סגור
ג'ילי ג'יאומטרי C החדשה ו BYD דולפין
ג'ילי ג'יאומטרי C החדשה (מימין) ו-BYD דולפין. קרב בהתהוות (צילום: יצרן)

ניתוח
ג'ילי נגד BYD: החידושים שצפויים לטרוף את הקלפים בשוק הרכב החשמלי בישראל

בשקט-בשקט, יבואנית BYD החלה בימים האחרונים לרשום לקוחות ראשונים בישראל לרכישת הדולפין, המשפחתית הקטנה של BYD. במקביל, יבואנית ג'ילי השיקה את הגרסה המחודשת של הג'יאומטרי C. שתי הבשורות האלה מסמנות קרב על ליבו של הצרכן הישראלי וטלטלה בשוק החשמליות המשומשות

בימים האחרונים התרחשו בענף הרכב הישראלי שני מהלכים חשובים: אחד מעל פני השטח והשני מתחת לפני השטח. מעל פני השטח, גיאו מוביליטי, יבואנית ג'ילי, השיקה את גרסתו המחודשת של ג'ילי ג'יאומטרי C.
מה כל כך מעניין במכונית שלמי שמסתכל עליה מאחור אין מושג שמדובר בדגם שעבר תהליך של שדרוג? מה שמעניין הוא בעיקר העובדה שבשנת 2022 ג'יאומטרי C היתה המכונית החשמלית הסינית הנמכרת ביותר בישראל, ולמעשה אפשר לומר שהיא היתה גם המכונית הסינית המשמעותית היחידה שנמכרה בישראל, עד להגעת BYD ATTO 3.
המהלך השני שהתרחש בימים האחרונים היה כאמור מתחת לפני השטח: שלמה מוטורס, יבואנית BYD החלה ברישום ראשון של לקוחות לרכישת הדולפין, המכונית המשפחתית הקטנה של BYD. שלמה מוטורס לא חשפה מחירים, אבל לפי רישומי מדינת ישראל משלוחים נאים של המכוניות הקטנות של BYD כבר נמצאים על אוניות בדרך לארץ.
במקביל, BYD חשפה את הדולפין לקהל באירופה. הדולפין מוצעת ללקוחות באירופה בארבע רמות גימור, בשתי תצורות של סוללה (49.9 קוט"ש ו-64 קוט"ש) ובכמה הספקים: מ-95 ועד 204 כוחות סוס. אבל מה שיותר מעניין הוא המחיר: החל ב-25,500 פאונד לדגם הבסיסי (117 אלף שקל) ועד 29,500 פאונד לדגם הבכיר (135 אלף שקל). הניסיון מלמד שהמחירים של בריטניה שמובאת כדוגמה דומים מאוד לישראל.
יש כאן אולי בשורה צרכנית חשובה, אבל חשוב מכך: יש כאן קרב בהתהוות. אחד הדברים שיבואנית ג'ילי למדה בשנה שעברה הוא שהישראלים מעדיפים שם נוצץ ומסך גדול ומסתובב על פני טווח סביר ויכולות גבוהות. כך אטו 3 של BYD לקחה מג'ילי ג'יאומטרי את הבכורה בשוק. כעת יבואנית ג'ילי מדגישה שלג'יאומטרי יש גם גרסת בסיס משודרגת, שיכולה לנסוע כ-360 קילומטרים ועולה 145 אלף שקל. המסך שלה משודרג, יש לה יותר אלקטרוניקה. קשה להתעלם מהעובדה שהדרישות של הישראלים נעשות דומות עד תמיהה לאלה של הסינים והולכות ומתרחקות מהדרישות של האירופים אניני הטעם.
לישראלים יש נטייה להשוות מלפפונים לעפרונות. כלומר, מבחינתם "מכונית סינית חשמלית" היא רכב שווה ערך לרכב כביש שטח חשמלי, מכונית סדאן, מכונית סופר מיני - העיקר סיני והעיקר מחיר ואביזרים.
הנתונים ש-BYD פרסמה על הדולפין באירופה מעניינים: האורך שלה הוא 4.29 מטרים. לשם השוואה, אורכה של אטו 3 הוא 4.46 מטרים, ושל הג'ילי 4.43 מטרים. האורך ממסגר עבור ישראלים רבים את הקביעה האם מדובר ב"רכב משפחתי", "ג'יפון" או "מכונית קטנה". אולם מבחינת צרכנים רבים, לא משנה בכלל האם המכונית קטנה, גדולה או משושה, מה שמשנה הוא העובדה שהיא חשמלית, היא סינית והמחיר שלה זול.
כפי שפורסם ב"כלכליסט", בשבועות האחרונים מכירותיהם של רכבים חשמליים בישראל הואטו משמעותית, יבואני הרכב יצאו למבצעים ואחת הסיבות העיקריות היא שהלקוחות מחכים ל"משהו חדש". בהנחה שמחירה של הדולפין יהיה באמת כמו בבריטניה, או לפחות קרוב לזה, סביר להניח שהדולפין תהיה אותו "משהו חדש".
לפי הנתונים שיבואנית BYD מציגה, הגרסה של הדולפין שתגיע לישראל מסוגלת לנסוע לטווח של 427 קילומטרים, מה שכנראה רומז על ויתור מראש על הגרסאות היותר זולות ומיצוב מתחת לאטו 3, שמחירה כיום מתחיל סביב 165 אלף שקל.
כאן נוצר מצב בעייתי: עד כה, יבואני הרכב הספורים שניסו לשווק בישראל מכוניות סופר מיני חשמליות או משפחתיות קטנות וחשמליות מתוצרת סין עשו זאת בצורה צולעת מאוד. סביר להניח שב-BYD השיווק כלל לא יהיה צולע: כל יהבה של היבואנית יושלך על המשימה, וכנראה שהדולפין תהפוך למכונית המשפחתית הקטנה החשמלית הראשונה שתזכה להצלחה אמיתית בישראל – שילוב של מחיר, טכנולוגיה, מראה וחדשנות.
נקודה נוספת: BYD היא אחת הסיניות הבודדות שיש להן מנעד דגמים - סופר מיני, כביש שטח, מנהלים. כך מתנהל יצרן רכב "אמיתי", ולא באמצעות דגם בודד שמנסה לרקוד על כמה חתונות. כאן ייווצר מצב מעניין מאוד: כאשר מדובר בהנעה חשמלית, ללקוחות הישראלים לא תמיד משנה תצורת הרכב, מה שמשנה הוא שיהיה הרכב "הנכון". כלומר, בישראל מכונית קטנה יכולה להתחרות במכונית משפחתית רק בגלל שהן חשמליות. חדירה מוצלחת של הדולפין של BYD תגרום כנראה לירידה כמעט מיידית במכירות של 4 MG, של ג'ילי ג'יאומטרי C בגרסת הבסיס ושל עוד מכוניות חשמליות סיניות שגרסאות הבסיס שלהן עולות מעל 140 אלף שקל. מי שיכול לוותר על מעט מקום מאחור יעדיף כנראה את הרכב היותר זול.
מה המשמעות של מהלך כזה? קודם כל, כנראה שבשבועות הקרובים היבואניות האחרות יעשו הכול כדי לדחוף מלאי לפני הגעת הדולפין, ואז סביר להניח שהלקוחות יעברו תהליכי פילוח על ידי מחלקות השיווק. כלומר, הם יחולקו לקבוצות של לקוחות "מובהקים וקלים לשכנוע" - שלא יכולים לקנות את החשמלית הזולה של BYD בגלל חשש מטווח מוגבל או בגלל צורך להושיב מאחור שני מבוגרים למשך זמן – ולקוחות שאינם קלים לשכנוע, למשל מי שנוסע ברכב לבד ולא זקוק למכונית משפחתית שעולה מעל 140 אלף שקל כדי לנסוע 50 קילומטרים ביום בכוח חשמל. הלקוחות מהסוג השני כנראה יקבלו לא מעט הטבות כדי שיבחרו במכוניות המתחרות. גם הרטוריקה תשתנה: היבואניות האחרות ידגישו שהמכונית שלהן היא "משפחתית" או "משפחתית עממית", בעוד BYD ממהרת להדגיש כבר כעת שנפח תא המטען של הדולפין הוא 345 ליטרים (לא מאוד גדול אגב) - כי כל קרב מתחיל בתודעה.
BYD לימדה את יבואני הרכב בישראל כיצד נראה נשק שובר שוק: מכונית שתפורה בדיוק על הלקוחות בישראל, מכיוון שהיא לא עושה שום דבר בצורה טובה במיוחד אבל יש לה מאפיינים של רכבים טכנולוגיים יותר, לפחות ברמת הנראות והתפעול. עם פרסום מפרטי הדולפין, כולל תא הנוסעים המעוצב והמסך הגדול, סביר להניח שהיא תהיה הנשק שיהפוך את BYD למכונית הנמכרת ביותר בישראל לשנת 2023.
ליבואני הרכב המתחרים שמשווקים מכוניות חשמליות בגזרת המחיר של 150-140 אלף שקל לא תהיה ברירה אלא לצאת במבצעי מכירות - צריך רק לחכות להם בסבלנות. כדאי גם לשים עין על לוחות הרכב המשומש: בשלושת החודשים האחרונים מחירי החשמליות ירדו במחירונים, ובעלי מכוניות חשמליות בנות שנה-שנתיים, ששוות כיום כ-120 אלף שקל, יגלו במהרה שאם מכונית חשמלית חדשה של מותג גדול שעולה 130 אלף שקל מושקת בישראל, אז הסחורה המשומשת שבידיהם תיחשב מיושנת עבור מי שיכול לרכוש באותו מחיר רכב חדש ויותר "טכנולוגי".