$
חדשות נדל

תעש השרון בדרך להפוך ל-36 אלף יח"ד; עיריית רמת השרון: "טעות היסטורית"

הוועדה המחוזית אישרה מסמך מדיניות שקובע כי על הקרקע בה פעל מפעל הנשק בשטח הערים הרצליה, רמת השרון, הוד השרון והמועצה האזורית דרום השרון, יוקם רובע עירוני חדש שכולל 36 אלף יחידות דיור ומעל 1.3 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר. עיריית רמת השרון: "צריך פארק במקום, נפעל לעצור את התוכנית"

שלומית צור 19:3324.01.21

הוועדה המחוזית המשותפת למחוזות תל-אביב והמרכז בראשות האדריכלית דניאלה פוסק אישרה מסמך מדיניות מנחה לתוכנית תעש השרון. המסמך מגדיר למעשה את המדיניות התכנונית למתחם שעתיד לשנות פניו, כך שהקרקע עליה פעל במשך עשרות שנים מפעל תעשיית נשק, תהפוך לרובע מגורים ותעסוקה חדש באזור השרון. במקביל לקידום התוכנית מקדמת רשות המים מכרז לטיהור הקרקע המזוהמת שנמצא בעיצומו.  

מדובר בשטח של כ-7,500 דונם המצוי בתחום המוניציפלי של 4 רשויות מקומיות: רמת השרון, הרצליה, הוד השרון, ומועצה אזורית דרום השרון. את מסמך המדיניות שערך משרד מזור-פירשט אדריכלים, יזמה רשות מקרקעי ישראל, בהתאם להחלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה במרץ 2018.

 

המסמך מגדיר את היקף הפיתוח המקסימאלי לתוכנית, שתכלול 36 אלף יחידות דיור. ברובע העירוני החדש יתגוררו 100 אלף תושבים. בנוסף, כולל מסמך המדיניות שטחי מסחר תעסוקה ושירותים ציבוריים בהיקף של 1.3 מיליון מ"ר.  

מפעל תעש רמת השרון מפעל תעש רמת השרון

 

בעיריית רמת השרון מתנגדים לקידום התוכנית, וטוענים כי אישורה יהיה: "טעות היסטורית", כאשר לשיטת העירייה על השטח המדובר יש להקים פארק והעירייה תפעל לעצור את התוכנית. "המדינה חייבת לשקם את הטבע והאדמה שנפגעו במשך שנים ארוכות בשטחי תעש ולהשאיר במקום פארק מטרופוליני פראי", נמסר מהעירייה.

 

"זה מה שדורשים כלל ראשי הערים שבשטחן נמצא השטח, וזה מה שראוי שיהיה. יש כאן הזדמנות חד פעמית שלא תחזור על עצמה לעשות צדק היסטורי עם הטבע במרכז הארץ. אנחנו הצענו להוסיף אלפי יחידות דיור באזורים אחרים על מנת להגדיל את מניין הדירות ולהשאיר את פארק תעש כנקודת נוף אחרונה. לצערנו, המדינה לא מתחשבת בעמדת הרשויות המקומיות ומקדמת תוכנית של 36 אלף יחידות דיור, ללא תשתיות תחבורתיות ואחרות. מדובר בטעות היסטורית ואנו נפעל בכל המישורים על מנת לעצור אותה".

 

גם בעיריות הרצליה והוד השרון מתנגדים לתוכנית, ולפני חודש שיגרו במשותף פנייה לוועדה המחוזית בה דרשו לעצור את התוכנית. "שוב מוכיחה המדינה כי ניתן לדרוס ברגל גסה את סמכויות הרשויות המקומיות" מסר ראש עיריית הרצליה משה פדלון. "אנחנו אלו שצריכים בסופו של יום לתת את המענה הטוב ביותר לתושבים החיים בשטחנו ולתושבים שאותם נרצה לקלוט בעתיד – שוב אנחנו רואים תכנון גס וברוטלי, כשבראש מעיניהם של המתכננים ניצבים מספרי יחידות הדיור שניתן להעמיס על שטח קרקע תוך התעלמות מוחלטת מהזיהום השורר בו והצורך של גוש ערי השרון בריאה ירוקה והשמירה על ערכי הטבע הנדירים שבה."

 

בוועדה המחוזית הודיעו כי המדיניות התכנונית שאושרה, נשענת על שתי תחנות מטרו עתידיות ומערך תחבורה ציבורית משלים שאינו רכב פרטי, וקובעת היקפים משמעותיים של דיור בר השגה. התוכנית קובעת שלביות פיתוח, כך שקצה הפיתוח של התוכניות המפורטות ישמור על יחס של 60% שימוש בתחבורה ציבורית מסך התנועה במרחב ומקסימום 40% שימוש ברכב פרטי. מסמך המדיניות מתנה את קידום התוכניות המפורטות בבדיות מפורטות של ערכי טבע ונוף, תחבורה ותשתיות.

 

"תוכנית הצל מעצימה את הפיתוח של המרקם העירוני ועולה בקנה אחד עם תוכניות מתאר ארציות ומחוזיות והחלטות ממשלה לפינוי מחנות צה"ל ומתקנים ביטחוניים במרכז לטובת פיתוח עירוני ומתן מענה למצוקת הדיור", אמרה יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב דניאלה פוסק. "התוכנית מייעלת בצורה מיטבית את שימוש בקרקע ובהתאם לכך נקבע כי ניתן להעלות את היקפי הפיתוח בשטח התוכנית ב-50% לעומת התוכנית המאושרת, זאת כדי לשמור על השטחים הפתוחים. כמו כן, התוכנית קובעת את פיתוח המתחם יעשה בד בבד עם קידומן של מערכות תחבורה ציבורית ובפיתוח ומקסום פתרונות ניהול נגר ותשתיות באופן שלא יועמסו על הסביבה העירונית הסמוכה".

 

מתכננת מחוז תל אביב ברשות מקרקעי ישראל גילי טסלר ציינה כי "התוכנית מטייבת את השינויים שחלו עם קידומה של מערכת המטרו במוסדות התכנון התייחסות להערות כלל הגורמים, ופריסת העצמת השטחים לפיתוח בצד העצמת שטחי הציבור והפארקים. המדינה פועלת ללא לאות לקידום הטיפול בקרקע המזוהמת וטיפול במים וזאת בהתאמה להחלטת הממשלה לפינוי המתקנים הסכמי משרדי הממשלה לטיהור והפרטת המפעלים, זאת בצד טיוב התכנון ללא הפסק. כל זאת על מנת ליצר מתחמי תכנון מפורט מהמתקדמים בישראל תוך שימת דגש על איכות, קידמה, עירוב שימושים, צרכי הציבור תשתיות תחבורה ניקוז ביוב ועוד ,וכן פתרונות דיור ותעסוקה".

 

מנהל אגף בכיר תכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, רפי אלמליח, ציין כי "מדובר בתוכנית חשובה ביותר המספקת היקף נרחב של 36,000 יחידות דיור באזור ביקוש במרכז הארץ, לתוכנית תועלות משמעותיות בהיותה מאפשרת טיהור קרקע מזוהמת בהיקף נרחב. כמו כן, התכנון מוטה פתרונות תחבורה ציבורית ומאפשר העצמת זכויות וניצול יעיל של הקרקע תוך שמירה על קישוריות תחבורתית גבוה בזכות תחנות המטרו הקיימות בשטח".
x