סגור
מבחן רכב ג'ילי ג'יאומטרי C
ג'ילי ג'יאומטרי C גרסת 2023. ירידת ערך של 16.5% (צילום: טל סער)

המחצית הראשונה של 2025 בשוק המשומשות: המכוניות שאיבדו ערך - ואלו ששמרו על יציבות

סקירה מקיפה של מחירון לוי יצחק מראה כי רכבים חשמליים סיניים רבים איבדו 10%-16% מערכם במחצית הראשונה של השנה. מלחמת 12 הימים עם איראן החריפה את הירידות, כשחלק מהדגמים איבדו אלפי שקלים בחודש יוני בלבד

שוק הרכב הישראלי עבר תהפוכות רבות מאז תחילת השנה. עליות המחירים בתחילת השנה הובילו לירידה בביקושים למכוניות חשמליות, כשבמקביל נרשמה עלייה בפופולריות של הפלאג-אין הייבריד. ירידה זו הובילה את יבואני הרכב להציע שלל הנחות ומבצעים, וגם מגרשי ה"יד ראשונה אפס קילומטר" מלאים במכוניות חדשות מהניילונים שמוצעות בתנאים אטרקטיביים. לצד זאת, יבואני הרכב העבירו כמויות גדולות מאוד של מכוניות לחברות סחר, לפי הערכות יותר מאשתקד.
בד בבד, מותגים לא-סיניים מתחילים להיחלש, בעוד דגמים סיניים שעד לאחרונה נחשבו לחדשניים כבר מתיישנים במהירות - בין אם בגלל גודל המסך ובין אם בגלל טווח נסיעה של פחות מ-400 קילומטר או טעינה חד-פאזית איטית - וחשמליות סיניות חדשות מגיעות לישראל חדשות לבקרים. לאור כל התהליכים הללו, מעניין לראות מה קרה בשוק המשומשות במחצית הראשונה של השנה.
ההשוואה מתייחסת למחירון לוי יצחק של יולי 2025, שמתייחס לששת החודשים הראשונים של השנה. ההשוואה מתייחסת לא רק לאובדן הערך של דגמים מסוימים מתחילת השנה (כלומר ינואר) ועד תום המחצית הראשונה – אלא גם ביחס לחודש שעבר. ההשוואה לחודש שעבר חשובה כדי להבין את השפעות מלחמת 12 הימים עם איראן על שוק הרכב. הסקירה עצמה מתייחסת למכוניות משנת הייצור 2023, שהיא השנה המוקדמת ביותר בה הורגש בשוק הרכב הישראלי "גל ההשתלטות הסיני". מכוניות מודל 2024 אינן רלוונטיות לסקירה, מכיוון שהן רק בנות שנה ועדיין לא עומדות למכירה בשוק המשומשות.
ORA פאנקי קאט הגיעה ארצה ב-2023. הפאנקי קאט "פרו פלוס" 400 מודל 2023 היתה שווה 110 אלף שקל בינואר, וכעת היא שווה 95 אלף שקל – ירידה משמעותית של 13.6%, כשהחודש לבדו איבדה החשמלית של אורה 3,000 שקל מערכה.
ORA 07 המשפחתית הגיעה ארצה אשתקד ולכן היא קיימת בשוק רק במודל 2024. בינואר המשפחתית של אורה ברמת גימור "פרו פלוס" היתה שווה היתה שווה 185 אלף שקל, ועכשיו היא שווה 159 אלף שקל – ירידת ערך של 14%. בחודש שעבר המשפחתית של אורה היתה שווה 164 אלף שקל, משמע בחודש אחד ערכה נשחק קשות.
EVEASY לימו, המשפחתית החשמלית של EVEASY, הדגם הבודד של היצרנית שמשווק בישראל, מוצעת בשוק המכוניות החדשות במבצעים והטבות למכביר. רכב מודל 2023 היה שווה בינואר האחרון 112 אלף שקל. המחיר כעת הוא 100 אלף שקל - ירידת ערך של 10.7%. בחודש שעבר החשמלית הזאת היתה שווה 103 אלף שקל, משמע במלחמה ערכה נשחק.
MG SZ ברמת גימור UP מודל 2023 היתה שווה בינואר בינואר 125 אלף שקל. עכשיו היא שווה 108 אלף שקל - ירידת ערך של 13% בחצי שנה. למעשה, רק בחודש שעבר ה-MG הקטנה איבדה 3,000 שקל מערכה.
2 צפייה בגלריה
מבחן רכב SZ MG
מבחן רכב SZ MG
MG SZ. איבדה 3,000 שקל מערכה רק בחודש שעבר
(צילום: ירון שרון)
BYD אטו 3, מכונית חשמלית שנהנתה אשתקד מפופולריות משמעותית, היתה שווה בינואר האחרון 135 אלף שקל לרמת הגימור "דיזיין". כעת (וגם בחודש שעבר) היא שווה 131 אלף שקל, מה שמעיד על יציבות בביקוש עם ירידת ערך מתונה של 2.9%. גם BYD דולפין נהנית מהילת ההצלחה של האטו 3, עם ירידת ערך של אלף שקל בלבד מתחילת השנה.
ג'ילי ג'יאומטרי C נחשבת למכונית חשמלית סינית מאוד נפוצה בישראל – אך לפני כחודש היא הוחלפה בדגם חדש. לפי הצהרת היבואנית, שיווקה של הג'יאומטרי הוותיקה הופסק. האם הערך הושפע? ג'יאומטרי C בגרסת הטווח הבסיסי - מכונית מודל 2023 ברמת גימור "פרו C" בעלת טווח 350 קילומטר - היתה שווה בינואר 120 אלף שקל. כעת היא שווה 101 אלף שקל – ירידה משמעותית של 16.5%. למעשה, רק בחודש הקודם איבדה הג'ילי 3,000 שקל ממחירה. בגרסה בעלת הטווח היותר משמעותי (460 קילומטר) הג'ילי היתה שווה בינואר 138 אלף שקל, וכעת שווייה הוא 122 אלף שקל - ירידת ערך של 11.5%.
SERES 5, הדגם היחיד של היצרנית הסינית בישראל, היה שווה בינואר 165 אלף שקל בגרסת RWD מודל 2023. כעת שוויו הוא 150 אלף שקל- ירידה של 9%.
בכל הנוגע למותגי ה"פרימיום טק" השונים, זיקר 001 החשמלית מודל 2023 ברמת גימור "פרפורמנס" היתה שווה בינואר 226 אלף שקל. כעת היא שווה 213 אלף שקל - ירידה של 5.7% בלבד, כשבחודש שעבר ערכה של הזיקר כלל לא נשחק. זיקר X "קריפטון" מופיע במחירון רק כדגם ששווק מ-2024 – ושוויו בינואר השנה היה 150 אלף שקל לגרסת "לונג ריינג'". כעת הוא שווה 138 אלף שקל - ירידת ערך של 8%.
2 צפייה בגלריה
טסלה 3
טסלה 3
טסלה 3. שמרה על יציבות
(צילום: תומר הדר)
באשר לחשמליות שאינן סיניות, טסלה נחשבת בדרך כלל ל"אבן בוחן" לשמירת ערך. מדובר ביצרנית שמייצרת תנודות מחיר - מוזילה, מייקרת וכו'. טסלה גם הציגה השנה מודל Y חדשה, ומעניין לראות כיצד שוק המשומשות הגיב לכך. טסלה 3 לונג ריינג' מודל 2023 היתה שווה 179 אלף שקל בינואר. כעת מחירה טיפס ל-180 אלף שקל. הסיבה לכך היא העובדה שטסלה ייקרה את הדגמים החדשים בינואר האחרון, מה שמשך את מחירי המשומשות שלה למעלה.
אבל לא כל יבואני הרכב העלו מחירים. יונדאי איוניק 5, המתחרה של טסלה 3, היא דוגמה טובה: איוניק 5 "סופרים" 2023 היתה שווה בינואר 178 אלף שקל. כעת היא שווה 160 אלף שקל - ירידת ערך של 10%.