סגור

גלגל חמישי
הרכב החשמלי עלול להצית מלחמה בין יבואני הרכב לחברות הליסינג

הודעת אלדן לבורסה, שעברה מתחת לרדאר, הכניסה את שוק הרכב לדריכות - חברת הליסינג וההשכרה שוקלת לייבא רכב חשמלי. היחסים הסימביוטיים בין היבואנים לחברות הליסינג בישראל עומדים כעת למבחן, כשלשני הצדדים יש אתגר משותף: טסלה

דו"חות חברת הליסינג וההשכרה של "אלדן" לוו בהודעה לבורסה שעברה מתחת לרדאר. החברה הודיעה שהתקשרה עם צד שלישי שאינו קשור לחברה במסמך עקרונות לעסקה אפשרית להקמת מיזם משותף לשיווק בלעדי של כלי רכב חשמליים בסגמנט הפרטי והמסחרי "לרבות באמצעות תשתיות החברה בסניפיה השונים".
במילים אחרות: חברת הליסינג וההשכרה אלדן עשתה מהלך ששקול להשלכת גפרור לחבית הנפט של ענף הרכב הישראלי: היא בוחנת את הקמתה המשותפת של חברה חדשה ליבוא רכב חשמלי. יהיו פרטיות ומסחריות ואלדן אפילו תקים לשם כך רשת של סוכנויות למכירת רכב יחד עם אותה חברה עלומת שם. מהלכים שכאלו יכולים להתבצע רק כאשר מדובר בחברת ליסינג והשכרה חזקה מאוד, כלומר כזו שאינה חוששת מפני חרם מצד יבואני הרכב במקרה הגרוע, או הנחות עלובות במקרה הפחות גרוע.
3 צפייה בגלריה
Geely Geometry C
Geely Geometry C
מכוניות של Geely מתוצרת סין
(Geely)
הפעם היחידה שבה בוצע מהלך כזה הייתה כאשר חברת שלמה חברה לאלייד, החברה האם של צ'מפיון מוטורס כדי לייבא ארצה מכוניות ואוטובוסים של BYD הסינית. אבל שלמה היא
חברת הליסינג וההשכרה הגדולה בישראל. אלייד היא יבואנית ותיקה. במקרה של אלדן מדובר במצב שונה. ההודעה של אלדן הייתה קצרה, אבל יועדה לא רק למשקיעים: סביר להניח שכמה וכמה יבואני רכב שמבלים לא מעט שעות בבחינה מדוקדקת של מצבן הפיננסי של חברות הליסינג קראו את ההודעה וכלל לא שמחו.

מוכרים רכב חשמלי בעיקר ללקוחות פרטיים

כמה עקרונות מעניינים מקופלים בהודעת אלדן לבורסה: קודם כל, החברה החדשה תתמקד ככל הנראה ביבוא מכוניות חשמליות סיניות. הסיבה העיקרית לכך היא ששום יבואן רכב ותיק לא יסכים לשווק את מרכולתו יחד עם חברת ליסינג והשכרה אחת בלבד, שהרי מדובר בהכרזת מלחמה על כל יתר חברות הליסינג וההשכרה. מעבר לכך, בצד של מי שמשווק ככל הנראה את המכוניות הסיניות החשמליות יש גם בעיה: המכוניות הסיניות מסתמנות כבר כעת כהימור בעייתי למי שקיבל זיכיון יבוא, כך שברור שיבואנית רכב צעירה וככל הנראה גם חסרת ניסיון תהיה מעוניינת לחבור לחברת ליסינג והשכרה גדולה וותיקה שיש לה גם מערך מכירות של עשרות אנשי מכירות, סוכנויות וגם מערך פרסום ושיווק.
3 צפייה בגלריה
רכב MG EHS פלאג אין הייבריד
רכב MG EHS פלאג אין הייבריד
כולם רוצים להיות יבואני רכב מסין, אך לא כולם מצליחים למכור כמו MG
(צילום: עמית שעל)
ההיגיון כאן ברור: מי שיכול לייבא רק 400 מכוניות מכל דגם בשנה יודע היטב שבכל מקרה אין לו כמויות לשווק לכמה חברות ליסינג והשכרה, אז הדרך הטובה ביותר היא לחבור לחברה אחת ולהתחייב לה. עבור שני הצדדים בסיפור הזה מדובר ב-WIN-WIN: אלדן תשווק כנראה בעתיד מכוניות חדשות, יבואן הרכב החדש יקבל לגיטימציה. אבל מה שיותר חשוב בסיפור הזה הוא לא המכוניות הסיניות אלא דווקא העובדה שמדובר במכוניות חשמליות. מדי שנה מתפלגות מכירותיהן של מכוניות חדשות כך שהלקוחות הפרטיים אחראים לכ-50 עד 55 אחוזים מהיקף העסקאות, והיתר מגיע לליסינג.
מעבר לכך, למרות שאנו מופגזים מדי יום בידיעות על רכב חשמלי, בפועל היקף המכירות של המכוניות החשמליות בישראל עדיין לא מגיע אפילו ל-5% מהשוק. בפועל, יבואני הרכב הוותיקים מייבאים לישראל קומץ מצומצם מאוד של מכוניות חשמליות – שחלק גדול מהן בכלל מכוניות יוקרה. התפלגות המכירות של הדגמים החשמליים שמגיעים לישראל מוטה באופן כבד אל הלקוחות הפרטיים ולא אל ציי הרכב.

מה יקרה כשציי הרכב יתעוררו וידרשו חשמל

ליבואני הרכב הגדולים, אלה שמקיימים מערכת יחסים ארוכת שנים וסימביוטית מאוד עם חברות הליסינג הגדולות, המצב שהתקיים עד כה היה נוח מאוד: חברות הליסינג רוכשות מכוניות בהנחות יפות, הן מעבירות אותן לחוכרים שנוסעים בהן שלוש שנים או מוכרות ב"יד ראשונה אפס קילומטר" ובא לציון גואל – כך זה עובד מאז שנות התשעים. אבל כעת יש מצב חדש: חברות רבות במשק דורשות כבר כעת רכב חשמלי. כפי שנחשף ב"כלכליסט" אפילו במשרד הביטחון נערכים למכרז ליסינג של רכב חשמלי ויבואני הרכב יצטרכו לתת פתרון.
הכללים של ענף הרכב החשמלי שונים: מתח הרווחים על מכוניות חשמליות נמוך יותר, לפחות כך מתלוננים יבואני הרכב. בל נטעה: יבואן רכב אינו מפסיד על שום מכונית שהוא מוכר, אבל בניגוד למכוניות המזהמות, יבואני הרכב סובלים מבעיות אספקה קשות בגלל הביקוש לחשמליות באירופה, עלויות סוללות גבוהות וגם בגלל העובדה שפרט לרפידות בלמים ועוד כמה רכיבים פעוטים – אין להם רווחים רציניים כאשר המכוניות החשמליות מגיעות אל המוסך.
אם חברות הליסינג ירכשו מכוניות טסלה בכמויות נאות, יבואני הרכב עלולים לייבש את חברות הליסינג בהנחות ובאספקה. אבל אם חברות הליסינג לא ירכשו מכוניות טסלה, הלחץ מהצרכנים הסופיים יהיה בעייתי - והם עלולים לוותר על הליסינג
מן הסתם, גם לחברות הליסינג וההשכרה לא ממש נוח עם המצב הזה שבו יש להן לקוחות קצה שדורשים מכוניות חשמליות שעליהן קשה להרוויח, אין עליהן הנחה יפה ובנוסף לכל ה"צרות", יבואני הרכב גם לא יכולים להרוויח עליהן בדלת האחורית במכירה של שמנים, מצתים ועוד. ובדיוק מסיבות אלה מוצאים עצמם כעת יבואני הרכב בבעיה. ולכן לחברות כמו אלדן קל יותר להצהיר שלהן כבר יש תוכניות יבוא של מכוניות חשמליות. ככל הנראה, זו רק ההתחלה של חציית קווים שיבואני הרכב יצטרכו לנטר היטב. לא מן הנמנע שיפעילו סנקציות מאחורי הקלעים.

הטסלה שתצית סכסוך

מעבר לכל אלה, ליבואני הרכב הוותיקים יש בעיה קשה יותר: בחודש שעבר החלה טסלה להקים באופן מסודר מחלקת ציי רכב.
עד כה נמנעה טסלה במופגן מלספק מכוניות לחברות הליסינג וההשכרה הישראליות (שניסו בשעתו לקבל בלעדיות על שיווק המכוניות אך נענו בשלילה) – אבל מאז חל שינוי: שוק הרכב הפרטי למכוניות טסלה 3 בישראל מגיע לתחילתו של מיצוי, כל התופעות הבעייתיות של שוק הרכב הישראלי הפרטי כבר זוקפות ראש וכעת הגיע הזמן להתחיל למצות את הפוטנציאל שטמון במגזר שטסלה כלל לא פנתה אליו: זה של חברות הליסינג וציי הרכב הגדולים.
3 צפייה בגלריה
טסלה
טסלה
שיווק טסלה לציי הרכב יטרוף את הקלפים
(צילום: פטר קלנר)
במקרה של מכירה לחברות הליסינג בישראל העיקרון פשוט: בטסלה יודעים היטב שבלי חברות הליסינג הגדולות שמשמשות גם כספקיות בלעדיות של כמה וכמה גופים ענקיים בישראל, החל במשרד הביטחון וכלה בחברות הייטק גדולות, אין סיכוי להכניס טסלות ליסינג לחניון של החברות האלה. אבל כאן יש עוד בעיה: אותם קשרים עתיקי יומין של חברות הליסינג הישראליות ליבואני הרכב הוותיקים. עוצמתו של הקשר הזה בין יבואני הרכב וחברות הליסינג משתרעת הרבה מעבר למישור של יחסים טובים. כאשר לחברות הליסינג לא היה כסף, יבואני הרכב מיהרו להעמיד הלוואות בתנאים מדהימים. כאשר יבואני הרכב נתקעו בעבר עם מכוניות בעייתיות, דגמים שקשה למכור, מכרזים שקשה להשלים, חברות הליסינג מיהרו להתייצב כדי לסייע – ובין חברות הליסינג ליבואני הרכב זרמו במהלך העשורים האחרונים מאות מיליוני דולרים, סכומים שמבטיחים את נאמנותן של חברות הליסינג ליבואני הרכב. האחרונים רואים בטסלה סוג של אויב משותף, למרות שלא יצהירו זאת לעולם.
חברות הליסינג יהפכו ללשון מאזניים: אם חברות הליסינג ירכשו מכוניות טסלה בכמויות נאות, יבואני הרכב עלולים לייבש את חברות הליסינג בהנחות ובאספקה. אבל אם חברות הליסינג לא ירכשו מכוניות טסלה, הלחץ מהצרכנים הסופיים יהיה בעייתי ובהתחשב בעובדה שלמעמד הביניים הישראלי יש כסף, המשתמשים הסופיים בהחלט עשויים לוותר על הליסינג ופשוט לרכוש את טסלת חלומותיהם. תרחיש זה בעייתי יותר לחברות הליסינג שחוששות מאיבוד נתח פעילות יותר משהן חוששות מרכישה של מכוניות באופן שאינו רווחי. כל התהליכים הללו שמתרחשים ממש בימים אלה עלולים לתקוע טריז בין חברות הליסינג ליבואני הרכב הוותיקים, כזה שיהפוך את הצרכניות הגדולות ביותר של מכוניות מזהמות לצרכניות המסוכנות ביותר של מכוניות נקיות.