החזקת קרנות נאמנות: בנק ישראל ורשות ני"ע מנסים לגלגל עמלות מהבנקים אל הלקוחות
לפי דוח ביניים של שני הרגולטורים, מנהלי קרנות נאמנות יחדלו מלשלם באופן אוטומטי עמלת הפצה לבנקים - ומעתה הלקוח ישלם עמלת הפצה על כל קרנות הנאמנות, כולל הפאסיביות; המטרה - מנהלי הקרנות יציעו קרנות מנוהלות במחיר נמוך יותר כדי להתחרות על המשקיעים
הסוף לקופון שגוזרים הבנקים על החזקת קרנות נאמנות בחשבון החוסכים? מנהלי קרנות יחדלו מלשלם באופן אוטומטי עמלת הפצה לבנקים בשיעור של עד 0.35% מהקרנות האקטיביות. כך נקבע בדוח הביניים שפורסם על ידי בנק ישראל ורשות ניירות ערך.
על פי הדו"ח, מעתה הלקוח ישלם עמלת הפצה על כל קרנות הנאמנות, כולל הפאסיביות, בשיעור של 0.2%, אך רק במידה שהרכישה נעשתה דרך יועץ השקעות בבנק (או במוסד אחר).
הדו"ח גורס כי "השינוי המוצע נועד לייצר הלימה ברורה בין העמלה המשולמת לבין השירות הניתן, כך שמנהל הקרן יידרש לשלם עמלה רק בעד פעולות בהן הוא מקבל בפועל שירות של תיווך יחידות". זאת כאשר במצב הקיים מנהלי קרנות משלמים דמי הפצה גם עבור השקעה אישית של החוסך בקרנות נאמנות, ולאו דווקא דרך ייעוץ השקעות.
מאחר שכל מי שרוכש קרנות נאמנות אקטיביות, אם דרך יועץ ואם באופן עצמאי בחשבון ההשקעות שלו, הלקוחות שלא קיבלו ייעוץ מסבסדים את אלו שקיבלו ייעוץ.
מאחר שהתשלום נעשה מכיסו של מנהל הקרן, הפחתת התשלומים אמורה להתגלגל, לפחות בחלקה, לכיס החוסכים. זאת כאשר מנהלי הקרנות יציעו קרנות מנוהלות במחיר נמוך יותר כדי להתחרות על המשקיעים.
ההתניה של תשלום רק עבור רכישה דרך ייעוץ הינה מהותית. זאת מאחר שמתוך 1.2 מיליון חשבונות למסחר בניירות ערך הקיים במערכת הבנקאית, רק רבע מהם עובדים דרך ייעוץ.
הפער בולט במיוחד בחשבונות עם סכומים קטנים. כך רק מ-9% מהחשבונות בהיקף של עד 300 אלף שקל מבצעים פעולות דרך ייעוץ. זאת לעומת 98% מבעלי חשבון של יותר מ-5 מיליון שקל.
עמלות הפצה הן חגיגה של ממש עבור הבנקים, ונקבעו במסגרת רפורמת בכר שנערכה ב-2008. תרם הרפורמה, הבנקים לא רק שיווקו קרנות אלא גם ניהלו אותן.
דמי ההפצה ניתנו כפיצוי על "אחזקה" של קרנות אקטיביות בחשבונות המסחר של הלקוחות.
על פי הדוח של רשות ניירות ערך, הבנקים גבו עמלות הפצה בהיקף של 412 מיליון שקל, שהיוו 57% מהכנסות כתוצאה משירותי ייעוץ שסיפקו הבנקים. כלומר עמלות ההפצה גבוהות יותר מהעמלה עבור פעולות אקטיביות שסיפק הבנק בחשבון המסחר שלו, כמו קנייה ומכירה של מניות.
עמלת הפצה בקרנות נאמנות היא עמלה שמשלם רוכש קרנות הנאמנות לחברת הקרנות עבור שירותי ההפצה והשיווק של הקרן. כלומר על כך שהקרן זמינה להשקעה דרך הבנקים או גופים מוסדיים אחרים.
העמלה היא שיעור קבוע מהיקף הנכסים המושקע לרוב בשיעור של עד 0.35%. העמלה נכללת בתוך דמי הניהול הכלליים שמשלם החוסך על רכישת הקרן.
שוק קרנות הנאמנות הוא השוק הגדול ביותר לחיסכון לטווח הבינוני קצר בישראל, בעוד הקרנות מנהלות כ-700 מיליארד שקל.
הקרנות האקטיביות, כלומר אלו שמנוהלות באופן אקטיבי תוך בחירת הנכסים העדיפים על פי דעת מנהל הקרן לחוסך, מנהלות כ-200 מיליארד שקל.
קרנות כספיות מנהלות 170 מיליארד שקל, קרנות הסל והמחקות, שעוקבות באופן עיוור אחרי מדדים שונים, מנהלות יותר מ-300 מיליארד שקל.






























