סגור
ישראל אבישר מנהל אגף כלי ירי ועדת ביקורת המדינה 29.11.23
ישראל אבישר (צילום: אלכס קולומויסקי)

מחדל אישור הנשק ע"י מקורבי בן גביר: ראש האגף לכלי ירייה עוזב את תפקידו

ישראל אבישר מסיים את תפקידו במשרד לביטחון לאומי - זו העזיבה הרביעית במשרד בחודשים האחרונים; בשבוע שעבר נחשף כי ארבעה מקורבים לבן גביר עבדו בחמ"ל שהוקם למתן רישיונות לאחזקת נשק - עבודתם הופסקה רק לאחר שהתקבלה חוות דעת של הייעוץ המשפטי

עוד עזיבה במשרד לביטחון לאומי: ראש האגף לכלי ירייה, ישראל אבישר, מסיים את תפקידו. זאת על רקע הפרשה שנחשפה בשבוע שעבר - במסגרתה בלשכת השר איתמר בן גביר הוקם חמ"ל לתגבור האגף, כאשר לא פחות מארבעה אנשי אמון בלשכה עבדו בו ללא שהתקבל לכך אישור חוקי. החמ"ל פעל מהלשכה בתהליכים הקשורים להליכי מתן אישורים לרישיונות לכלי ירייה, ובהם ראיונות טלפוניים שביצעו כמעין פקידי רישוי זמניים.
אותן משרות אמון של בן גביר - יועצים פוליטיים ועובדות בלשכה - החלו בפעילות זו עוד לפני שהנושא נבדק משפטית. רק אחרי תקופה מסוימת כשהתקבלה חוות דעת של הייעוץ המשפטי במשרד לביטחון לאומי והנושא נבדק אל מול נציבות שירות המדינה שהורתה לעצור זאת, ניתנה הוראה לסגור את הגישה של אותם אנשי אמון לנתונים שאליהם הם נחשפו ועבודתם הופסקה.
הפרשה נחשפה לראשונה ב"הארץ", כאשר בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדה לביקורת המדינה, נאלץ אבישר, בלחץ חברי כנסת מהאופוזיציה, לחשוף פרטים מתוך מה שאירע באגף מאחורי הקלעים. זאת, כתוצאה מתגבור בכוח האדם שנדרש בשל ההצפה בפניות לבקשות רישיון מפרוץ המלחמה, שכלל בין השאר בנות שירות לאומי שעברו הסמכה קצרה בלבד ועובדי משכן הכנסת.
בלשכת בן גביר אומרים כי אבישר הלין בימים האחרונים בפני השר על הביקורת התקיפה והפומבית שחווה בוועדה לביקורת המדינה וביקש לשקול שוב את מדיניות מתן רישיונות הנשק של המשרד. בן גביר, אומרים בלשכתו, אמר שאינו מוכן לשנות את מדיניותו אלא להמשיך באותו קו. לטענת לשכת בן גביר, אבישר לא ביקש להתפטר לחלוטין מהמשרד לביטחון לאומי, אלא לעבור לתפקיד אחר במשרד - ובן גביר הסכים לכך.
בעקבות התפטרות אבישר, מסר בן גביר כי "מדיניות השר לחלוקת נשקים לאזרחי ישראל העומדים בקריטריונים - ברורה והמשכית. מי שלא ממשיך לבצע את המדיניות בהתאם להוראות השר ולמפת האיומים, ונלחץ בשל מתקפות השמאל בוועדות כאלו ואחרות - אכן לא יכול להמשיך כראש אגף כלי יריה שעה שישראל במלחמה וכי יש לחמש כמה שיותר אזרחים אשר עומדים בקריטריונים".
אבישר עומד בראש האגף לכלי ירייה מאז 2020. הוא עובד במשרד לביטחון לאומי (עוד כשנקרא המשרד לביטחון פנים) משנת 2017, כאשר קודם לתפקידו הנוכחי שימש כמנהל אגף בכיר להיערכות לשעת חירום במשרד. לפני כן היה מנכ"ל החברה לניהול מוסדות ספורט, תרבות, חינוך ואומנות ברמת גן וקודם לכן עבד בתפקידים בכירים בשב"כ.
כאמור, זו אינה העזיבה הראשונה במשרד: בספטמבר התפטר המנכ"ל שלמה בן אליהו, ובנובמבר - הסמנכ"לית אביבית מסבנד. בשבוע שעבר נאלץ גם מ"מ המנכ"ל אלעזר בן הרא"ש להודיע כי יסיים את תפקידו בסוף 2023.
בולמוס הבקשות להוציא רישיונות נשק פרטיים נבעו הן מאובדן הביטחון האישי בציבור אחרי טבח ה-7 באוקטובר ובזכות ההקלות בקריטריונים להוצאת רישיונות נשק פרטיים שהוביל בן גביר. אלה הביאו לכך שמתחילת המלחמה ועד השבוע שעבר הוגשו כ-260 אלף בקשות חדשות להוצאת רישיון.
בין השאר אבישר הודה במהלך הדיון בשבוע שעבר, שמשרות האמון של השר החלו לעבוד בחמ"ל התגבור לפני שהנושא נבחן משפטית. לדבריו, "זה נעשה במקביל לפילוח שעשינו לכלל המשרות. התבצעה בדיקה ומרגע שהתקבלה חוות דעת של הייעוץ המשפטי של המשרד בוצעה פניhה לנציבות שרות המדינה שבחנה את הנושא. בתום הבחינה והשיח המשפטי בין המשרד לנציבות התקבלה החלטה ברורה שאוסרת עליהם להיות פקידי רישוי זמניים, ונשללה מבעלי משרות האמון גישה למערכת וההרשאות מרגע שזה התגלה".
אבישר אישר עוד שבאגף נאלצו לבצע שינויים במערכת לאחר שהתברר שפקידי רישוי זמניים יכולים לבצע תעדוף. "במסגרת הפקת הלקחים חסמנו את סרגלי החיפוש לכלל החמ"לים המתגברים כי הבנו תוך כדי שחלקם מקדמים בקשות מסוימות", אמר.
אבישר נאלץ להודות גם בלחץ חברי הכנסת, אחרי שניסה להתחמק, כי "עובדי לשכת השר המצומצמים שקיבלו את ההרשאות עבדו בלשכת השר בסמכות וברשות, והם ביצעו טיפול בבקשות לפי שני התבחינים המרכזיים - מגורים ביישוב זכאי ושירות בכוחות הביטחון".
עוד אמר אבישר, ביחס לדרישת חברי הוועדה שדרשו לבטל את האישורים המותנים לקבלת רישיון נשק שניתנו במעורבות משרות האמון של בן גביר כי כעת בייעוץ המשפטי של המשרד לביטחון לאומי יבחנו את הדרישה לביטולם.
חברי הכנסת, ובהם יו"ר הוועדה מיקי לוי, גלעד קריב, יואב סגלוביץ ואחרים אמרו בדיון כי מעבר לביטול האישורים על היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה גם לשקול לפתוח בחקירה פלילית בפרשה. "עליה לשקול לפתוח בחקירה פלילית נגד בן גביר וכל לשכתו על שימוש לרעה בכוח המשרה והפרת אמונים", דרש למשל ח"כ סגלוביץ.
היום (ב') אמור היה להתקיים דיון המשך בוועדה לביקורת המדינה בנוגע לפיקוח על הליך מתן הרישיונות והפיקוח על אחזקת הנשקים האישיים, כאשר האגף לכלי ירייה תכנן בעקבות עזיבת אבישר לשלוח נציג בכיר אחר מטעמו. אולם הדיון בוועדה נדחה לשבוע הבא, בשל דיוני התקציב, ולא יתקיים היום כמתוכנן.
יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ מיקי לוי, אמר בתגובה להתפטרות אבישר כי "ההתעקשות לפיקוח פרלמנטרי הוכיחה את עצמה. ראש האגף מסרב להיות שותף להפרת אמונים ולניצול לרעה; התנהלותו המופקרת של השר בן גביר באה למנוע את הדיונים ופרסום המחדלים שעשה בהליך החשוב הזה. בן גביר הצליח להכניס גם במקום רגיש זה פוליטיזציה מסוכנת. בכוונתי לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לפתוח בחקירה פלילית באשר למידע שעלה בוועדה. תפוצת נשק חייבת להתבצע על פי תבחינים מסודרים ועל ידי האנשים המוסמכים לכך ולא בצורה מופקרת".
חבר הוועדה, ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד), מסר גם הוא כי "התפטרות ראש אגף כלי ירייה צריכה להוות נורת אזהרה לעובדי השירות הציבורי באשר הם. עובדי ציבור עובדים למען הציבור ונאמנותם נתונה לציבור. תגובתו של בן גביר מבטאת בדיוק את הרוח הרעה שקיימת היום והוא אף מתפאר בה. נכון ששר יקבע מדיניות, אך אסור שיתעלם וידרוס נורמה ציבורית ומקצועית, ובוודאי אסור שיעבור על החוק וייצר אווירה של הטלת אימה. אני חוזר על פנייתי וקורא ליועמ"שית להורות על חקירה פלילית כנגד השר איתמר בן גביר ולשכתו לאור הממצאים שעלו בדיון בשבוע שעבר".
גם ארגוני חברה אזרחית שלקחו חלק בדיונים בוועדה, כמו האגודה לזכויות האזרח, המכון הישראלי לדמוקרטיה ובונות אלטרנטיבה, מסרו שעזיבת אבישר והפרטים שנחשפו על שאירע באגף מדגימים את הרשלנות והסכנות במשרד לביטחון לאומי תחת בן גביר, בין השאר בכל הנוגע למתן רישיונות נשק ללא פיקוח ובקרה הולמים. תגובתו של אבישר לא התקבלה.