סגור
אורי לוין  מנכל בנק דיסקונט
אורי לוין, מנכ"ל תדהר

תדהר הראל מניבים רכשה 14 דונם בצפון גלילות תמורת 90 מיליון שקל

 רמ"י מקדמים באזור תוכנית להגדלת זכויות הבנייה ל-90 אלף דירות ו-2.5 מיליון מ"ר תעסוקה. התוכנית תקועה, בין היתר, בגלל אי קידום מסילות 5 ו-6 של הרכבת

תדהר הראל מניבים, מיזם הנדל"ן המשותף של קבוצת הנדל"ן תדהר וקבוצת הביטוח והפיננסים הראל, רכש מחברת פרדס מילשטיין שטח של 14 דונם בצפון גלילות תמורת 90 מיליון שקל. הקרקע שנרכשה כוללת תוכנית להקמת פרויקט שבמרכזו קמפוס תעסוקה ושטחי מסחר בהיקף של 30 אלף מ"ר, אך בכוונת החברה לקדם תוכנית חדשה להעצמת זכויות למגורים, מסחר ותעסוקה.
אזור גלילות, שנמצא בשטח המוניציפלי של תל אביב ורמת השרון, עומד לעבור בשנים הקרובות מהפך משמעותי. כוונת המתכננים היא לייצר במקום רצף שיחבר בפועל את צפון ת"א, רמת השרון והרצליה. בפברואר האחרון אושרה ההפקדה של תוכנית הענק "רובע דרום גלילות" (תמ"ל 3007). על פי התוכנית, אמורות להיבנות בשטח של 1,714 דונם 18.5 אלף דירות, וייכללו בה גם שטחי תעסוקה, מסחר וציבור רבים. התוכנית כוללת בתחומה את מרכז התחבורה הענק החדש בפי גלילות. בשפיים יוקם גם מרכז תחבורתי משולב (מתח"מ), שיכלול תחנת מטרו של הקווים M1 ו-M3 שתתחבר לתחנת הרכבת גלילות. התחנה תשלב גם קווי רכבת קלה וקווי אוטובוס.
בימים אלו מקדמת רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) תוכנית מדיניות חדשה המתייחסת לתמ"א 70 (תוכנית המתאר הארצית למתחמי בנייה סביב תחנות המטרו) ומציעה העצמה משמעותית של זכויות הבנייה ליד תוואי המטרו.
התוכנית טרם נדונה בוועדה המחוזית ת"א, אך כפי שנודע לכלכליסט מדובר ב-2.5 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר ועוד 90 אלף יח"ד.
אחד החסמים לקידום התוכנית הוא תת"ל 133 (מסילות 5 ו-6), המציעה הקמת שתי מסילות נוספות לרכבת בציר איילון. בדצמבר 2023 אושר פרסום לפי סעיפים 77-78 לחוק התכנון והבנייה. כלומר, הקפאת קידום תוכניות לאורך התוואי. במקרה של אזור צפון גלילות מתוכנן תוואי המסילות בתת הקרקע, כלומר, בתוך מנהרה מתחת לפרוייקטי הבנייה העתידיים. לכלכליסט נודע כי יש ניסיון של רמ"י לבטל את זיקת קידום התוכניות באזור צפון גלילות להקמת פסי הרכבת החדשים.
בפברואר האחרון אושרה תוכנית מפורטת למתחם ביג, המתייחסת לחטיבת קרקע בשטח 50 דונם. התוכנית הוכנה בראי מסמך המדיניות שלא אושר עד כה ומכפילה את כמות זכויות הבנייה. בין היתר, התוכנית תאפשר הקמת שני מגדלים בגובה 50 קומות של שטחי מסחר ותעסוקה.
המיזם הראשון של שיתוף הפעולה בין תדהר והראל היה רכישת מגרש בשטח של 14 דונם ליד צומת סביון, במאי 2020, תמורת 100 מיליון שקל. בספטמבר 2021 רכשו החברות 6 דונם ברחוב יגאל אלון בשכונת נחלת יצחק בת"א בתמורה ל-505 מיליון שקל. על המגרש חלה תב"ע להקמת מגדל בן 48 קומות, הכולל 40 אלף מ"ר משרדים ו־112 דירות. בחודש מרץ 2022 רכשו קרקע המיועדת ללוגיסטיקה ואחסנה בנמל חיפה, בצמוד לנמל הסיני, בהיקף של 27 דונם תמורת כ-100 מיליון שקל. השטח משמש כיום לאחסון פתוח של מכולות, אך חלה עליו תב״ע שבה היקף בנייה של 40 אלף מ"ר המיועדים לשטחי לוגיסטיקה. בפברואר 2023 רכשו את מרכז קסטרא, במבואות הדרומיים של חיפה, תמורת 400 מיליון שקל. במקום יש תב"ע המאפשרת הקמת שני מגדלי מגורים בגובה 23 קומות ו- 29 קומות, עם 320 יח"ד.
באוגוסט 2023 נכנסה קבוצת הראל כשותפה ב-10% בחברת הבניה והיזמות תדהר והזרימה לה 390 מיליון שקל.
קבוצת תדהר היא חברת הנדל"ן הפרטית הגדולה בישראל. החברה הוקמה ב-1993 על ידי גיל גבע, שמשמש כיו"ר, ואריה בכר. מנכ"ל הקבוצה הוא אורי לוין, לשעבר מנכ"ל דיסקונט.