סגור
מטרו
הדמיית המטרו (צילום: נת"ע)
בלעדי

תוכנית המטרו: בעלי קרקעות באזור הדיפו בראשל"צ הגישו תביעות פיצויים במאות מיליוני שקלים

קו המטרו M1 מחייב הפקעת קרקעות פרטיות למתחם תחזוקה בשטח של 97 דונם ליד תחנת הרכבת ראשונים, שמעליו ייבנו גם מגורים ותעסוקה. תביעה אחת שהגישו עשרות בעלי קרקעות דורשת פיצוי של 3,700 שקל למ"ר: "הפיצוי המוצע ע"י המדינה הינו מופרך ומקומם"

בשבוע שעבר פקע הדד-ליין להגשת תביעות פיצויים על ירידת ערך עקב תוכנית קו המטרו M1, ולכלכליסט נודע כי רק באזור הדיפו (מתחם התחזוקה) בראשון לציון הגישו בעלי קרקעות תביעות בסכום מצטבר המוערך במאות מיליוני שקלים.
קו המטרו M1 מחבר בין הרצליה לכפר סבא בצפון, ותל אביב ללוד ורמלה בדרום. אורך הקו 78 ק"מ והוא כולל 59 תחנות, חניון חנה וסע ושני מתחמי דיפו. מתחם הדיפו בראשון לציון נמצא ליד תחנת הרכבת ראשונים, ושטחו משתרע על 97 דונם. מעליו מתוכננת בניית 1,231 דירות ועוד 184 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. כלל שטח התוכנית נמצא על קרקעות פרטיות, שאותן ביקשה המדינה להפקיע במסגרת תת"ל 101/א, שאושרה ב-2022 וסימנה את תוואי היקף השטח הנדרש לקו המטרו M1. תמ"א 70, שעדיין לא אושרה, קובעת את היקף הזכויות של הבנייה העתידית.
אחת מתביעות הפיצויים הוגשה ע"י עשרות בעלי קרקעות בהיקף כולל של כ-30 דונם. הסכום שאותו דורשים בעלי הקרקע, המתבסס על חוות דעת של שמאי המקרקעין רן וירניק, הוא 3,700 שקל למ"ר. הסכום נאמד על בסיס עסקאות שנעשו בסביבתו המיידית של הנכס. הפיצוי שתשלם המדינה עדיין לא ידוע, אך חוות דעת שמאית שהוכנה עבור נת"ע, האחראית על פרויקט המטרו, באפריל האחרון מעריכה כי מדובר ב-80 שקל למ"ר בלבד. הפער נובע מכך שבעוד המדינה טוענת כי מדובר בקרקע חקלאית, בעלי הקרקעות טוענים כי הבסיס לתחשיב הוא התוכנית שקדמה לתוכנית המטרו (תמ"מ 3/21), שייעדה את הקרקע למגורים.
בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד אייל קוצ'ינסקי, נכתב: "אין חולק שמבחינה תכנונית החלקות הנפגעות צמודות דופן לפיתוח העירוני הקיים, וכפי שקבעו כל מוסדות התכנון נועדו לפיתוח עירוני בהתאם לתוכנית המתאר המחוזית, תמ"מ 3/21, וכי אלמלא התוכנית הפוגעת (תת"ל 101/א), החלטת המועצה הארצית בדבר הפקדת תוכנית תמ"מ 3/21 היתה יוצאת לפועל".
יש להבהיר כי במקרה של בינוי בסביבות תוואי המטרו יכולים בעלי הקרקע המופקעת לשקול הגשת תביעה לפיצוי דו-שלבי. כלומר, פיצוי בגין ההפקעה וגם תביעה על בסיס סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, המאפשר להם לתבוע את הוועדה המקומית ואת נת"ע אם ערך הקרקע שלהם נפגע עקב אישור התוכנית. לנת"ע היה חשוב לשלוח את צווי ההפקעה בסמיכות לאישור התוכניות, כי זה מה שאיפשר את תפיסת הקרקע לצורך תחילת העבודות. את התביעות לפי סעיף 197 ניתן היה להגיש עד 3 שנים מיום אישור התוכנית.
עו"ד אייל קוצ'ינסקי מסר לכלכליסט כי "הפיצוי המוצע ע"י המדינה הינו מופרך ומקומם, הואיל והוא לא משקף את ערכם האמיתי של המקרקעין כפי שהשתקף בשוק, בעקבות הפוטנציאל המיידי שלהם להפוך לשכונת מגורים. אנו סבורים גם כן, שכל בעלי הזכויות שהמקרקעין שלהם יועדו לדיפו זכאים לפיצויים מוגדלים בהתאם לחוק המטרו, ולכן הגשנו בשמם גם התנגדות לתוכנית המתאר הארצית העוסקת בכך".