סגור

בלעדי
על הכוונת של שקד: החלשת כוחו של מינהל התכנון

נציבות שירות המדינה פרסמה מודעה על הקמת ועדת איתור לבחירת מנהל למינהל התכנון, בראשו עומדת כיום המנכ"לית דלית זילבר. השינוי הנבחן, לפיו ישונה התואר למנהל שיהיה כפוף ליו"ר מטה התכנון הלאומי במשרד הפנים, מגיע בעקבות קושי לקדם מהלכים בניגוד לדעת זילבר

שרת הפנים איילת שקד בוחנת שינוי ארגוני במינהל התכנון, שיוביל להחלשת כוחו של העומד בראש הארגון, כיום מדובר במנכ"לית דלית זילבר.

השינוי שנבחן הוא שינוי התואר למנהל והכפפתו ליו"ר מטה התכנון הלאומי במשרד הפנים. מטה התכנון הוא מוסד חדש שהוקם בהחלטת ממשלה במאי 2020, כאשר העומד בראשו הוא עו"ד שלומי הייזלר שלו מעמד כשל מנכ"ל משרד ממשלתי. בדומה למנכ"ל משרד ממשלתי המשרה היא משרת אמון אותה שר יכול לאייש ללא מכרז.

3 צפייה בגלריה
דלית זילבר מנכ"לית מינהל התכנון 9.2.20
דלית זילבר מנכ"לית מינהל התכנון 9.2.20
דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון היוצאת
(צילום: ענבל מרמרי)

הנושא נודע לכלכליסט בעקבות מודעה שפרסמה נציבות שירות המדינה על ועדת איתור לבחירת מנהל למינהל התכנון, ולא מנכ"ל - התואר אותו נושאת היום זילבר. בנוסף נכתב במודעה כי "יתכנו שינויים ניהוליים וארגוניים במנהל התכנון".
ועדת האיתור הוקמה משום שזילבר תסיים את תפקידה באוגוסט, 5 שנים לאחר מינויה. שרת הפנים איילת שקד עוד לא קיבלה החלטה על שינוי במינהל התכנון, אך ניסחה כך את המודעה בדרישת נציבות השירות המדינה, כדי למנוע אי הבנה עם היורש של זילבר.

להחזיר את התפקיד כפי שהיה בתקופה לפני כחלון

זילבר הייתה הראשונה שנשאה בתואר מנכ"ל, אך את השינוי במעמד העומד בראש מינהל התכנון הובילה קודמתה בתפקיד בינת שוורץ, בתקופה בה שר האוצר משה כחלון חלש על תחום הבנייה בממשלה. כך שלמעשה שקד מבקשת להחזיר את מינהל התכנון למעמדו בתקופה שלפני מינוי כחלון לשר האוצר במאי 2015.

3 צפייה בגלריה
איילת שקד ימינה כנס תחזיות
איילת שקד ימינה כנס תחזיות
שרת הפנים איילת שקד
(צילום: אבי מועלם)

הסיבה ששקד בוחנת את השינוי הארגוני הזה היא בשל התחושה כי היא מתקשה לקדם מדיניות שסותרת את עמדותיה המקצועיות של זילבר. למעשה נוצרו בשנה האחרונה שני ראשים שלעיתים מכוונים את מדיניות התכנון לשני כיוונים סותרים - מצד אחד זילבר והדרג המקצועי הכפוף לה, ומצד שני מטה התכנון הכפוף לשקד ולממשלה.
המחלוקות עלו בין היתר בכוונות של שקד להקים 12 ישובים ואולי אף יותר, ברמת הגולן ובנגב, תוך שהיא סבורה שהקמת היישובים החדשים משרתת שיקולים מדיניים אסטרטגיים החשובים מהשיקולים התכנוניים. זאת בעוד זילבר ואנשי המקצוע במינהל התכנון מתנגדים נחרצות להקמה של ישובים חדשים, בין היתר כדי למנוע פגיעה בשטחים פתוחים, וכדי לצמצם פקקים ושימוש ברכב פרטי.
מחלוקת נוספת היא דווקא בין זילבר למשרדי האוצר, השיכון והבינוי ורשות מקרקעי ישראל באשר לתמ"א 38 – התוכנית הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. כאשר שקד מצדדת בעמדת משרדי הממשלה ולא בעמדתה של זילבר.

3 צפייה בגלריה
הריסת בתים תמ"א 38 תמא 38
הריסת בתים תמ"א 38 תמא 38
תמ"א 38
(צילום: עמית שעל)

בעוד שזילבר מבקשת לבטל את התמ"א כמה שיותר מהר בגלל קשיים תכנונים מהותיים שלדעתה היא מייצרת. משרדי הממשלה האחרים סבורים כי ביטולה לפני שגובשה חלופה טובה ומוכחת, תוביל לעצירה של פעילות התחדשות עירונית במרכז הארץ.
על פי החלטה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, תמ"א 38 אמורה לפוג באוקטובר השנה. שקד הודיעה על כוונתה לבקש מהמועצה הארצית להאריך את התוקף בשנה נוספת. זילבר לעומת זאת מתנגדת לבקשה.
מחלוקת מקצועית נוספת בין משרדים בממשלה לזילבר היא על הנוהל של מוסדות התכנון להתנות בנייה בהקמה של תשתיות כגון מחלפים או מכוני טיהור שפכים. תוכניות שונות מאושרות אך נכתב בהן כי היתרי בנייה יינתנו רק לאחר השלמה של תשתית כזו או אחרת. בממשלה מבקשים לבטל את ההתניות או לרכך אותם. גם במקרה הזה ישנה מחלוקת בין השיקול התכנוני לבין הרצון של המדינה להאיץ את הליכי הבנייה נוכח משבר הדיור, גם אם על חשבון תכנון מיטבי.

ההחלטה תחזק את הממשלה

בתקופה שבה מינהל התכנון היה כפוף למשרד האוצר נוצר המבנה שבו בראש המנהל מוצב מנכ"ל שיהיה בעל מעמד כשל ראש מטה הדיור באותה עת - אביגדור יצחקי. האיזון בין הדרג הפוליטי למקצועי הושג גם באמצעות הסמכות למנות את אנשי המפתח בתחום התכנון. השר לו כפוף מנהל התכנון ממנה את יושבי ראש הוועדות, ואילו ראש מנהל התכנון ממנה את מתכנני הועדות. כך נוצרו מוסדות תכנון שבראשם איש הכפוף לדרג הפוליטי, ולצידו גורם מקצועי חזק.
כיום יו"ר מטה התכנון הוא גם יו"ר מוסדות התכנון החשובים, המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הוועדה לתשתיות לאומיות, והוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור. הסוגיות ששקד תצטרך לבחון כעת היא האם יו"ר המטה והעומד בראש מוסדות התכנון יהיה גם מי שלו כפוף ישירות או בעקיפין הדרג המקצועי, מתכנני הוועדות וראש מינהל התכנון. החלטה כזו תפר את האיזון הקיים היום ותחזק את הממשלה, במיוחד את הגורמים בה שנוטים לדחוף לפיתוח על חשבון שיקולים תכנוניים אחרים של השלטון המקומי ושל ארגוני הסביבה. מצד שני בממשלה יטענו כי השארת המצב כפי שהוא כיום מקשה עליה להגשים מדיניות.
שרת הפנים איילת שקד מסרה בתגובה: "כפי שצוין בקול הקורא לאיתור מועמדים, וכחלק ממדיניות שרת הפנים לייעל ולשפר את מערכת התכנון והבנייה בישראל, נבחן בימים אלה, בין היתר, גם הצורך בשינוי ארגוני וניהולי במנהל התכנון. כל זאת, על מנת ליתן ביטוי למדיניות השרה המבקשת להאיץ, לזרז ולמטב את הליכי התכנון ובנייה בכדי להתמודד עם משבר הדיור החריף שפוקד את המדינה בשנים האחרונות.
"כיום, לאחר מעבר מינהל התכנון למשרד הפנים, ובשים לב להקמתו של מטה התכנון הלאומי במשרד הפנים, מתחזק הצורך לבחון את המבנה הארגוני של מינהל התכנון מחדש, להתאימו לנסיבות החדשות, לאכסנייה הממשלתית והמשרדית השונה ולאתגר החשוב שמציב לנו בימים אלה משבר הדיור".