סגור
מתחם התחנה הראשונה בירושלים
מתחם התחנה הראשונה בירושלים (צילום: עמית שאבי)

תיירים או תושבים: את מי תשרת תחנת הרכבת בירושלים

במשרד התחבורה מתכננים תחנה של הרכבת סמוך למתחם החאן. תושבים: מעדיפים שהתחנה תהיה קרובה יותר לשכונות המגורים ולא לאטרקציות

ירושלים היא העיר הגדולה בישראל, עם כמעט מיליון תושבים, אך נכון להיום פועלת בה תחנת רכבת כבדה אחת בלבד - תחנת יצחק נבון הממוקמת בכניסה לעיר, סמוך לבנייני האומה. ב־2030 אמורה להיפתח תחנה נוספת, תחנת מרכז העיר, באזור כיכר הדוידקה שברחוב יפו. בניית תחנת מרכז העיר מתוקצבת בכ־4.6 מיליארד שקל במסגרת תוכנית החומש של הרכבת.
לשתי התחנות הללו צפויה להצטרף תחנה שלישית שתיפתח ב־2031. ברכבת ישראל, במשרד התחבורה ובעיריית ירושלים מעוניינים להקים את התחנה השלישית בקרוב למתחם הבילוי "התחנה הראשונה", סמוך לדרך חברון ולעמק רפאים ולקרוא לה "תחנת החאן" על שם תיאטרון החאן שנמצא שם. תוכנית זו מחליפה את התוכנית להאריך את מסילת הרכבת הכבדה עד לכותל ולהקים שם תחנה על שם דונלד טראמפ - תוכנית שקודמה על ידי שרי התחבורה לשעבר ישראל כץ ובצלאל סמוטריץ'.
תחנת החאן היא תחנה עם אוריינטציה תיירותית ועסקית, שצפויה לקום בסמוך למתחם התחנה הראשונה בו פועלים מסעדות, בתי קפה ומקומות בילוי בכל ימי השבוע כולל שבת. במתחם ממוקמים גם כמה מרכזי תעסוקה מרכזיים כמו מתחם JVP וכן מלונות ומרכזי תרבות כמו תיאטרון החאן והסינמטק. בנוסף, המתחם צפוי לשמש גם כמרכז תחבורה בו יהיה פיצול בין קווי הרכבת הקלה הכחול והתכלת העתידיים, דבר שיאפשר גם גישה לעיר העתיקה בעזרת הרכבל לכותל במידה שתוכנית זו אכן תצא לפועל.
עם זאת, תושבים בירושלים טוענים כי התכנון הנוכחי שם דגש על נוסעים המגיעים מחוץ לעיר לטובת אטרקציות, אך לא תעניק שירות מיטבי לתושבי העיר. במפגש תושבים שארגנה הרכבת להצגת תחנת החאן עלו כמה התנגדויות ברוח הזו. בין היתר, תושבים ביקשו לקדם חלופה של תחנת רכבת בצומת אורנים - נקודה מרכזית בירושלים בין שכונת תלפיות, בקעה, קטמונים והמושבה היוונית, אזור המיושב בצפיפות.
מאבק התושבים שרוצים שהרכבת תעבור בסמוך לבתיהם הוא מאבק מסוג YIMBY - כלומר, Yes in my back yard, ומנוגד למאבקי ה-NIMBY המוכרים בהם תושבים מבקשים להרחיק מהם תשתיות. מאבק תושבי הקטמונים מצטרף למאבקי YIMBY נוספים שמתנהלים בשנים האחרונות, בין השאר בעמק חפר וחריש שם התושבים מעוניינים בתחנות רכבת בסמוך לבתיהם.
כאמור, במרכז ההתנגדות עומדת הטענה כי תחנת החאן כמעט שלא תשרת תושבים מקומיים, מאחר שהיא מוקפת במתחמי תיירות ופארקים, לעומת אזור צומת האורנים המיושב בצפיפות. אחד התומכים בחלופת צומת אורנים הוא איתמר שחר, מתכנן ערים תושב שכונת קטמון. לדבריו, "לפי מספר התושבים שגרים במרחק הליכה מהתחנה הרי שחלופת צומת אורנים תכסה הרבה יותר. אם נביא בחשבון את כל הפרויקטים העתידיים אז הולכים לגור שם המון אנשים".
שחר לא סבור שהקמת תחנת רכבת בחאן תהיה בהכרח בכייה לדורות, אבל לטענתו המיקום של האורנים עולה עליה גם אם השיקולי המרכזי הוא האב תחבורתי. "בצומת האורנים יהיו שלושה קווי רכבת קלה, הירוק, הסגול והתכלת", הוא אומר. לדבריו, הוא הבין מהרכבת שהם מעדיפים לקדם את חלופת החאן כדי שמבקרים יוכלו להגיע מרחוק ישר לנקודות עניין כמו הכותל. "השאלה היא האם הרכבת הזו נועדה לשרת תיירים או תושבים. אם שמים במקום הראשון את השירות לתושבים, אז ייתכן שצומת האורנים זה מקום יותר מתאים".
מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה בשיתוף משרד התחבורה ורכבת ישראל הגיעו להבנה על המשך קו הרכבת מתחנת נבון למרכז העיר, מתחת לקרקע. לרכבת מתוכננת תחנה בדרך יפו ובמתחם התחנה הראשונה. התוואי המוצע נקבע באופטימיזציה של הצרכים, יכולות הביצוע בתת הקרקע, קישור למערכות תחבורה ציבורית ובשירות מיטבי לתושבי העיר ואורחיה. הסיכום יעלה להחלטת ות"ל בשבועות הקרובים".
מרכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל בהנחיית משרד התחבורה מתכננת את הארכת הקו המהיר מתחנת נבון אל תחנת החאן העתידית, והתוכנית מקודמת כיום בערוצי התכנון תוך שקיפות ציבורית מרבית הכוללת גם הליך שיתוף ציבור מתקדם, ובשיתוף מלא והיוועצות עם תוכנית האב לתחבורה, עיריית ירושלים, והוועדה לתשתיות לאומיות. המיקום הנבחן בתחנת החאן נועד למקסם את הפוטנציאל של הרכבת הכבדה ככלי תחבורה מתקדם להסעת המונים, וצמצום השימוש והתלות בכלי רכב פרטיים. מיקום התחנות נקבע רק לאחר שהתקיימו כל התנאים התכנוניים, התנועתיים, ההנדסיים והבטיחותיים".