשכנתאות היא "ששוק המשכנתאות מגיב באיחור של מספר חודשים לשוק הנדל"ן, עיקר המשכנתאות שמבוצעות עכשיו הינן של עסקאות שבוצעו לפני כרבעון ומעלה. אנו צופים כי בחודשים הקרובים נראה ירידה משמעותית בהיקף המשכנתאות, שתהיה תואמת לירידה בכמות העסקאות שמורגשת כיום בשוק. צריך לציין בהקשר שכמות המשכנתאות ע"י משקיעים נמוכה כבר היום. וכי המשקיעים מגיבים מהר יותר לעליית הריבית בשוק, וכן מבצעים את המשכנתה לרוב סמוך יותר לרכישת הדירה בפועל".