סגור

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את תוואי המטרו העובר בתל אביב

הות"ל אישרה את התוואי של המקטע הדרומי של קו המטרו M1 צפון. מדובר ב"גזע המרכזי" של תוכנית המטרו שמכיל את תוואי הרכבת התחתית העובר בין צומת חולון, דרך תל אביב, לצומת גלילות

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה הבוקר (ב') את התוואי של המקטע הדרומי של קו המטרו M1 צפון. מדובר ב"גזע המרכזי" של תוכנית המטרו שמכיל את תוואי הרכבת התחתית העובר בין צומת חולון דרך תל אביב לצומת גלילות. האישור נעשה לאחר שהוועדה שמעה את השגות והמלצות החוקרת עו"ד תלמה דוכן, שהמליצה לא לשנות את התוואי עצמו אך כן לבצע שינויים נקודתיים במתחמים מסוימים. כעת הוועדה תיישם את המלצות החוקרת ותעביר את התוואי לאישור הממשלה.
לפני פחות מחודש ביקשו במשרד התחבורה לפצל את תוכנית M1 צפון לשתיים מפני שרצו לקדם את החלק הדרומי שמהווה את "הגזע המרכזי" של המטרו כולו, לעומת החלק הצפוני של המקטע שמכיל רק את ההסתעפויות לערי השרון. הפיצול אושר, וזה סלל את הדרך לאישורו של המקטע המרכזי היום. הסיבה לבקשת הפיצול היא ההתנגדויות הרבות לפרויקט המטרו בערי השרון, התנגדויות שאליהן התייחסה החוקרת דוכן בדבריה בוועדה.

2 צפייה בגלריה
מפת מטרו רכבת תחתית
מפת מטרו רכבת תחתית
(מתוך אתר נת"ע)
בין היתר, אמרה כי הדו"ח המשלים לקטע של ערי השרון יוגש במועד מאוחר יותר, וזאת מפני שמתוך 367 ההשגות שהוגשו לגבי M1 צפון – 280 מהן הן לגבי המקטע של ערי השרון רעננה, הרצליה, כפר סבא והוד השרון. דוכן אף אמרה בוועדה כי התקבלו "367 השגות והערות כפי שלא ראיתי מעולם, ביניהן השגה אחת של 1,000 עמודים". דוכן התייחסה גם לזמן הרב שבו היא בוחנת אותן ואמרה כי"ההשגות של תושבי השרון מורכבות יותר ודורשות יותר זמן".

2 צפייה בגלריה
קו מטרו M2 פתח תקוה תל אביב נתע
קו מטרו M2 פתח תקוה תל אביב נתע
קו המטרו M2 בין פתח תקוה לתל אביב
(צילום: נתע)

ההשגות שנדחו על ידי החוקרת והות"ל במקטע שבין חולון לגלילות כוללים בין היתר את העברת תוואי הרכבת בצמוד לרחוב נמיר בתל אביב, החלפת המקטע המרכזי שיעבור ברמת גן במקום תל אביב, שינוי נקודת הפיצול של M1 צפון ושינוי התוואי בתוך רמת השרון. החוקרת הדגישה כי כל שינוי שמצמצם את הנגישות של תושבי רמת השרון לרכבת הוא בעייתי כי מדובר בעיר שצפויה להתפתח משמעותית בעתיד ואמרה דברים דומים על הרצליה. כמו כן, היא אמרה כי רוב ההשגות נכתבו על ידי מתכננים וחוקרים מחו"ל וכי ניכר שמתכננים ישראלים נמנעים מלהתנגד לתוואי המוצע.
יחד עם זאת, החוקרת כן המליצה לבצע מספר שינויים נקודתיים, ביניהם שינויים מבניים במספר תחנות, וצמצום הפגיעה ברכוש ובשטח בבעלות תושבים במרחבים מסוימים.
רשת קווי המטרו מחולקת לשלושה קווים: M1, M2 ו-M3. נכון לעכשיו, קו M3 והמקטע הדרומי של קו M1 כבר אושרו במוסדות התכנון ואושרו אתמול גם בוועדת השרים לענייני פנים. קו M2 והמקטע הצפוני של M1 צפון נמצאים בהליכי בחינת התנגדויות. החלק הצפוני של M1 מכיל את ההסתעפויות של הרכבת התחתית לערי השרון: הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, רעננה והוד השרון.