סגור

החתם התפטר ומניית הספאק צנחה, אך הנפקת פאגאיה יוצאת לדרך

המיזוג של חברת הפינטק הישראלית לספאק לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר אושר בסוף השבוע. שבוע קודם התפטר בנק ההשקעות ברקליס מתפקידו כחתם של הספאק, בצעד חריג שמאותת על חוסר אמון עמוק בעסקה. אחרי האישור בעלי מניות מכרו סחורה והמניה ירדה

הנפקת הספאק של חברת הפינטק הישראלית פאגאיה יוצא לדרך עם סימני שאלה רבים סביבו. בסוף השבוע אישרו בעלי המניות בספאק EJF את המיזוג עם הסטארט־אפ הישראלי לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר. עם זאת, לאחר האישור מיהרו בעלי המניות להיפטר מהסחורה ובחרו לא להמתין לתחילת המסחר במניית פאגאיה. המשמעות היא שהם לא מאמינים כי שווי השוק של החברה הישראלית המונפקת יוכל לעלות לאחר השלמת ההנפקה. באופן חריג אף יותר, שבוע לפני ההנפקה הגיש בנק ההשקעות ברקליס מכתב התפטרות מייצוג וחיתום של עסקת המיזוג. אנשי ברקליס כתבו כי הם מפסיקים לייצג את EJF באופן מידי תוך ויתור על כל העמלות שהיו אמורות להתקבל מהעסקה.
התפטרות של חתם היא אירוע שצריך להדליק נורות אדומות תמיד, וביתר שאת שבוע לפני שההנפקה יוצאת לדרך. התפטרות כזאת מאותתת שמדובר ביותר מאי הסכמה על השווי, שכן לרוב חתמים יודעים ללחוץ על החברות להתאים את השווי למציאות. על כן התרחיש הסביר הוא שמדובר בסיום עבודה על בסיס חוסר אמון עד כדי כך שהחתם לא רוצה להיות חתום על המספרים והדיווחים שניתנו על ידי החברה. ג'יי.פי מורגן ממשיך לייצג בעסקה את פאגאיה, ו־UBS הוא החתם הנוסף של הספאק.
חרף שני האירועים, פאגאיה אמורה להתחיל להיסחר בנאסד"ק לקראת סוף השבוע תחת הסימול PGY. חברת הספאק לא מפרטת במסמך הראשוני שהוגש ל־SEC את היקף הפדיונות שהתרחשו במקביל לאישור המיזוג, אך עצם העובדה שהמשקיעים מכרו את המניות מרמזת על כך שרובם המכריע גם פדה את כספו. במקור גייס הספאק 288 מיליון דולר, שהיו אמורים לזרום לקופתה של החברה הישראלית גם הם.
בניגוד למרבית הנפקות הספאק של התקופה האחרונה, שבהן אין יותר השקעת PIPE של הגופים המוסדיים, זו של פאגאיה חריגה והיא צפויה להזרים לקופתה 350 מיליון דולר משורה ארוכה של משקיעים. בתחילת השנה הודיעה פאגאיה על הגדלת היקף השקעת המוסדיים מ־200 מיליון דולר ל־350 מיליון דולר מגופים כמו קרן הגידור טייגר גלובל, קרן העושר של סינגפור, קרן הפנסיה של אונטריו וקרן G SQUARED.
פאגאיה הוקמה ב־2016 על ידי גל קרובינר, שמכהן כמנכ"ל החברה, אביטל פרדו, סמנכ"ל הטכנולוגיה, ויהב יולזרי, סמנכ"ל ההכנסות. החברה פיתחה מערכת אוטומטית לחיתום, שמאפשר לנותני אשראי להגדיל את היקפי ההלוואות ולשפר את התהליכים. פאגאיה חוותה צמיחה מואצת מאז הקורונה והפכה לספקית פתרונות חיתום לחלק גדול מפלטפורמות מתן האשראי המקוונות בארצות הברית וגם לבנקים. על רקע זה זינקו הכנסות החברה ביותר מפי ארבעה ל־474 מיליון דולר ב־2021, זאת לעומת 99 מיליון דולר בלבד ב־2020. הכנסות אלה אף היו גבוהות ב־17% מהתחזיות שסיפקה פאגאיה עם חתימת ההסכם עם הספאק בספטמבר 2021.
היקף ההלוואות שעבר דרך החברה הישראלית שולש ל־4.9 מיליארד דולר בשנה שעברה. בעקבות הגידול החד בפעילות הגיעה פאגאיה לתזרים חיובי של 50 מיליון דולר מפעילותה, זאת לעומת 4.6 מיליון דולר ב־2020. חרף המספרים המעודדים קשה לראות בשוק של היום איך הם יכולים להצדיק שווי של 8.5 מיליארד דולר, וזו הסיבה לכך שמניית הספאק נחתכה ביותר מ־40% מאז ההנפקה ונסחרה ביום שישי סביב מחיר של 5.6 דולרים בלבד.
פאגאיה היא כמעט השריד הישראלי האחרון מחגיגת הספאקים של השנתיים האחרונות. בעוד פחות משבועיים יפוג תוקף ההסכם בין אי־טורו, חברת פינטק ישראלי נוספת, לבין משקיעי הספאק שלה. במיזוג הזה, שהשלמתו כבר נדחתה פעם אחת, שווייה של אי־טורו ירד מ־10.3 מיליארד דולר ל־8 מיליארד דולר, אבל גם לפי שווי זה החברה לא צפויה להצליח להשלים את המהלך. במקום זאת, כפי שנחשף ב"כלכליסט", היא מנהלת מגעים מתקדמים לגיוס הון פרטי של 800 מיליון עד מיליארד דולר לפי חצי מהשווי הזה.
הספאק שאמור להפוך לחברה ציבורית את רשת המלונות סלינה לפי שווי של כמיליארד דולר עדיין באוויר, אך על רקע עיכובים החברה גייסה בינתיים חוב בריבית גבוהה. בשבוע שעבר הודיעה חברת הוליסטו (HOLISTO), שפיתחה פלטפורמת תיירות מקוונת, על חתימת הסכם עם הספאק הישראלי מורינגה להנפקה לפי שווי של 405 מיליון דולר. הוליסטו היא חברה ישראלית שהוקמה ומנוהלת על ידי ערן שוסט. מורינגה, ספאק שגייס 100 מיליון דולר כבר לפני שנה וחצי ולכן חייב להשלים את המיזוג בתוך חצי שנה, הוקם על ידי ותיקי תעשיית ההייטק המקומית, ובראשם אילן לוין, שכיהן בעבר כמנכ"ל חברת מדפסות התלת-ממד סטרטסיס.