סגור
טיפולים לרכבים חשמליים
(אילוסטרציה)

כלכליסט TV
האם מכונית חשמלית באמת "לא רואה מוסך"?

כמעט שנתיים חלפו מאז שהמכוניות החשמליות הראשונות נכנסו לישראל באופן משמעותי, ואחת התפיסות שהושרשו כאן היא שהחשמליות לא רואות מוסך. בדיקת כלכליסט בנושא מגלה: לא רק שחשמליות רואות מוסך, מחיר הטיפולים גם לא מאוד מזערי כמו שאולי חשבתם

כמעט שנתיים חלפו מאז שהמכוניות החשמליות הראשונות החלו להיכנס לישראל באופן משמעותי, וכעת לקראת שלהי 2023 ניתן לומר שככל הנראה תוך 3-5 שנים מעל מחצית משוק הרכב הישראלי יהיו חשמליות - בהמשך אפילו כולו. אחת התפיסות שהושרשו בישראל, בין אם בטעות או שבמתכוון היא שלחשמליות "אין תחזוקה", כלומר הן לא רואות מוסך.
חלק מהיבואנים באמת הבטיחו ללקוחות שהמכוניות לא יגיעו למוסך, חלק דוגמת טסלה לא הבטיחו אלא פשוט עשו את הטיפולים (הטיפול התקופתי בטסלה כולל מספר פעולות בסיסיות בלבד) – אבל חלק מהמכוניות החשמליות בהחלט דורשות שמנים, נוזלי קירור ועוד.
2 צפייה בגלריה
רכב יונדאי איוניק 5 ה חשמלית
רכב יונדאי איוניק 5 ה חשמלית
יונדאי איוניק 5. טיפול 60 אלף קילומטר מגיע כמעט ל-4,000 שקל
(צילום: עמית שעל)
כעת, כמעט שנתיים אחרי תחילת חדירת החשמליות לארץ הנהגים שמחזיקים בהן צברו עשרות אלפי אם לא מאות אלפי קילומטרים ויכולים להעיד באמת מה קורה כאשר מגיעים עם חשמלית למוסך. מבדיקת "כלכליסט" שנתמכה על פניות קוראים ובעלי חשמליות שפנינו אליהם, עולה כי בחלק מהחשמליות עלות טיפול יכולה בקלות לחצות את רף אלפיים השקלים - ולפעמים אפילו יותר.
למרות שחלק מהפעולות שיש לבצע במוסך הרכב החשמלי רחוקות מלהיות שוות לכל כיס, עדיין מדובר במקרים רבים בהם עלות תחזוקת הרכב לאורך זמן זולה משמעותית מזו של רכב בנזין ומתקזזת גם עם עלות הדלק. עם זאת, מחשבוניות והצעות מחיר של לקוחות שפנו למוסכים מורשים של יבואנים עולה כי חלק מהחשמליות אינן "עולות רק גרושים" במוסך.
2 צפייה בגלריה
מבחן רכב ג'ילי ג'יאומטרי C וידאו
מבחן רכב ג'ילי ג'יאומטרי C וידאו
ג'ילי ג'יאומטרי C. טיפול לא יקר - אבל עם תוספות כמו שמנים דווקא כן
(צילום: טל סער)
אם ניקח למשל את יונדאי איוניק 5 החשמלית, לקוחות שקיבלו ממוסך מורשה של היבואנית הצעת מחיר לטיפול 60 אלף קילומטר (או 4 חודשים) גילו שעלותו 903 שקל, בנוסף לנוזל קירור הסוללה שיש להחליף בטיפול שעלותו 2,167 שקל. לאחר החלפת מסנן, מחיר הטיפול מגיע ל-3,961 שקל. בסקודה אניאק החשמלי הטיפול הראשון מופיע בהצעת המחיר כ"שירות מאריך חיים ללא החלפת שמן" ומחירו 640 שקל. בג'ילי ג'יאומטרי C הצעת המחיר של המוסך המורשה לטיפול 20 אלף קילומטר היא 560 שקל - אבל בנוסף מתווסף שמן ממסרה, כך שהעלות הכוללת היא 1,118 שקל. שמנים, כך מתברר, יש להחליף גם ב-ZS החשמלית של MG והמחיר הוא 654 שקל אחרי 15% הנחה. במכונית שחשבונית המס שלה הגיעה לידי "כלכליסט" נדרש טיפול גדול אחרי 96 אלף קילומטר שכלל גם נוזל קירור - העלות לאחר הנחה של 15% הייתה 1,340 שקל מהמוסך המורשה. גם מכוניות BYD דורשות טיפולים: המחיר של החלפת רפידות בלם מקוריות הוא 691 שקל.
אז האם החשמליות לא רואות מוסך כמו שהתרגלנו לחשוב? כדאי שנתרגל לחשוב אחרת לאור הניסיון שמתחיל להיות לישראלים עם המכוניות החשמליות אחרי שנתיים ואלפי קילומטרים.