סגור
אלי אדדי מנכ"ל קבוצת סלקום
אלי אדדי, מנכ"ל קבוצת סלקום (צילום: רמי זרנגר)
בלעדי

סלקום תובעת את IBC ורומזת: לא נאפשר להוט ותש"י לעשות אקזיט על גבנו

מנכ"ל סלקום אלי אדדי מטלטל את העסקה למכירת מניות הוט ותש"י במיזם הסיבים IBC; בתביעה שהגישה היום סלקום לבית המשפט היא טוענת כי הניסיון לחייב אותה לרכוש עוד קווים שיפרסו על ידי IBC נועדה להגדיל את שווי IBC לטובת מכירת המניות של הוט ותש"י במיזם אליו אמורות להיכנס הפניקס ומור

תביעה שהגישה היום סלקום נגד מיזם הסיבים IBC שבו היא שותפה עשויה לטרוף את הקלפים בעסקה למכירת מניות של השותפות במיזם.
לפני שלושה ימים נחשף בכלכליסט כי קבוצת הפניקס ובית ההשקעות מור צפויות לרכוש את מניותיהן של HOT וקרן תש"י במיזם הסיבים תמורת 1.04 מיליארד שקל. הוט ותש"י צפויות למכור 46% ממניות המיזם.
לסלקום אמנם יש זכות להצטרף למכירה אבל כבר לפני מספר שבועות היא שיגרה מכתב חריף וטענה שהוט ותש"י מנפחות נתונים על מנת למכור את חלקן במיזם בשווי גבוה יותר.
כל אחת מהשותפות - סלקום, הוט ותש"י - מחזיקה בשרשור ב־23.3% ממניות IBC, כאשר ביתרה, 30%, מחזיקה חברת החשמל.
לאחר המכתב וההחלטה על העסקה היום החליט מנכ"ל סלקום אלי אדדי ללכת צעד קדימה ולהגיש תביעה לבית המשפט באמצעות עו"ד עופר צור, אסף אבטובי ואורן מאירי ממשרד גורניצקי.
סלקום מנסה לבטל את העסקה של הוט ותש"י - עסקה שלטענתה תגרום גם לסלקום עצמה לשלם מחיר. "הוט ותש"י תכננו למכור כבר אז את חלקן וניסו להציג היקף מחויבות פוטנציאלי גדול יותר כדי להגדיל את התמורה שיקבלו במכירה. תכנון זה התגבש, והן איתרו לאחרונה רוכש", נכתב בתביעה, בהתייחס לנקודת הזמן שבה שיגרה סלקום את מכתב ההתראה.
במוקד המחלוקת עומדת ההחלטה של IBC להרחיב את פריסת הסיבים שלה כך שיגיעו ל-2.4 מיליון בתי אב. כיום הסיבים של החברה מגיעים ל-2 מיליון בתי אב. לשם כך, נחתם הסכם מול קבלנים שיבצעו את ההרחבה, שהוט עצמה נמנית ביניהם, וכן התקבלה החלטה על גיוס חוב בהיקף של 250 מיליון שקל.
הוט ותש"י טוענות שסלקום מחויבת לרכוש 15% מכלל הקווים שייפרסו על ידי IBC בהתאם להחלטת הדירקטוריון של החברה. סלקום טוענת מצידה כי ההתחייבות שלה במסגרת החוזה תקפה רק עד לתקרה של 2 מיליון בתי אב - הקיבולת הנוכחית של החברה. כלומר, לפי סלקום, היא אינה מחויבת לרכוש עוד קווים. בין לבין, ומבלי שמחלוקת זו נפתרה, הושג הסכם השבוע למכירת המניות בחברה.
ההתנגדות של סלקום לרכוש עוד קווים של סיבים אופטיים נעוצה גם בשיקולים פיננסיים. מדובר בהשקעה גדולה של עשרות מיליוני שקלים מצד סלקום - שלא הייתה מעוניינת בהרחבת פריסת הסיבים. השקעה בסדר גודל כזה תפגע בתזרים שלה - שבו היא מציגה שיפור ברבעונים האחרונים.
במכתב ששלחה סלקום, עוד קודם לתביעה, היא הטיחה האשמות קשות בשותפות שלה. סלקום טוענת שתש"י והוט מנסות לייצר מצג שווא שלפיו סלקום תרכוש 15% מהקווים במסגרת הרחבת הפריסה, וזאת במטרה לסייע להן למכור את חלקן בחברה, מהלך שבו שתיהן מעוניינות.
בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א כתבה סלקום: "בחודשים האחרונים החליטו בעלי האינטרסים השולטים ב-IBC להגדיל את פריסת הקווים (מטעמים זרים), ואז הפעילו את IBC כדי שזו תבוא בדרישות לסלקום לחייבה להגדיל את רכישת הקווים שייפרסו ולרכוש מ-IBC קווי תשתית בשיעור 'אוטומטי' של 15% מכל כמות ש-IBC תפרוס ותחבר במהלך חיי ההסכם.
"זאת עשו אף שידעו כי סלקום אינה מחויבת לרכוש חבילות קווים מעבר לתקרת ההתחייבות. IBC מנסה לחייב את סלקום לרכוש ממנה בכפייה קווי תשתית בכמות ובעיתוי שתכתיב לה IBC באופן חד צדדי וללא מגבלה, כשברור ל-IBC שהכתבה של רכישה כפויה כזו תפגע בתחרות.
"IBC ובעלי אינטרסים בה (המונעים ממניעים זרים פסולים ופועלים תוך ניגוד עניינים חמור) דהרו קדימה באופן עיוור, התעלמו מכל התראות סלקום, והובילו את IBC לקבל (שלא כדין), בין היתר, החלטה בעניין הרחבת תשתית הסיבים שלה לכ-2.4 מיליון בתי לקוח.
"ההחלטה התקבלה על בסיס הנחת מוצא (מופרכת) כאילו לפי ההסכם סלקום "מחויבת" לרכוש אוטומטית 15% גם מהקווים שנפרסו מעל תקרת ההתחייבות (2 מיליון), וללא כל מגבלה. בכך הוצגו מצגי שווא".
עם כניסתו לתפקיד ביצע אדדי מהלכים נרחבים במטרה להגדיל את רווחיות החברה, בהם החתימה על הסכם תוכן אסטרטגי עם הוט (שיהיה מעניין לראות כיצד יתפתח כעת, לנוכח התביעה החדשה), ביטול מיזוג גולן וסלקום במטרה לשמור על מותג עצמאי, העלאת מחירי מדף לחבילות דור 5, הפחתת דמי שכירות באתרים ומהלך לעצירת שיתוף המשתמשים באפליקציית סלקום TV, בדומה לנטפליקס.