סגור
רכב וולוו EX30 ו זיקר איקס
וולוו EX30 וזיקר X. האחת איבדה ערך של 16% מערכה על דגם 2024 והשנייה איבדה רק 8%. (צילומים: יצרן ,טל סער)

אותה שלדה ומנוע, אך המחיר צולל: איך מיתוג "סיני" משפיע על ירידת ערך לעומת "מערבי"?

בדיקת "כלכליסט" חושפת: זיקר X, וולוו EX30, לינק אנד קו 02 וסמארט 1 חולקות את אותה פלטפורמה ורכיבי הנעה, אך המחיר שלהן מתנהג באופן שונה לגמרי בשוק המשומשות. תוך חצי שנה, המכוניות עם המיתוג ה"מערבי" איבדו עד 18% מערכן, בעוד הסינית "הטהורה" שמרה טוב יותר על ערכה

שנת 2025 היא אחת השנים המבלבלות ביותר שהיו לענף הרכב הישראלי: כניסה מאסיבית של רכבי פלאג אין הייבריד מאיימת על החשמליות, יצרני הרכב הסינים כובשים נתחי שוק משמעותיים ושוק המכוניות החשמליות המשומשות מראה סימנים מטרידים של חוסר יציבות שנובע משלל גורמים שפורטו ב"כלכליסט" : מחסור בעמדות טעינה למי שאין בית עם חניה פרטית, התיישנות מהירה של טכנולוגיה וגם לא מעט תלונות של בעלי רכבים על קלקולים ומחסור בחלפים, שלא לדבר על עלויות הביטוח. אבל דווקא מחוסר היציבות ניתן גם ללמוד לא מעט על התנהגות השוק - וזאת דווקא הודות למהלכים שביצעו יבואני הרכב השונים כדי לבנות למכוניות שלהם תדמית, למתג אותן ולשמור על ערכן.

אותה שלדה, אותו מנוע, סמל שונה

למרבה האירוניה, כיום הודות לריבוי יצרני הרכב הסינים בשוק הישראלי ניתן למצוא מכוניות שהן לא רק דומות זו לזו במראה החיצוני באופן חשוד, כמו למשל זיקר X ולינק אנד קו 02 - אלא למעשה, מדובר במכוניות שברמה המכאנית דומות מאוד. הסיבה היא שיתופי רכיבים בקרב יצרני הרכב הסינים שאינם בוחלים בייצור מכונית מדגם מסוים במספר "וריאציות" שמגיעות למספר יבואני רכב - שכל אחד מהם דוגל במדיניות שיווק שונה - חלק "יוקרתיים", חלק דוחפים מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר, חלק מוכרים לליסינג. כך למשל נמכרו בשוק הרכב הישראלי בשנת 2025 לא פחות מארבע מכוניות שכולן חולקות את אותה פלטפורמה של קונצרן ג'ילי: זיקר X , וולוו 30 EX (ג'ילי היא בעלת וולוו), לינק אנד קו 02 (חלק מקונצרן ג'ילי) וגם סמארט 01 (סמארט הנוכחית היא פרי מיזם משותף של מרצדס בנץ וג'ילי).
החשמליות לא לבד: לצד אלה, ג'אקו 7 וצ'רי טיגו 7 חולקים גם הם את הפלטפורמה – ואפילו חלקים מסוימים במערכות ההנעה שלהם ניתנים להתקנה זה ברכבו של זה (למרות שהספק המנוע לא זהה).
למרות שמדובר במכוניות שחולקות את אותה פלטפורמה וגם לא מעט רכיבים במערכת ההנעה - המיתוג שונה: סמארט ווולוו הם מותגים "מערביים", זיקר היא מותג סיני בניחוח יוקרתי טכנולוגי, לינק אנד קו היא העממית. מטבע הדברים גם המחירים של הרכבים כחדשים שונים, ולמעשה אפשר לטעון שההבדל בין המכוניות, מלבד הסמל, הוא מאמצי השיווק שהיבואנים השקיעו במיתוגן - שמוכתב בין היתר על ידי היצרנים וכמובן היקף החדירה לציי רכב, היקף ההנחות וכו'.
4 צפייה בגלריה
זיקר X החשמלית
זיקר X החשמלית
זיקר X
(צילום יצרן)
כמובן שבפועל זה לא בדיוק המצב - כלומר, לא מדובר במכוניות זהות לחלוטין: הן שונות זו מזו ברמת האבזור והעיצוב ואי אפשר להשוות את סמארט 1 ללינק אנד קו, אבל מה לעשות, בבסיס אלה אותן מכוניות, עד לרמת הספק המנוע ורכיבי השלדה.
גם האופן בו השוק התייחס למכוניות כמובן שונה: יש יבואנים שאת מרכולתם קל לאתר במגרשי "יד ראשונה אפס קילומטר" ואפילו למכירה באולמות התצוגה של היבואן עצמו תחת "הזדמנות אפס קילומטר", יש כאלה שאת הסחורה מכרו בעיקר ללקוחות פרטיים, יש שהשקיעו באולמות תצוגה ממותגים ויש שאינם בוחלים במכירה מאסיבית למועדוני לקוחות בהנחות. למרות שמדובר במכוניות שבבסיסן דומות מאוד, התנהגות הרכבים בשוק המשומשות שונה מדגם לדגם - ולכן מעניין לראות כיצד המותגים התנהגו בשוק המשומשות השנה.
חשוב לציין: למרות שמדובר ברכבים דומים ברמה המכאנית, המחירים ההתחלתיים שלהם אינם משקפים זאת: סמארט, מכונית עם ניחוח גרמני שמשווקת באולם של מרצדס, אינה לינק אנד קו. זיקר אינה וולוו. אבל דווקא עובדה זו הופכת את ירידת הערך לנושא מעניין. כלומר, לא נשאלת כאן רק שאלה תאורטית האם הלקוחות "קונים את השטיק" שמדובר במכונית יוקרתית, אלא גם האם תשלום עבור מותג "נחשב" מבטיח גם שמירה מפני ירידת ערך או האם הדבר הכי טוב לעשות הוא לוותר על הסמל היוקרתי וללכת על הדגם הכי זול בידיעה ברורה שבכל מקרה השלדה והמנוע דומים, המפעל בסין - וחבל לשלם יותר עבור סמל "יוקרה" מקדימה ועוד אבזור (מה גם שבסיניות נושא האבזור מיטשטש - כיום גם הסיניות העממיות גדושות באבזור).
ההשוואה במקרה של החשמליות היא בין ארבעה דגמים סינים שנמכרו אשתקד (מודל 2024) והשנה (מודל 2025) - שכולם חולקים את אותה פלטפורמה. במקרה של רכבי הבנזין - מדובר בשני רכבים. רוב הרכבים הגיעו לישראל אשתקד (2024) ולכן קל להשוות בין ערכם בינואר השנה לערכם כעת, לפי מחירון לוי יצחק של חודש יולי.
4 צפייה בגלריה
מבחון רכב לינק אנד קו HALO 02
מבחון רכב לינק אנד קו HALO 02
לינק אנד קו HALO 02
(צילום: אוראל כהן)
חשוב לציין, כפי שנחשף ב"כלכליסט", הצעות המחיר שטרייד אינים נותנים בפועל על חשמליות משומשות אינן תואמות את המחירון - אבל בכל מקרה מדובר במכוניות בנות שנה בלבד, כך שמחיר המחירון יותר מיועד לתת אינדיקציה לאיבוד הערך העתידי.

דגמי 2024: ירידת ערך יותר משמעותית במותגי ה"יוקרה" האירופאים

באשר לדגמי 2024, מן המחירון עולה כי בינואר האחרון מחיר זיקר X LONG RANGE מודל 2024 היה 150 אלף שקל - כעת אותה זיקר שווה 138 אלף שקל - משמע מודל 2024 איבד 8% מערכו. זו ירידת הערך הנמוכה ביותר. יצוין כי זיקר ממעטת להציע ללקוחות מבצעים, היא לא גודשת מגרשי סוחרים במכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" ומכוניותיה לא נפוצות בציי הרכב.
הוולוו 30 EX בגרסת הבסיס SINGLE MOTOR היתה שווה 146 אלף שקל בינואר - כעת היא שווה 121 אלף שקל. כלומר, איבוד ערך של 16%- כפול מהזיקר. הוולוו הוצעה בשנה הנוכחית בלא מעט מבצעי מכירות וגם כבר נפוצה ב"יד ראשונה אפס קילומטר". אגב, גם הזיקר וגם הוולוו מצוידות במנוע חשמלי המפיק 272 כוחות סוס, לא מדובר במקרה.
במקרה של הלינק אנד קו, מדובר במכונית שיבואה החל לישראל רק השנה כך שלא ניתן לבדוק את ירידת הערך של דגמי 2024 - ואילו הסמארט ONE "פרימיום האשטאג" שמצוידת גם היא בגרסת הבסיס במנוע המפיק 272 כוחות סוס היתה שווה בינואר 191 אלף שקל וכעת שווה 156 אלף שקל. כלומר, ירידת ערך של 18% בין ינואר לסוף יולי.
המסקנה? למרות שמדובר במכוניות שכולן חולקות רכיבים, וכולן אגב מיוצרות בסין, אלה שמותגו כ"מערביות" סבלו מירידת ערך יותר משמעותית כשהדגם הכי "יוקרתי" שנמכר באולם התצוגה של מרצדס סבל מירידת ערך ששמורה כיום למותגי יוקרה.
לדגמים האלה יש גם גרסאות בכירות, כלומר - גרסאות ביצועים עם אבזור יותר עשיר ולרוב גם הנעה כפולה. בזיקר ה-X בגרסת "קריפטון" מודל 2024 שמנועיה מפיקים 428 כוחות סוס היתה שווה בינואר 170 אלף שקל - כיום היא שווה 155 אלף שקל, ירידת ערך של 8.8%. הוולוו 30 EX בגרסת "טווין מוטור" שגם היא מונעת ב-428 כוחות סוס היתה שווה בינואר 191 אלף שקל - כעת היא שווה 162 אלף שקל - ירידת ערך של 15%. גם לסמארט יש גרסה כפולת מנועים וגם מנועיה מפיקים 428 כוחות סוס. המחיר למודל 2024 היה בינואר 216 אלף שקל לגרסת "בראבוס" כפולת המנועים- וכעת 178 אלף שקל - ירידת ערך של 17.5%. כלומר, בדגמי 2024 לזיקר יש את שמירת הערך הטובה ביותר. או בשפה יותר פשוטה: בין שלושת ה"אחיות" סמל אירופי יוקרתי מקדימה לא מבטיח שמירת ערך.

דגמי 2025: ירידות ערך דומות עם יתרון קל לסיניות

באשר לדגמי 2025, מדובר במצב שונה וירידות הערך יותר קרובות: כאן גם לינק אנד קו 02 שהגיעה ארצה השנה מצטרפת לרשימה. מן המחירון עולה כי בינואר האחרון מחיר זיקר X LONG RANGE מודל 2025 היה 185 אלף שקל - כעת באוגוסט הזיקר שווה 158 אלף שקל - איבוד של 14.5% מערכה. הוולוו 30 EX בגרסת הבסיס SINGLE MOTOR היתה שווה 180 אלף שקל בינואר - כעת שווה 153 אלף שקל. כלומר, איבוד ערך של 15% - קרוב מאוד לזיקר.
במקרה של הלינק אנד קו 02, מכונית כזו היתה שווה בינואר 170 אלף שקל - מחיר נמוך מהאחרים למרות הדימיון ברמה המכאנית. ללינק אנד קו אגב אין גרסה בכירה כפולת הנעה. מחיר הרכב כעת הוא 145 אלף שקל - ירידת ערך של 14.7%. ואילו הסמארט ONE "פרימיום האשטאג" שמצוידת גם היא בגרסת הבסיס במנוע המפיק 272 כוחות סוס היתה שווה בינואר 222 אלף שקל. כעת היא שווה 188 אלף שקל - ירידת ערך של 15.3%.
בגרסאות הבכירות עם ההנעה כפולה: בזיקר, ה-X בגרסת "קריפטון" מודל 2025 היתה שווה בינואר 210 אלף שקל - כיום היא שווה 178 אלף שקל, ירידת ערך של 15%. הוולוו 30 EX בגרסת "טווין מוטור" היתה שווה בינואר 234 אלף שקל - כעת שווה 202 אלף שקל - ירידת ערך של 13%. בגרסת "בראבוס" כפולת המנועים, הסמארט מודל 2025 היתה שווה בינואר 253 אלף שקל - כעת 214 אלף שקל - ירידת ערך של 15.4%.
מטבע הדברים, למרות שהמכוניות האלה חולקות בסיס הן שונות זו מזו ברמת המיתוג והמחיר ההתחלתי, אבל אי אפשר שלא לשים לב: כשהבסיס סיני וסמל מערבי אינו ערובה לשמירת ערך.
4 צפייה בגלריה
וולוו 30 EX
וולוו 30 EX
וולוו 30 EX
(צילום: יצרן)

ירידות הערך של דגמי הבנזין מותאמות לציי הרכב

באשר לדגמי הבנזין- כאן יש שתי נציגות החולקות פלטפורמה ומנועים (אם כי הן לא זהות)- הג'אקו 7 וצ'רי טיגו 7. ג'אקו מיובאת על ידי כלמוביל, צ'רי על ידי קרסו. בשני המקרים רישומי משרד התחבורה ותחקיר "כלכליסט" שנערך בצפון הארץ מוכיחים שמדובר בדגמים שניכר שהיבואנים מבצעים עליהם דאמפינג (היצף) במכירות לציי רכב וסוחרים והן מגיעות במהרה גם למגרשי "יד ראשונה אפס קילומטר".
מכיוון שמדובר בדגמים עם הטיית ציים ניכרת, מדובר ברכבים שנושא שמירת הערך שלהם מוכתב על ידי "תמרוני תמחור" של היבואנים שמיועדים להיטיב עם הציים, או בשפה פשוטה: אם הערך יורד וחברות הליסינג זועמות, היבואן מעלה את מחיר הרכב הרשמי כחדש בידיעה ברורה שהמהלך יפגע בלקוחות הפרטיים, אבל זה לא נורא כי בכל מקרה אין כל כך הרבה מהם.
בשני המקרים- ג'אקו וגם צ'רי - יש גם גרסאות פלאג אין הייבריד (שהצטרפו לשוק רק השנה – למעשה במחירון ינואר אין עדיין צ'רי טיגו 7 פלאג אין הייבריד כך שלא ניתן להשוות) וגם גרסאות בנזין רגילות. באשר לג'אקו 7: בגרסת הבסיס "טיטניום" המחיר לרכב מודל 2024 נכון לינואר היה 158 אלף שקל, כעת הוא שווה 146 אלף שקל – ירידת ערך של 7.5%.
הצ'רי טיגו 7 שדומה מאוד מכאנית, מודל 2024 היה שווה בינואר 139 אלף שקל לרכב "פרו נובל", ועדיין שווה 139 אלף שקל- לא מדובר בשגיאה אלא בתוצאה של התייקרות של הרכב ב-2025 שדחפה את המחיר למעלה.
חשוב לציין שנושא שמירת הערך של דגמי הבנזין של היצרניות פחות רלוונטית לרובם המכריע של הלקוחות הפרטיים: גם מכיוון שמדובר ברכבים שגרסת הבסיס שלהם מוטת ציים וגם בגלל שמעטים הלקוחות הפרטיים שמוכרים רכב אחרי שנה - אבל בטווח היותר רחוק מדובר ברכבים שכן ידיעו לשוק המשומשות ואז יהיה מעניין לא רק לראות האם וכיצד הם שומרים על ערכם - אלא גם האם בכלל יהיה להם שוק בעוד שנתיים שלוש כשההטיה של השוק תהיה לכיוון רוב של מכוניות שהן היברידיות, פלאג אין היברידיות וחשמליות.