סגור
מוסך לב גן ב ירושלים ה שייך ל חברת בוש

בדרך למהפכה? ענף הרכב מתכונן לביטול מוסכי ההסדר

בשבוע הבא אמור לצאת לדרך מהלך משמעותי בענף הרכב במסגרתו מספר המוסכים שלחברות הביטוח יש עמם הסדר צפוי לגדול מאוד. המהלך אמור להגדיל את התחרות ולהוזיל את תיקוני הרכב. יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן: "הכוונה היא שלפחות 1,200 מוסכים יהיו בהסדר"

בשבוע הבא אמור לצאת לדרך מהלך בעל חשיבות גבוהה עבור ענף הרכב הישראלי - מהלך שאינו נוגע למחירי המכוניות החדשות או המיסוי, אלא לשוק תיקוני הרכב.
במסגרת המהלך, צפוי לגדול באופן משמעותי מספר המוסכים שלחברות הביטוח יש עמם הסדר לתיקון מוזל. כיום פועלים בישראל מאות מוסכים שמוגדרים כ"מוסכי הסדר".
נושא האסדרה של ענף תיקוני הרכב נמצא בדיונים בין משרד התחבורה ורשות שוק ההון זה מספר שנים, והיום הוצגו בוועדת הכלכלה עיקרי המהלך. על פי המסמכים שהוצגו בוועדה, רשימות המוסכים שעמם חברות הביטוח עובדות (כלומר מוסכי ההסדר) יגדלו.
על פי אותם מסמכים, אם חברת ביטוח חותמת על הסכם מול "מוסך מוסכם" – אז כל מוסך אחר בעל מאפיינים דומים (מבחינת גודל וסוג כלי הרכב שהוא מתקן) יורשה להתקשר עמה. עוד נקבע כי מוסך לא יופלה לרעה על בסיס גודלו או השתייכותו לרשת מוסכים מסוימת, וכן כי מוסך לא יממן רכב חליפי ללקוח (מה שעלול לפגוע בתחרות). בנוסף נקבע כי חברת ביטוח לא תתקשר בהסכם מסחרי אשר מגביל מוסך מוסכם בסכום התיקון או בממוצע עלות התיקון.
עוד נקבע כי סוכן ביטוח לא יקבל עמלה או כל טובת הנאה אחרת בעת תהליך של בחירת מוסך או בחירה של שמאי. באשר לבחירת שמאי - שמאי רכב ייבחר מתוך מאגר שמאים אקראי אשר ייקבע בהתאם לאזור גיאוגרפי, זמינות השמאי ובדיקה שתקבע כי השמאי אינו במצב של ניגוד עניינים מול חברת הביטוח.
הנחיות אלה מיועדות לחסל את תופעת מוסכי ההסדר ולפתוח את השוק כך שמעל 1,000 מוסכים בישראל יוכלו לשמש כמוסכי הסדר.
על פי יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן: "הלכנו לקראת המוסכים ואנחנו מתכוונים שיהיה להם רווח סביר. הכוונה היא שלפחות 1,200 מוסכים יהיו בהסדר עם חברות הביטוח". בדבריו ציין ביטן כי ההנחיות החדשות יוגשו לוועדה בצורה מסודרת בשבוע הבא ולאחר מכן ייכנסו לתוקף, אך ייבחנו בפועל במשך שנה וחצי בשטח. לדבריו, "בעוד שלושה חודשים נקיים מעקב לבדוק כמה מוסכים חדשים נכנסו או עתידים להיכנס להסדר".
אבנר פלור, סמנכ"ל משרד התחבורה ציין כי "כיום ישנם למעלה מ-5,000 מוסכים, ומתוכם כ-2,000 מוסכי מכונאות וכ-1,700 מוסכי פחחות. רצינו לראות כיצד מגדילים את מספר מוסכי ההסדר וגם איך נותנים בידי הצרכן את הבחירה בשמאי. המתווה נותן מענה לסוגיות אלה ולסוגיית חלקי החילוף וישפיע בסופו של דבר על יוקר המחיה. הגדלת היצע המוסכים תהיה הדרגתית ואני מעריך שבחצי השנה הראשונה זה יגדיל את מספר המוסכים פי 2 מהמצב הקיים".
איגוד המוסכים הביע התנגדות לרפורמה. לדברי יו"ר איגוד המוסכים רונן לוי: "יגיע לקוח למוסך והמוסך יגיד שהוא לא יכול לתקן את האוטו כי התנאים לא מסחריים. בסופו של דבר, 14 מוסכים שהם רשתות יש להם יותר מ-50% מהתיקונים. זאת לא רפורמה. זה מכרז תפור. לא פותרים אפליה באפליה".