סגור

"למכירה, טסלה עם אלפיים ק"מ": מה מסתתר מאחורי המודעות החדשות?

בשנות השמונים, בימי האינפלציה המשתוללת, ישראלים שרכשו על הנייר סובארו DL ומכרו אותה - גזרו קופון; כעת, ההיסטוריה חוזרת - בגרסה מודרנית. פחות מחצי שנה בשוק, זה מה שמצאנו מאחורי המודעות למכירה של טסלה משומשות

"למכירה, טסלה 3 לונג ריינג' משומשת, יד ראשונה עם אלפיים קילומטרים בלבד על השעון, המחיר אינו גמיש" - על פניו מדובר במודעה לרכב יד שנייה שעיתוי הפרסום שלה מוזר בלשון המעטה: מכוניות הטסלה הראשונות הגיעו לישראל במרץ האחרון. מאז חלפה פחות מחצי שנה, אבל עובדתית, לוחות המכירה של המכוניות המשומשות מלאים במודעות למכירת מכוניות טסלה משומשות.

4 צפייה בגלריה
טסלה 3 רכב חשמלי
טסלה 3 רכב חשמלי
מה מסתתר מאחורי המודעות למכירה של טסלה כמעט חדשה?
(צילום: בלומברג)
עיון מהיר בלוחות המקוונים הגדולים מגלה למשל שנכון לשבוע שעבר עמדו למכירה בישראל יותר מ-30 מכוניות טסלה 3. המשותף לכל המכוניות הללו הוא העובדה שהן בנות פחות מחצי שנה, יש להן על השעון בדרך כלל פחות מ-5,000 קילומטרים והבעלים להוטים למכור את המכונית במהרה. ואולם, מכוניות אלה אינן היחידות שמוצעות למכירה. לצד אותן מודעות "למכירה" של מכוניות יד ראשונה מלקוח פרטי מופיעות גם מודעות שהן של סוכנויות למכירת רכב חדש. כלומר, מדובר במכונית טסלה שהיא "יד אפס" והלקוח, כך מבטיחה הסוכנות, יהיה היד הראשונה של המכונית. בהתחשב בעובדה שמכוניות טסלה אינן מגיעות לישראל בכלל ביבוא מקביל ובהתחשב בעובדה שטסלה ישראל אינה עובדת בכלל עם שום "קבלני הזמנות" – מדובר בעובדה תמוהה בלשון המעטה.

חזרה לסובארו של שנות השמונים

מפניית "כלכליסט" אל מוכרים שפרסמו את המכוניות, בין אם מדובר במכוניות חדשות לחלוטין שפורסמו בלוחות ובין אם מדובר במכוניות שנסעו כבר כמה אלפי קילומטרים, עולה עובדה מעניינת: בחלק גדול מאוד מהמקרים מסתמן שמדובר במה שניתן רק לתאר כ"תפיסת טרמפ" על הזמנות של מכוניות טסלה. כלומר, מי שרכש את המכונית כדי לעשות כסף קל. זו לא הפעם הראשונה שתופעה כזאת מתרחשת והנסיבות אפילו דומות מאוד: ותיקי ענף הרכב הישראלי זוכרים את שנות השמונים, אז הגיעה לישראל מכונית אחת שהצליחה לייצר שינוי משמעותי בשוק הרכב הישראלי: סובארו ליאונה, או סובארו DL כפי שהיא נקראה בפי העם.
4 צפייה בגלריה
מתחם טסלה בנמל אשדוד
מתחם טסלה בנמל אשדוד
טסלה בנמל אשדוד. ההתייקרות והאספקה המאוחרת משפיעות על שוק היד שנייה
(צילום: אודי עציון)
4 צפייה בגלריה
סובארו ליאונה DL
סובארו ליאונה DL
חזרה לימי "סובארו DL" בשנות ה-80 העליזות
באותם הימים של אינפלציה משתוללת, היו קונים שידעו לזהות הזדמנות: הם רכשו מכונית סובארו חדשה על הנייר, כלומר שילמו עליה מקדמה בסוכנות סובארו ופתחו הזמנה למכונית חדשה שתגיע בעתיד לישראל. לאחר כחודש התייקר המחיר - ואז פרסמו מודעת "זכאות לסובארו למכירה", כלומר מי שמעוניין בסובארו חדשה ועדיין ישלם פחות ממחיר הסוכנות יכול לגשת אל בעל ההזמנה, לשלם לו את סכום הרכישה של הסובארו (פלוס עוד כמה שקלים-ישנים) ועדיין ימצא את עצמו עם הזמנה ביד במחיר הנמוך מהמחיר שדרשו בסוכנות סובארו. מוכרים אחרים בשנות השמונים קנו סובארו, נסעו חצי שנה ומכרו אותה במחיר ששילמו על סובארו חדשה. ותודה לאינפלציה. כעת מתברר שהתופעה הזו חיה וקיימת כמעט 40 שנים אחרי. הסיבה העיקרית כבר מזמן אינה אינפלציה, אלא טסלה שהעלתה את המחירים כמה פעמים במהלך החודשים האחרונים.

כל הבעלים שפרסמו למכירה את המכוניות בשוק המשומשות שעמם שוחחנו מדגישים עובדה חשובה: זמני האספקה של טסלה ישראל ממושכים יחסית

בתרבות האייפון גם מכונית מתיישנת מהר

רווח קל של כמה אלפי שקלים עדיין אינו הסיבה היחידה להיפטר ממכונית חשמלית טובה ונחשקת בת חודשים ספורים. כאן נכנס לתוקף עוד גורם מעניין: מכיוון שבטסלה עסקינן, הלקוחות כבר מזמן אינם מתייחסים למכונית כפי שרוכשים של יונדאי, טויוטה או ניסאן מתייחסים למכונית. מבחינת הרוכשים מדובר בקלישאת "מכונית אייפון" – כלומר, מכונית שברגע שסר חינה הטכנולוגי יש להיפטר ממנה בהקדם. שיחות של "כלכליסט" עם כמה בעלי מכוניות טסלה שעומדות למכירה בימים אלה בלוחות המקוונים מעלות כי מטבע הדברים, אף אחד מהמוכרים לא מציין שהמכונית אינה מתאימה לצרכיו או שמדובר בניסיון לעשות כסף קל. חלקם מדגישים כי "פשוט נמאס להם" והם מוכנים לעבור לדבר הבא. חלקם מציינים כי העובדה שהמכונית הפכה ל"המונית" בכבישי ישראל ו"כבר לא ייחודית" מטרידה אותם וכולם דורשים עבור המכוניות מחירים נמוכים במקצת ממחירי רכב חדש מהניילון.
אבל – מחירי המכירה של טסלה חדשה מהניילון עדיין גבוהים ממחירי הקנייה ששילמו חלק ניכר מן המוכרים רק לפני כמה חודשים. לדוגמה, כיום מוצעת למכירה בלוחות המקוונים מכונית טסלה 3 STANDARD RANGE PLUS עם כמה אלפי קילומטרים על השעון ב-190 אלף שקלים, כלומר 2,500 שקלים פחות ממחיר טסלה 3 חדשה כזאת בסוכנות. אבל בעליה של אותה טסלה 3 מפרסם כי המכונית עלתה על הכביש במאי 2021, כלומר, מחירה כחדשה היה פחות מ-185 אלף שקלים. לבעלים יש כאן רווח נקי: המכונית נסעה שלושה חודשים בכבישי ישראל, הבעלים נהנה וכעת הוא גם ירוויח במכירה.

מחיר גבוה לטסלה "אמריקנית" ביחס ל"סינית"

כל הבעלים שפרסמו למכירה את המכוניות בשוק המשומשות שעמם שוחחנו מדגישים עובדה חשובה: זמני האספקה של טסלה ישראל ממושכים יחסית. את הטסלה 3 האמורה שמוצעת למכירה ב-190 אלף שקל בשוק המשומשות אפשר לרכוש כמובן כשהיא חדשה לחלוטין בטסלה ישראל בכ-192,500 שקלים – אבל מועד האספקה של המכונית לפי טסלה ישראל הוא נובמבר הקרוב. כלומר, המתנה של כמעט ארבעה חודשים. רוב הבעלים שעמם שוחחנו גם תהו: "מי יודע מתי בטסלה יחליטו שוב להעלות מחירים?". מתברר כי בקרב בעלי טסלה משומשות שמיהרו להעמיד את המכוניות שלהם למכירה אחרי כמה חודשי נסיעה יש "מדרג": הבדל בין טסלה 3 אמריקנית לטסלה 3 סינית.
4 צפייה בגלריה
טסלה 3 יוצאות ממפעל קליפורניה
טסלה 3 יוצאות ממפעל קליפורניה
טסלה 3 יוצאות מהמפעל בקליפורניה. תוצרת ארה"ב זוכה לתג מחיר גבוה יותר בשוק המשומשות מתוצרת סין
(צילום: רויטרס)
הדגם האמריקני נמכר בכ-195 אלף שקלים למכונית שנסעה כבר כמה אלפי קילומטרים, לעומת הסיני הנמכר בכ-190 אלף. במקרה של הדגם האמריקני, מדובר במכוניות הראשונות שהגיעו לארץ עוד במרץ, משמע מי שדורש כעת עבור המכונית 195 אלף שקלים קנה אותה בכ-180 אלף שקלים.

מכירה "בדלת האחורית"

זו לא הבעיה היחידה של טסלה. בעיה נוספת היא המכירה של מכוניות טסלה חדשות לחלוטין על-ידי גורמים שאינם טסלה. טסלה עצמה מציבה בפני מי שרוכש ממנה מכונית חדשה שורה של מגבלות ודרישות נוקשות, החל במסירת פרטי אשראי וכלה בשיתוף מידע - והלקוחות מוסרים בשמחה, בהתחשב בחבילות השימוש והשירות שדורשות את שיתוף המידע. אבל כמובן שטסלה אינה רואה בעין יפה את מי שמשווק מכוניות טסלה "בדלת האחורית".
טסלה מפרסמת הוראות ברורות מאוד למי שרוכש ממנה מכונית, החל בשינוי צבע וכלה בהשגת מימון. טסלה בפירוש אינה מציינת בשום מקום שניתן להעביר הזמנה מלקוח ללקוח. מכיוון שתהליך ההזמנה דיגיטלי לחלוטין והלקוח מזין את פרטיו, משלם ופשוט ממתין לרכב לא ברור כיצד הדבר מתאפשר מתחת לאפה של טסלה ישראל. פניות לגופים שמפרסמים מכוניות טסלה "יד אפס" מבהירות שלפחות בחלק מהמקרים מדובר במכוניות שבכלל לא נמצאות במלאי של הסוכנויות אלא טרם הגיעו ארצה. כלומר, ספק אם טסלה יודעת שמדובר במכוניות שיצאו ממעגל ההפצה של היצרנית בישראל והגיעו לגורמים שטסלה אינה מודעת לקיומים.