סגור
מתחם תעש השרון
מתחם תעש השרון (צילום: אוראל כהן)

העליון מעכב את תוכנית הבנייה תעש השרון: "לבצע סקר סיכוני קרקע"

התוכנית הכוללת כ-37 אלף יחידות דיור נתקלת בהתנגדויות עקב זיהום הקרקע; ארגוני סביבה והעיריות טוענים כי יש לפעול לטיהור המתחם לפני תחילת הבנייה - ולא בשלבים, כפי שקבעה ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. העליון ביקש מהמדינה להשיב בתוך 30 ימים להצעתו לערוך סקר סיכוני קרקע ותסקיר השפעה על הסביבה - לפני תחילת הטיהור

בית המשפט העליון ביקש היום מהמדינה להשיב בתוך 30 יום להצעתו לתקן את תוכנית תעש השרון, כך שביצוע טיהור הקרקע ייעשה רק לאחר ביצוע סקר סיכוני קרקע, תסקיר השפעה על הסביבה ושיתוף הציבור. הדיון התקיים במסגרת העתירה שהגישו אדם טבע ודין, עמותת התושבים אחל"ה (איכות חיים לתושבי השרון), ועיריות רמת השרון, הוד השרון והרצליה.
תוכנית תעש השרון מתייחסת לשטח בהיקף של כ-7,500 דונם הנמצא בתחום השיפוט של הערים הרצליה, רמת השרון, הוד השרון, ושל המועצה האזורית דרום השרון. בשטח מתוכננות כ-37 אלף יחידות דיור ושטחי תעסוקה ומוסדות ציבור בהיקף של כ-1.6 מיליון מ"ר.
התוכנית הופקדה לראשונה ב-2012 ונתקלה בכ-600 התנגדויות. הסוגיה המרכזית שהועלתה על ידי המתנגדים נגעה לזיהום החמור של הקרקע ושכבת מי התהום בתחום התוכנית ואף מעבר לה, כתוצאה מפעילות התעשייה הצבאית. בין היתר קראו אחל"ה ואדם טבע ודין לפעול לטיהור הקרקע המזוהמת לפני תחילת הבנייה. בחברה להגנת הטבע ובעמותת ריב"ה (ריאה ירוקה בתעש השרון) ביקשו לאפשר שימור מרבי של השטח לצורך יצירת פארק טבע.
בפברואר 2017 התוכנית אושרה על ידי ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, תוך הבהרה כי חומרת הזיהום במקום וגודל השטח אינם מאפשרים טיהור מיידי של השטח. במילים אחרות, הוועדה קבעה כי את הטיפול בזיהום יש לבצע בשלבים. המתנגדים לתוכנית לא היו שבעי-רצון מההחלטה, ובמאי 2017 הוגשו לבית המשפט המחוזי בתל אביב עתירות בדרישה לבטל את החלטת ועדת הערר הארצית. טענת העותרים הייתה שיש לסקור את הקרקע ולטהר אותה לפני תחילת תכנון.
באפריל 2202, החליט בית המשפט המחוזי תל אביב, בראשות השופטת מיכל אגמון גונן, שלא להתערב בהחלטת מוסדות התכנון בנוגע לבנייה בתעש השרון ולדחות את העתירה.
הערעור של של ארגוני הסביבה והעיריות לבית המשפט העליון נתלה בין השאר בתקדים שנקבע ביחס לתוכנית התמ"לית לבנייה באפולוניה, ממאי 2021, לפיו "בית המשפט העליון הכיר בכך שלא ניתן לקדם תכנון ביחס לקרקע החשודה כמזוהמת מבלי שנערכו בדיקות מקיפות לאבחון הזיהום הקיים, הערכת הסיכונים העלולים לנבוע מכך וההשלכות העשויות להיות לכך על התכנון. בכך ביכר בית המשפט העליון את האינטרס של בריאות הציבור ושל תכנון כולל וראוי, על פני אינטרסים שונים כגון אינטרס כלכלי וקידום תכנית במהירות האפשרית".
יריב פישר, שנבחר לאחרונה לראשות העיר הרצליה, בירך על החלטת בית המשפט העליון, ואמר: "בית המשפט העליון קיבל את טענתנו בדבר התנהלות לא תקינה של המדינה ואנו נמשיך לעמוד על המשמר. נמתין לתשובת המדינה ונתייחס אליה".
עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין: "לא יעלה על הדעת לקדם הליכי בנייה לפני סקר מקיף וניקוי מלא של הקרקע. אנחנו מצפים שהמדינה תתעשת ותקבל את הצעת בית המשפט העליון".