סגור
הדמיה של מתחם בנין ב מרכז ירושלים
הדמיה של מתחם בנין במרכז ירושלים (הדמיה: משרד איאן באדר אדריכלים )

אושר פרויקט מגדלים ליד כיכר הדוידקה בירושלים; מתחתיו תיבנה תחנת הרכבת הראשית של העיר

תוכנית "מתחם בנין" כוללת 370 דירות שיוקמו בשלושה מבנים בני 31-28 קומות, לצד בינוי נמוך יותר של עד 8 קומות, וכן 32,000 מ"ר מסחר ותעסוקה ו-2,000 מ"ר לשימושי ציבורי. הצפי הוא שהקרקע עם התוכנית המאושרת תימכר במאות מיליוני דולרים. חלק מהכסף יועבר למטרות ציבוריות. מטה המאבק לתכנון שפוי: "תוכנית לא מידתית, שתביא לאסון אורבני במרכז העיר"

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים החליטה לאשר את תוכנית פרויקט "מתחם בנין" במרכז ירושלים. מדובר בשטח של כ-14 דונם, הנמצא בין הרחובות יפו והנביאים, סמוך לכיכר הדוידקה. המגרש עמד חצי נטוש במשך עשרות שנים. התוכנית שאושרה כוללת 370 יח"ד שיוקמו בשלושה מבנים בני 31-28 קומות, לצד בינוי נמוך יותר של עד 8 קומות. בנוסף, התוכנית כוללת 32,000 מ"ר למסחר ותעסוקה ו-2,000 מ"ר לשימושי ציבור. במסגרת התוכנית נקבע ששלושה מבנים היסטוריים המצויים בתחום התוכנית ישומרו ויוקמו בהם מלונות בוטיק. התוכנית מקצה מתחת לקרקע שטח עבור תחנה לקו הרכבת המהירה מתל אביב.
יש להבהיר כי התוכנית המקורית, שקודמה על ידי שרי התחבורה לשעבר ישראל כץ ובצלאל סמוטריץ', היתה שהרכבת תגיע הישר מתחנת יצחק נבון, שליד בנייני האומה, בתת-הקרקע, לכותל המערבי. התוכנית עברה שינוי והיעד הסופי כעת הוא מתחם התחנה ההיסטורי ליד תאטרון החאן. הצפי הוא שתחנת הרכבת מתחת לבניין, המכונה כעת "תחנת הדוידקה", תהיה התחנה הראשית של הרכבת במרכז העיר. ל"כלכליסט" נודע שאין עדיין תוכנית מאושרת לתוואי קו הרכבת שיעבור בעומק של 80 מטר מתחת לקרקע.
המגרש, כמו שטחים אחרים באזור, נרכש בסוף המאה ה-19 על ידי המשפחות היהודיות-ספרדיות ולירו ובנין, שלאורך השנים סירבו למכור אותו, ומצד שני לא היו מוכנות לקדם תוכניות פיתוח. חטיבת הקרקע של מתחם בנין נמצאת כעת בבעלות של קרן ציבורית בשם "עזבון אלברט בנין" ושל הקדש שלום שכטר לטובת כולל וואהלין. הצפי הוא שהקרקע עם התוכנית המאושרת תימכר במאות מיליוני דולרים. חלק מהכסף יועבר למטרות ציבוריות.
תוכנית הפרויקט החדש הוכנה על ידי צוות בראשות האדריכל איאן באדר ממשרד האדריכלים האמריקאי Pei Cobb Freed & Partners, שבין היתר אחראי לתכנון מבנה פירמידת הזכוכית בלובר בפריז ולמגדל הבנק הבינלאומי בשדרות רוטשילד בתל אביב.
לתוכנית המגדלים במתחם בנין הוגשו עשרות התנגדויות על ידי תושבים, מנהלים קהילתיים וחברות. רון חביליו, חבר במטה המאבק לתכנון שפוי, טען שמדובר בתוכנית מוגזמת בהיקף הבנייה המוצע: "הרציונל מאחורי התוכנית הנוכחית הוא לנצל לבנייה כל פיסת קרקע שאין עליה מבנה לשימור ולסחוט זכויות בנייה עד למקסימום שוועדות התכנון יאפשרו להם. אינני מאשים באופן מיוחד את היזמים של מתחם בנין. הם בסך הכל פועלים בדרך המקובלת היום בקרב היזמים – מכיוון שלהבנתי אין מולם מערכת תכנון עירונית ומחוזית הדורשת מהם תכנון ראוי יותר. להבנתנו, תוכנית מתחם בנין היא לא מידתית, ותביא לאסון אורבני במרכז העיר".
תושבי השכונה החרדית גאולה, שיוצגו על ידי עו"ד שיר פרומין ממשרד פרומין מזרחי-נחום ושות', דיברו על החשש מהשינוי שיעבור אזור מגוריהם: "תוכנית המתאר המוצעת מתעלמת מרצונותיהם ומצורכיהם של כלל תושבי האזור בכל הקשור לדרכי התפתחותם בעתיד ולאופי הסביבה המידית בה הם חיים. התוכנית מתעלמת מאופי וסגנון חייהם של התושבים ומזכותם לבחור להמשיך לחיות בסביבה בעלת אופי מסוים ומוגדר בו היא חיה זה שנים. התוכנית מתעלמת מהמצב הקיים בשטח, מאיזוני חלוקת נטל השטחים הציבוריים הקיימת בפועל ומהצורך של התושבים בפיתוח כלכלי תוך כדי העלאת רמת חייהם".
יו"ר הוועדה המחוזית ירושלים, שירה תלמי-באבאי, היתה נרגשת מאישור התוכנית: "מדובר בתוכנית חשובה ביותר שכן היא ממזגת בהצלחה כמה רעיונות תכנוניים מרכזיים של העיר ירושלים: שימור מלא של ארבעה מבנים היסטוריים, הנגשתם לציבור והפיכתם לבתי מלון, בינוי אינטנסיבי של מגדלי תעסוקה ומגורים על ציר רכבת קלה, שילוב תחנת רכבת כבדה מהירה לתל אביב ויצירת מרחב ציבורי להולכי רגל נגיש ומזמין המחבר את רחוב הנביאים לרחוב יפו".