בלעדי
סלקום מוכרת את חלקה במיזם הסיבים ב-520 מיליון שקל
סלקום החליטה לנצל את זכות ההצטרפות ולמכור גם את הנתח שלה במיזם הסיבים IBC לקבוצה בהובלת הפניקס ומור גמל ופנסיה. החלטת סלקום תגדיל את היקף העסקה ב־520 מיליון שקל, ותעזור לחברת התקשורת להפחית את החוב שלה
מכירת השליטה ב־IBC מתרחבת. לכלכליסט נודע כי סלקום החליטה לנצל את זכות ההצטרפות שלה ולמכור גם את הנתח שלה (23.3% בשרשור) במיזם הסיבים IBC לקבוצה בהובלת הפניקס ומור גמל ופנסיה שזכתה במכרז שקיימו קרן תש"י ו־HOT למכירת השליטה במיזם. החלטת סלקום להצטרף למכירה תגדיל את היקף העסקה ב־520 מיליון שקל ותעמיד אותה על 1.52 מיליארד שקל.
בחודש שעבר זכתה הקבוצה במכרז לרכישת השליטה (46% בשרשור) ב־IBC תמורת 1.05 מיליארד שקל, שמשקף למיזם כולו שווי של כ־2 מיליארד שקל. תש"י, HOT וסלקום מחזיקות כל אחת בשליש מחברה בשם שותפות IBC, שמחזיקה ב־70% מהמיזם עצמו.
ביתר המניות של המיזם (30%) מחזיקה חברת החשמל. כעת סלקום מנצלת את זכות ההצטרפות שלה ומוכרת גם את חלקה, כך שהקבוצה רוכשת, בסופו של דבר, את מלוא מניות השותפות ותחזיק ב־70% ממניות המיזם. הפניקס ומור הקימו שותפות ייעודיות שתחזיק במניות המיזם, ויצטרפו אליה גם קרן נוי, גיל שרון, אודי אנג'ל, קבוצת מאיר, משפחת מוגרבי וגורן פמילי אופיס. נוי ושרון יהיו השותף הכללי שינהל את השותפות בפועל.
סלקום נכנסה להשקעה במיזם יחד עם תש"י ב־2019, ובספרי החברה היקף ההשקעה עומד על 122 מיליון שקל, כך שהיא תמכור את חלקה בשווי של פי 4 ביחס לעלות ההשקעה. הבחירה של סלקום להצטרף ל־HOT ותש"י אינה מפתיעה, בשל המחיר הגבוה שהציעה הקבוצה בהובלת הפניקס ומור, שכן בספרי תש"י המיזם רשום לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל. בהתאם, גם HOT ותש"י רושמות רווח נאה מהמכירה של כ־180-170 מיליון שקל כל אחת.
סלקום הציגה ברבעון הראשון של 2025 רווח נקי של 60 מיליון שקל, הגבוה בעשור האחרון, ומניית החברה עלתה בכ־115% בשנה החולפת.
בשנה האחרונה הוביל מנכ"ל סלקום אלי אדדי שורת מהלכים אגרסיביים לשיפור הרווחיות ולהקטנת החוב המשמעותי של החברה, שהצטמצם ב־230 מיליון שקל. מכירת מניות IBC תוסיף לסלקום מעל 400 מיליון שקל לתזרים, סכום שיאפשר לה להפחית את החוב שלה ואולי אף חלוקת דיבידנדים בהמשך.
מאז נכנס לתפקיד ביצע אדדי כמה מהלכים, בהם העלאת מחירי מדף לדור 5, עצירת שיתוף המשתמשים בסלקום TV, קיצוץ בתשלומים לספקים, מעבר לדיגיטציה בשירות במטרה לצמצם בעלויות, ומכירת פעילות סלקום EV כחלק מהתמקדות בתחומי הליבה של החברה.
מבחינת הפניקס ומור, שהתחרו על העסקה מול קבוצה שכוללת את קרן קומיוניטי וכלל ביטוח, הפוטנציאל המרכזי ברכישה הוא הכניסה של IBC למגזר העסקי, שם אין לה כמעט דריסת רגל, חתימה על הסכמים נוספים ושדרוג מהירויות הגלישה בעתיד בהשקעה נמוכה יחסית.
בארץ פועלות שתי חברות סיבים - בזק ו־IBC. לפרטנר יש הסכם עם בזק, ואילו HOT וסלקום שותפות ב־IBC (לפרטנר יש במקביל תשתית סיבים משלה שאליה מחוברים כמיליון בתים). הפריסה של בזק הגיעה כבר ליותר מ־2.6 מיליון בתים בעוד IBC אמורה להגיע עד סוף השנה לכ־2.4 מיליון בתים.
בשולי המאבק בין שתי קבוצות הרכישה היה גם קרב בין שניים מהמנהלים הבכירים של בזק בעבר שייעצו לקבוצות. שרון, שליווה את הפניקס, היה יו"ר בזק בעבר, ואילו רן גוראון, ששימש מנכ"ל בזק עד לפני שנה, ייעץ לקבוצת בלנק־כלל. שרון, שישקיע מכיסו מיליוני שקלים בשותפות במיזם ויקבל גם אופציות, ישמש כשותף הכללי של הקבוצה הזוכה, כאמור, וככל הנראה יהיה יו"ר IBC לאחר השלמת העסקה.
במקביל, עומדת בעינה התביעה שהגישה סלקום נגד IBC בחודש שעבר, בדבר מחויבותה של החברה לרכישת קווים מהמיזם. לטענת סלקום, ההחלטה על הרחבת הפריסה של IBC מ־2 מיליון בתי אב ל־2.4 מיליון בתי אב התקבלה בצל שיקולים זרים של שותפותיה, קרן תש"י ו־HOT, שבראשם מכירת חלקן במיזם.
עוד טוענת סלקום בתביעה כי על פי ההסכם האחרון שנחתם בינה לבין IBC, היא מחויבת לרכישת 15% קווים מתוך 2 מיליון בלבד, בניגוד לטענת IBC כי סלקום מחויבת לרכישת 15% מהפריסה המוגדלת. על אף החלטת סלקום למכור את מניותיה במיזם, אין בכוונתה למשוך את התביעה. עם זאת, ייתכן שעל רקע המכירה, סלקום ו־IBC, תחת הבעלים החדשים, יגיעו להבנות.































