סגור
גג עמוד NSO דסקטופ

תחקיר NSO והמשטרה
בעקבות חשיפת "כלכליסט": מבקר המדינה יבדוק שימוש המשטרה בתוכנת הריגול של NSO, היועמ"ש דורש הבהרות מהמפכ"ל

מתניהו אנגלמן הודיע שהחל לפני כמה שבועות בבדיקת השימוש של גורמי החוק באמצעים טכנולוגיים, ובמסגרת זו ייבדק גם השימוש בתוכנת פגסוס, שנחשף הבוקר ב"כלכליסט"; במקביל היועמ"ש מנדלבליט ביקש ממפכ"ל המשטרה להבהיר אם התוכנה הופעלה נגד אזרחים שאינם חשודים; הרשות להגנת הפרטיות: "שימוש במערכות טכנולוגיות למעקב אחר אזרחים - פגיעה קשה בפרטיות"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע כי יחקור את השימוש של המשטרה בתוכנת פגסוס של חברת NSO כלפי אזרחים. המבקר פרסם את ההודעה על רקע הסערה הציבורית שפרצה לאחר פרסום תחקיר "כלכליסט" כי המשטרה משתמשת בתוכנת פגסוס כדי לחדור לטלפונים החכמים של חשודים וכן לצורכי איסוף מידע ממכשירים של אנשים שאינם חשודים בדבר. במקביל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שלח מכתב למפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, ובו ביקש להבהיר אם התוכנה הופעלה נגד אזרחים שאינם חשודים.

בהודעת המבקר נאמר כי בשבועות האחרונים החל מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקורת בנושא שימוש גורמי אכיפת החוק, ובפרט משטרת ישראל, באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה. במסגרת הביקורת ייבדק גם השימוש של המשטרה בתוכנות שונות כדי לחדור לטלפונים ניידים של אזרחים, כגון תוכנת פגסוס.

2 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן
מתניהו אנגלמן
מתניהו אנגלמן
(צילום: עמית שאבי)

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "ביקורת המדינה שמה דגש מיוחד על ההגנה על פרטיותם של אזרחי ישראל ותושביה. האמצעים הטכנולוגיים משמשים כראיות בהליך הפלילי ומעוררים שאלות של איזון בין התועלת שבהם אל מול פגיעה בזכות לפרטיות ובחירויות נוספות. האמצעים הללו גם מעלים סיכונים מפני זליגת מידע אישי ושימוש לרעה במאגרי מידע".

2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט זירת הנדלן
אביחי מנדלבליט זירת הנדלן
אביחי מנדלבליט
(צילום: אוראל כהן)

בתוך כך ראש הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים גלעד סממה ביקש לקיים פגישה דחופה עם מפכ"ל המשטרה בעקבות תחקיר "כלכליסט".
מהרשות נמסר הערב כי "נוכח הפרסומים כי משטרת ישראל עושה לכאורה שימוש בתוכנת פגסוס לשם מעקב אחר אזרחי ישראל, פנה ראש הרשות להגנת הפרטיות, המשמשת כרגולטור האמון על הגנת המידע האישי בישראל, למפכ"ל המשטרה על מנת לבחון את השלכות השימוש בתוכנה על פרטיות האזרחים.
"הרשות מדגישה כי ככל שהמשטרה עושה שימוש בתוכנת פגסוס לשם ביצוע מעקב אחר אזרחים ישראלים, על פניו יש בכך פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים עליהם מבוצע המעקב.
"בלי להתייחס בשלב זה למהימנות הפרסום הספציפי, מציינת הרשות כי שימוש במערכות טכנולוגיות למעקב אחר אזרחים, לרבות במסגרת התמודדות עם המאבק בפשיעה, הוא מנגנון אשר בהכרח כולל פגיעה קשה בפרטיות האזרחים, על כל המשתמע מכך מבחינת הפגיעה באוטונומיה של כל אחד ואחת מאיתנו, יכולתו של הפרט לממש את מלוא זכויותיו ואופייה הדמוקרטי של החברה הישראלית כולה.
"במסגרת הפנייה התבקשה פגישה דחופה עם מפכ"ל המשטרה ובמקביל קבלת התייחסות המשטרה להבהרות שביקשה הרשות בנושא".