סגור
מגרש רחוב גלי תכלת מול מלון השרון הרצליה
שטח המריבה בהרצליה פיתוח. נמכר בסכום כפול מהשומה, חמישה ימים לאחר תשלום היטל ההשבחה (צילום: אוראל כהן)

הכשרת הישוב לא תשלם תוספת היטל השבחה: דרישת עיריית הרצליה לעוד 9 מיליון ש' נדחתה

דרישת עיריית הרצליה לפתוח שומה שנקבעה להכשרת הישוב ולהוסיף לחשבונה כ־9 מיליון שקל נדחתה. המחלוקת נסובה על היטל השבחה ששילמה הכשרת הישוב על מכירת שטח בהרצליה פיתוח ליזם רמי שבירו שהוערך ב־100 מיליון שקל ובפועל נמכר ב־211 מיליון שקל

נדחה ערר עיריית הרצליה שביקשה לפתוח מחדש את שומת היטל ההשבחה שנקבעה לחברת הכשרת הישוב עבור מגרש המיועד למלונאות בחוף השרון בהרצליה פיתוח שמכרה לחברת היזמות רמי שבירו, כך עולה מהחלטה של עו"ד סילביה רביד, יו"ר ועדת הערר במחוז תל אביב.
בעקבות דרישת העירייה לערוך מחדש את שומת היטל ההשבחה, היא הגישה בקשה להארכת מועד להגשת ערר על השומה שכבר שולמה על ידי הכשרת הישוב בגובה של 10.5 מיליון שקל. כשלפי העירייה הסכום צריך לעמוד על כפי שניים, כלומר כ־20 מיליון שקל.
הנכס שהיה בבעלות הכשרת הישוב נמצא באחד המיקומים היוקרתיים בישראל: רחוב גלי תכלת בהרצליה. המגרש משתרע על כ-8 דונם מתוכם כ-4 דונם מיועדים למלונאות והיתר ביעוד של שטח פרטי פתוח. בעקבות אישור תוכנית לאזור, בינואר 2020, התווספו למגרש זכויות בנייה ואז נשלחה אל בעלי הקרקע דרישה לתשלום היטל השבחה.
בשומה המכרעת נקבע שווי הנכס הקודם על 67 מיליון שקל והחדש על כ־100 מיליון שקל, ובהתאם לכך ההיטל נקבע על 10.5 מיליון שקל (לפי שווי במועד הקובע — פברואר 2020). ההיטל שולם ב־6 בינואר 2022, אך מה שהקפיץ את העירייה וגרם לה לדרוש תשלום היטל גבוה יותר, היה עסקת המכר של הכשרת הישוב עם רמי שבירו ב־11 בינואר — רק חמישה ימים לאחר תשלום ההיטל — בסכום של כ־211 מיליון שקל, יותר מפי שניים מהשומה המכרעת.
מרגע שלעירייה נודע על עסקת המכירה, התפתחה מחלוקת שהובילה לחילופי האשמות קשים בין העירייה להכשרת הישוב ולסנקציות של העירייה נגד החברה. כך, לאחר שהעירייה קיבלה את הסכם המכר היא סירבה לספק לחברה מסמכים שנדרשו לה עבור סיום הליך המכירה כמו אישור היעדר חובות על הקרקע. העירייה גם פנתה לחברת הכשרת הישוב והביעה את תדהמתה מהעסקה, וביוני 2022 פנתה אל השמאית המכריעה שתתקן את השומה. השמאית דחתה את הבקשה ובהמשך הגישה העירייה את הבקשה להארכת מועד הגשת הערר.
בבקשה שהגישה לוועדה טענה העירייה כי מהיטל ההשבחה צריכים ליהנות כל תושבי הרצליה ושלשמאית המכריעה יש הסמכות להורות על גילוי מסמכים ולעדכן את השומה המכרעת בהתאם לעסקת המכר. העירייה גם טענה כי הכשרת הישוב לא פעלה בתום לב בהליך שהתנהל מול השמאית המכריעה היות שלהערכתה כבר ניהלה משא ומתן למכירת המגרש בשלב זה, ולכן ידעה כי השווי האמיתי של המגרש גבוה בהרבה.
מנגד, בהכשרת הישוב טענו כי השומה שולמה עשרה חודשים לאחר שנקבעה השומה, ושמונה חודשים לאחר שהפכה לחלוטה. בתשובת הכשרת הישוב נכתב, "משמעות הארכת המועד היא חסרת תקדים ותהפוך כל שומת היטל השבחה מכרעת חלוטה לזמנית בלבד עד למועד בו יימכר הנכס נשוא השומה". על טענת עיריית הרצליה לפיה החברה ידעה על עסקת המכר בעת הדיון בשומה נכתב: "מדובר בהטחת האשמות סרק ללא בסיס עובדתי, הטחה שהינה מקוממת וראויה לכל גינוי. בטענות אלה אין ממש".
עוד עולה מהתשובה של הכשרת הישוב השאלה, "האם בשל עיקרון גביית מס אמת היתה המבקשת (עיריית הרצליה) מוכנה להשיב מיליוני שקלים לו עסקת המכר היתה בהפסד?". בהחלטה קבעה יו"ר הוועדה כי הבקשה הוגשה באיחור ניכר וכי מדובר בהליך שסיכוייו נמוכים ביותר. כן היא קבעה, כי הבקשה סותרת את הוראות התוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה וכי בהתאם לחוק נישום שמבקש להכין שומת השבחה לפני מימוש הזכויות משריין את גובה ההיטל.
בהחלטה הובהר כי "כשם שלא ניתן לאפשר לנישום לשוב ולקבל חלק מן ההיטל ככל שימכור את הנכס במחיר נמוך מהשווי שנקבע בשומה המכרעת, כך אין לאפשר להיפרע ממנו בגין יתרת היטל אם מכר את הנכס במחיר גבוה מהשווי שנקבע בשומה המכרעת. משעה שהשומה המכרעת הפכה לחלוטה קם אינטרס לשני הצדדים להסתמך עליה ולערר שעניינו פתיחת שומה בשל עסקה מאוחרת, שיכולה להשפיע על גובה ההיטל, אין סיכוי של ממש להתקבל".
את חברת הכשרת הישוב ייצגו עורכי הדין ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות', בשיתוף עם משרד המבורגר עברון, והמתמחה איילה דוביניו.