סגור
מימין רמי אונגר ו אלי גליקמן
מימין: רמי אונגר ואלי גליקמן. ירקחו מיזוג עם חברת הספנות של אונגר? (צילומים: סיון פרג', עמית שעל)
בלעדי

קופת המזומנים הגדולה וניגודי העניינים: המכשולים של גליקמן ואונגר בקניית צים

מנכ"ל צים אלי גליקמן ורמי אונגר מגבשים הצעת רכש ל־100% ממניות צים לפי שווי של עד 2.4 מיליארד דולר, פרמיה של 28%. הדירקטוריון כבר בוחן אם גליקמן צריך לצאת לחופשה, ואם נכון למכור חברה ששווי השוק שלה נמוך מהמזומנים שלה 

הדרך של מנכ"ל צים אלי גליקמן ואיל הספנות רמי אונגר להפוך לבעלים החדשים של צים עוד ארוכה ויש לפניהם מספר מכשולים. כפי שנחשף אתמול בכלכליסט, השניים חברו יחד על מנת לנסות לרכוש את חברת הספנות הישראלית. גליקמן מביא איתו עוד חמישה מנהלים בכירים בצים, שיחד הם מחזיקים באחוזים בודדים מהחברה שנסחרת ללא גרעין שליטה, ואונגר מביא איתו את הכסף.
לכלכליסט נודע כי הכוונה של גליקמן ואונגר היא לרכוש את מלוא המניות של צים ולמחוק אותה מבורסת ניו יורק (NYSE) שם היא נסחרת מאז שהונפקה שוב בתחילת 2021. גליקמן ואונגר מתכוונים לבצע את המהלך לפי שווי של 2.3—2.4 מיליארד דולר לצים, שכיום נסחרת לפי שווי של 1.87 מיליארד דולר. כלומר, מדובר בפרמיה של עד 28% על שווי השוק הנוכחי.

כרית ביטחון מיוון

לפי ההערכות של גורמים בענף הספנות, אונגר, שמייבא בין היתר את רכבי קיה לישראל, מעוניין לרכוש את צים על מנת למזג אותה בהמשך עם חברת ספנות אחרת שבבעלותו המלאה — ריי (Ray Shipping), בעסקה שתכלול החלפת מניות והשקעה במזומן, וכך להפוך לבעל השליטה בחברת ספנות בסדר גודל בינוני־גדול, כשבמידה רבה החברות משלימות זו את זו, כיוון שהן לא פועלות בתחומים חופפים בצורה מלאה. הפעילות של ריי מתמקדת בהובלת כלי רכב ומשאיות, והאוניות שלה, 65 במספר, רשומות במדינות שונות ברחבי העולם דוגמת איי הבהאמה. בשנים האחרונות החברה נכנסה גם לתחום ההובלה של מכולות ענק, ואוניה שלה נחטפה בידי החותים בתימן. לצים, שמפעילה צי של 154 אוניות, מתמחה בהובלת מכולות בקווי סחר בינלאומיים, כולל מטענים רגישים ומטענים חורגים, או כאלו שזקוקים לטמפרטורה מיוחדת, והיא מציעה ללקוחות שלה גם פתרונות לוגיסטיקה וניהול של כלל המשלוח. כמו כן, בשנים האחרונות צים נכנסה לתחום הובלת הרכבים.
2 צפייה בגלריה
אינפו צים: תמונת מצב
אינפו צים: תמונת מצב
אינפו צים: תמונת מצב


אם התוכניות של הקבוצה של גליקמן ואונגר ירקמו עור וגירים, הרי שבכוונתה לבצע את העסקה במינוף של 50%—60%, כשלפי גורמים המעורים בנושא ביצוע העסקה עם הון עצמי של 500—700 מיליון דולר הוא אפשרי בתנאי השוק הנוכחיים, כשיתרת הסכום תתקבל במימון בנקאי והלוואות מזנין (הלוואות להשלמת הון עצמי מגופים חוץ־בנקאיים דוגמת קרנות אשראי ומוסדיים). עוד נודע לכלכליסט כי אנשי ספנות יווניים בולטים הביעו נכונות להעמיד מימון של מאות מיליוני דולרים לעסקה, במידה שיהיה בכך צורך, בתמורה לכך שצים תתחייב לרכוש מהם אוניות.
גליקמן ואונגר רואים לנגד עיניהם גם את קופת המזומנים הדשנה של צים, שנכון לסוף הרבעון הראשון מכילה 2.8 מיליארד דולר, שממנה ניתן יהיה תיאורטית למשוך דיבידנד ולהחזיר במהירות גבוהה יחסית חלק מההשקעה. עם זאת, היקף ההתחייבויות של צים עומד, נכון לסוף הרבעון גם כן, על 5.7 מיליארד דולר, כאשר רק 1.23 מיליארד דולר הוא חוב לטווח קצר, והיתרה הוא חוב לטווח ארוך בגין חכירת אוניות, מה שעשוי להוות מוקש לתוכניות האלו.

מה קורה בדירקטוריון?

הקבוצה של גליקמן ואונגר טרם הגישה הצעת רכש ואף לא פנתה רשמית לדירקטוריון של צים, שבראשו עומד יאיר סרוסי, לשעבר יו"ר בנק הפועלים, אך הדירקטוריון כבר נערך לכך, וכבר שוקל בינו לבינו מספר סוגיות שהצעה כזו עתידה להעלות. זאת משום שבין סרוסי לגליקמן מתנהלים בחודשים האחרונים שיחות לא פורמליות, וכבר במרץ פורסם כי גליקמן פועל על מנת להניע ניסיון לרכישת החברה.
2 צפייה בגלריה
יאיר סרוסי
יאיר סרוסי
יאיר סרוסי, יו"ר צים. מקיים כבר חודשים שיחות לא פורמליות עם המנכ"ל גליקמן
(עמית שעל)
סוגיה אחת היא סוגיית ניגוד העניינים בין המנהלים הבכירים של החברה, בראשות גליקמן, לחברה עצמה, שכן המנהלים חובשים שני כובעים: בכובע אחד הם מנהלים את החברה בשוטף ומטפלים בסוגיות הרגישות ביותר שלה, ובכובע השני הם מגבשים תוכניות לרכישת החברה. הדבר עשוי להעלות שאלות בדבר ניגודי עניינים, שכן יתכן שבשלב זה האינטרס של המנהלים הוא ששווי החברה לא יזנק, על מנת להקל על הרכישה הפוטנציאלית. יתכן שבתרחיש מסוים גליקמן יתבקש לצאת לחופשה מתפקידו, עד שיתבהר מה עולה בגורל ההצעה שהוא מגבש לרכישת החברה. מצים לא התקבלה תגובה לדברים האלו.
סוגיה שנייה היא כיצד לפעול לכשתוגש הצעה. האם לדון בה כהצעה יחידה או שמא לנצל את ההזדמנות ולצאת למכרז, או הליך תחרותי אחר, שבמסגרתו גורמים נוספים יוזמנו להגיש הצעות, כך שתהיה אפשרות לקבל הצעת רכישה במחיר גבוה יותר? בחברה כבר נשמעים קולות שבמקרה כזה יש להפקיד את ניהול ההליך בידי גורמים חיצוניים או כאלו שאינם קשורים למנהלי החברה. בנוסף, הדירקטוריון יצטרך לקבל החלטה עקרונית אם הוא חושב שנכון למכור את החברה, שכן הדירקטורים לא שמעו מהמנכ"ל גליקמן שהוא סבור שיש למצוא לחברה בעל בית חדש, מאז שעידן עופר חדל להיות בעל השליטה במהלך 2024, עד שהוא עצמו החל לרקום ניסיון להפוך לבעל הבית. אחד המעורבים בתהליך אף אמר "אף אחד לא אומר שהדירקטוריון יקבל את גליקמן ואונגר עם שטיח אדום". עם זאת, ענף הספנות הוא ענף תנודתי שבו חברות יכולות לעבור מרווחי עתק להפסדים גדולים, ובמובן הזה לחברות פרטיות קל יותר, כי הן אינן נדרשות להתמודד עם הלחץ הטבעי של משקיעים בשוק הציבורי.
אם הדירקטוריון אכן יחליט למכור את החברה, הוא ישכור בנק השקעות שילווה את התהליך. הדבר עשוי להעמיד את בנק ההשקעות אוורקור בדילמה — למי להעניק שירותים? גליקמן ואונגר נעזרים בשירותיו כעת, אך מנגד הבנק העניק לצים שירותים במשך שנים.