סגור
גג עמוד NSO דסקטופ

תחקיר NSO והמשטרה
ראש לשכת עורכי הדין: "להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת שימוש המשטרה בתוכנת פגסוס"

עו"ד אבי חימי מצטרף לקריאות של חברי כנסת להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית, וקורא להקים ועדה בראשות שופט עליון בעקבות חשיפת "כלכליסט" על מעקבי המשטרה אחרי אזרחים באמצעות התוכנה של NSO. לדבריו, "אין להסתפק בבדיקה של רשויות אכיפת החוק"

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, קורא להקמת ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט עליון שתבחן את פרשת השימוש של המשטרה בתוכנת פגסוס של חברת NSO כדי לפרוץ לטלפונים ניידים של אזרחים ישראלים - חשודים בפלילים וגם כאלה שאינם חשודים, ללא פיקוח ובקרה מספקים. זאת בעקבות התחקירים שפורסמו בשלושת הימים האחרונים ב"כלכליסט".


בכנס שהתקיים הערב (ה') במחוז דרום של לשכת עורכי הדין אמר חימי: "אם הדברים שנחשפו ב"כלכליסט" נכונים, נראה כי מדובר בפגיעה חמורה בדמוקרטיה הישראלית ופגיעה בזכויות יסוד חוקתיות של אזרחי מדינת ישראל. המתנתי לשמוע את תגובות המשטרה, אולם לא מצאתי בהן מענה מספק, ומכאן דאגתי".
חימי הוסיף כי "לפיכך אני קורא להקמת ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט עליון, שתבחן הן את האירועים הספציפיים ואת עובדות הפרשה, והן תקבע, על כלל ההיבטים, את גבולות המותר והאסור בשימוש באמצעי חקירה טכנולוגיים מתקדמים".
3 צפייה בגלריה
אבי חימי טקס ועידת המשפט משפט לשכת עורכי הדין
אבי חימי טקס ועידת המשפט משפט לשכת עורכי הדין
אבי חימי. "לקבוע את גבולות המותר והאסור בשימוש באמצעי חקירה טכנולוגיים מתקדמים"
(צילום: מוטי קמחי)
הקריאה הזו של ראש לשכת עורכי הדין מצטרפת לקריאות דומות של חברי כנסת ממפלגות שונות להקים ועדת חקירה פרלמנטרית – כלומר ועדה שמוקמת על ידי הכנסת - לבדיקת הפרטים שנחשפים בימים האחרונים.
כזכור, גם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע כבר ביום שלישי כי פתח בבדיקת שימוש המשטרה ברוגלה של NSO כחלק מבדיקה רחבה של שימוש גורמי אכיפת החוק באמצעים טכנולוגיים לצורכי חקירה ואכיפה.
גם היועמ"ש אביחי מנדלבליט ביקש מהמשטרה הבהרות על הפרסומים – כבר ביום הפרסום הראשון, והוא בוחן ברגעים אלה ממש את הנושא. אתמול (ד') גם הסנגורית הציבורית הארצית, עו"ד ענת מידד כנען, קראה לערוך "בירור מקיף ובקרה על ההתנהלות של גופי החקירה לאור המידע שהתפרסם".

3 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן מבקר ה מדינה והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
מתניהו אנגלמן מבקר ה מדינה והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
המבקר אנגלמן והיועמ"ש מנדלבליט
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)

עו"ד חימי אמר הערב בהקשר זה ל"כלכליסט" כי הוא שמח שהפרשה עברה לבדיקה של מבקר המדינה ושל היועץ המשפטי לממשלה. לדבריו, "אני מקווה שהדברים שנחשפו אינם נכונים, או שמדובר בטעויות בתום לב שניתן לספור על כף יד אחת. כל דבר מעבר לכך הוא מטריד במיוחד. בכל מקרה תחושת הבטן שלי שמתעוררת בי למשמע הסברי המשטרה מעוררת בי את המחשבה שבמקרה זה אין להסתפק בבדיקה של רשויות אכיפת החוק, ומצד שני הפגיעה הכה קשה בזכויות כה בסיסיות מחייבת בדיקה ברמה הממלכתית, ושיהיו בסופה המלצות אופרטיביות מחייבות".
חימי הוסיף כי הפרשה החמורה מחדדת עוד יותר את הצורך לעגן היטב בחוק יסוד את זכויות היסוד של חשודים ונחקרים, אולם לא די בכך. "המקרה מלמד על הצורך הדחוף לעיגון בחוק של עקרון 'פירות העץ המורעל', אשר יביאו בסופו של דבר לפסילת ראיות שהושגו שלא כדין".
מוקדם יותר היום, בעקבות החשיפה הבוקר אודות הפריצה של המשטרה לנייד של פעיל חברתי לצורכי איסוף מודיעין עליו כדי שיהווה "מנוף חקירה", ללא צו בית משפט, הגיב מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי לתחקיר: "הבוקר הנחיתי שוב את כלל הגורמים הרלוונטיים, להמשיך ולהעמיק בבדיקות, מעבר לבדיקות שכבר נעשו, של כלל הפעולות, גם בהתייחס לשנים עברו. כל זאת ייעשה בשיתוף פעולה הדוק עם היועץ המשפטי לממשלה, על מנת לוודא כי לא היתה חריגה כלשהי מהנהלים, לרבות בתקופה בה טרם שימשתי כמפכ"ל".

3 צפייה בגלריה
קובי שבתאי מפכ"ל ה משטרה
קובי שבתאי מפכ"ל ה משטרה
קובי שבתאי, מפכ"ל המשטרה
(צילום: אלעד גרשגורן)

שבתאי מסר עוד: "אני מודיע כי אם וככל שיתברר כי היו מקרים נקודתיים של חריגה מנהלים - המשטרה בראשותי תפעל לשיפור ולתיקון, וזאת בשקיפות מלאה, ובשיתוף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים. לא נשלים עם חריגה כלשהי מהוראות הדין, במידה ויימצא שהיתה כזו".
לדברי המפכ"ל, "משטרת ישראל פועלת ללא לאות לאיתור, מניעה וסיכול פשיעה, בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה. את תפקידה זה ממלאת המשטרה בהתאם לחוות דעתם של הגורמים המשפטיים הבכירים ביותר, והוא מיושם, על פי דין, בכפוף לצווים שיפוטיים ולנהלים קשיחים".