סגור
שדרות הגעתון  ב נהריה
שדרות הגעתון בנהריה. "מתחם חדש של עירוב שימושים ייחודי" (צילום: ויקיפדיה)

שטח זוגלובק בנהריה יהפוך למתחם מגדלים

הוועדה המחוזית תדון היום בתוכנית ההתחדשות לנהריה שמציעה 2,000 דירות, 400 חדרי מלון, 100 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומגדל בן 40 קומות שיהפוך ל"לנדמרק"

הוועדה המחוזית צפון תדון היום בתוכנית התחדשות לב העיר נהריה, המאפשרת ציפוף ועירוב שימושים בחטיבת קרקע בשטח של 119 דונם, שנמצאת מצפון לשדרות הגעתון, ומערב לכביש מס' 4. התוכנית היא יוזמה של משרד הבינוי והשיכון ועיריית נהריה, כאשר הקרקע היא בבעלות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), עיריית נהריה ופרטיים, ומימוש התוכנית יחייב איחוד וחלוקה ללא הסכמה של חלק מהם.
כיום קיימות במקום כ־210 דירות, כ־80 בתי עסק במבנים נמוכים משנות ה־60 וה־70 של המאה הקודמת ואתר מפעל זוגלובק. הדו"ח החברתי של התוכנית, שהוכן על ידי חברת מודוס, קובע כי "בשל מרכזיותו האזור אינו מתפקד כשכונת מגורים, אלא כאזור מגורים משולב במסחר, תעסוקה ותעשייה. שניים מהרחובות המהווים את גבולות המתחם הם רחובות בעלי חזיתות מסחריות, ובהם עסקים קטנים, משרדים וסופר גדול".
התוכנית, שעליה חתום צוות בראשות האדריכל דני קידר, מציעה בנייה בהיקף של 400,000 מ"ר, הכוללים כ־2,000 דירות ו־400 חדרי מלון, וכ־100,000 מ"ר של שטחי תעסוקה, כולל שטחי ציבור רבים. אחד החידושים שהתוכנית מביאה זה בינוי בגובה של 8־25 קומות. הבנייה היותר גבוהה תלווה את שדרות הגעתון ודרך העצמאות (כביש מס' 4). עוד מציעה התוכנית מגדל בגובה 40 קומות, שאמור להפוך ל"לנדמרק" של נהריה. המתחם החדש מתוכנן כמתחם ממותן תנועה עם עדיפות להולכי רגל. התוכנית מחולקת לשבעה מתחמי משנה, מה שיאפשר את מימוש הבנייה בשלבים.
תיק התיעוד של המתחם, שנערך על ידי האדריכליות גלי גלעדי והילה קובריגו, מציע לערוך סקר שימור מקיף לאורך שדרות הגעתון כדי לזהות את המבנים ההיסטוריים שנותרו לאורכם, המאפיינים האדריכליים ושפת הרחוב ולשלבם בהנחיות העירייה לעיצוב המבנים החדשים. המסמך מציין גם את בית רייך, בית טוכלר ובית מייזליס כמבנים לשימור, ואת שדרות האקליפטוסים והברושים כמכלולי נוף לשימור.
התוכנית כוללת, בין היתר, את אתר מפעל זוגלובק. מדובר בשטח של 11 דונם, שנרכש על ידי קרן ריאליטי באוגוסט 2021 תמורת 77.5 מיליון שקל. על חטיבת הקרקע קיימים מפעל זוגלובק, משרדים ומסחר בהיקף של כ־10,000 מ"ר. אבישי קימלדורף, שותף בקרן ריאליטי, אמר ל"כלכליסט": "מדובר בתוכנית חשובה שמביאה לכדי אפשרות מימוש את הקרקע שקנינו מזוגלובק. התוכנית יוצרת מתחם חדש של עירוב שימושים מאוד ייחודי, על שדרות הגעתון, ליד כביש 4 ותחנת הרכבת של העיר. המתחם הזה מבשר את העתיד של מרכז העיר נהריה. הכוונה היא לזכויות בנייה גבוהות, מגוון סוגים של מגורים, כולל דירות להשכרה ומלונאות, תעסוקה ומסחר ותקן חניה נמוך. התוכנית מתיישבת היטב עם התכנון ההיסטורי של מתווה העיר". קימלדורף מסביר שבימים אלה הקרן מכינה תב"ע לשטח שברשותה. להערכתו, התוכנית תאושר בעוד כשנה ומיד לאחר מכן יגישו בקשה להיתרי בנייה.
בהחלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מחודש נובמבר 2022, שאישרה את העברת התוכנית לוועדה המחוזית, נכתב: "התוכנית תאפשר הקמת רובע עסקים עירוני חדש ומשמעותי במרכז העיר. מרכז עסקים ומסחר כזה ישמש את תושבי העיר ויספק מקומות עבודה רבים לתושבי העיר. הקרבה של המתחם לתחנת הרכבת, לתחנה המרכזית ובעתיד גם לתוואי המטרונית תהפוך את המתחם למרכז תעסוקה משמעותי עבור האזור כולו".