סגור
חנות נשק אקדחים
אקדחים בחנות נשק (צילום: Yasemin Yurtman Candemir / Shutterstock)

מתחילת המלחמה: מספר הבקשות לרישיון נשק - פי 5 מבכל שנת 2022

כ-236 אלף פניות של אזרחים לקבלת כלי ירייה הוגשו מאז ה-7 באוקטובר. כ-33 אלף מהן קיבלו אישור מותנה המאפשר לערוך מטווח והכשרה קצרה כדי להנפיק רישיון קבוע ולשאת אקדח. גופי חברה אזרחית מותחים ביקורת חריפה על ההקלות - "יש להדק בדחיפות את הליך הרישוי"

מתחילת המלחמה ועד שלשום (ב') הוגשו לאגף לכלי ירייה במשרד לביטחון לאומי 236,066 בקשות של אזרחים להוצאת רישיון נשק פרטי. בצירוף 36,446 בקשות שהוגשו מתחילת 2023 ועד פרוץ המלחמה מדובר כבר על יותר מ-272 אלף בקשות להוצאת רישיון נשק פרטי - פי 6.5 מבכל שנת 2022 ופי 13 מבכל שנת 2021. בבחינת הנתונים מה-7 באוקטובר בלבד עולה כי מדובר במספר הגדול פי יותר מ-5 מבכל השנה שעברה.
מתוך הבקשות נתן עד כה האגף 32,509 אישורים מותנים לנשק. הכוונה לאישור שמאפשר למבקש לערוך מטווח והכשרה בת 4.5 שעות שרק לאחריה יוכל להנפיק רישיון קבוע. מתוך מקבלי האישורים המותנים עד כה, נופקו 19,259 רישיונות קבועים, המאפשרים לבעליהם לקנות אקדח ולהתחיל להסתובב איתו.
באגף לכלי ירייה מציגים כיום קצב של כ-1,700 בהנפקת אישורים מותנים חדשים ביום - עלייה של אלפי אחוזים לעומת שנים קודמות. בנובמבר 2022, לשם השוואה, ניתנו בממוצע 94 אישורים מותנים ביום ובנובמבר 2021 ניתנו רק 42 אישורים מותנים. בהתאם לכך, באגף הגדילו את כמות העובדים המטפלים בבקשות ועובדים בקצב מוגבר מאז פרוץ המלחמה, כולל גיוס עובדים ממשרדי ממשלה נוספים, ואף הוקם חמ"ל מיוחד של עובדי הכנסת כדי לעמוד בביקוש הרב.
ועדיין, מתקבלות לא מעט תלונות מאנשים שממתינים זמן רב מרגע הגשת הבקשה, כשצוואר בקבוק נוסף הוא העומס במטווחים לקביעת תור למטווח ולהכשרה. במשרד לביטחון לאומי אומרים כי הם "מודעים לכך שיש בקשות רבות שממתינות לאישור", ומוסיפים: "אנחנו מתעדפים את הטיפול במערכת בבקשות שהוגשו על פי הצורך כדי לנפק מספר מקסימלי של אישורים בכל יום". במשרד קוראים לציבור "להתאזר בסבלנות" ועוד אמרו כי הם "פועלים כל העת להגדלת התפוקות של האגף ולהגדלת מספר האישורים כמו גם פתיחת חסמים וייעול ההליך".
בין השאר, אחד השינויים שנעשו מאז פרוץ המלחמה הוא המרת הריאונות הפיזיים בטלפוניים, כשבשיעור ניכר מהבקשות יש פטור מחובת הריאיון האישי של מגיש הבקשה. עם זאת, כל בקשת רישיון שמגיעה לאגף מועברת למשטרה, כמובן, לבחינת המסוכנות הפלילית, כמו גם למשרד הבריאות, לבחינת המסוכנות הבריאותית-נפשית.
בולמוס ההתחמשות מגיע על רקע היעדר הביטחון האישי שחשים אזרחים מאז ה-7 באוקטובר ועל רקע הורדת התבחינים לקבלת רישיון נשק, שהכניסה למעגל הזכאות עוד מאות אלפים. מדובר בשינוי שאושר לפני כחודש בוועדה לביטחון לאומי, בעקבות מהלך שהוביל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, בהתאם למדיניות שאותה קידם עוד לפני המלחמה: הצפת הרחובות בנשקים פרטיים. לדבריו, "הנשק הזה לא בא להחליף את המשטרה, אבל אין לנו יכולת להציב שוטר בכל פינה - והוא מציל חיים כפשוטו".
מנגד, נשמעת בשבועות האחרונים ביקורת חריפה מצד גופי חברה אזרחית רבים על כך שהמדיניות הזו, מעבר להיותה סוג של הפרטה של ביטחון הפנים שלנו, עלולה להוביל לאסון. הם מתריעים מפני עלייה במקרי הרצח, בעיקר של נשים, כמו גם מעלייה בהתאבדויות, מאלימות במרחב הציבורי ובמרחב הביתי, מגניבות נשק, מזליגה שלו לארגוני פשע ועוד.
בשבועות האחרונים שלחו כמה גופים מכתבים לשר בן גביר ולראש האגף לכלי ירייה ישראל אבישר בנושא. כך למשל, לילי בן עמי, מנכ"לית פורום מיכל סלה (על שם אחותה שנרצחה בידי בעלה), ביקשה מבן גביר שלא להסתפק בבדיקת משטרה לגבי רישום פלילי, אלא גם יש לוודא שאין עליו כל תלונה על אלימות במשפחה. זאת, לדבריה, כדי לוודא "שאין אדם שדיווח על איום או חשש או אלימות מצד מבקש הרשיון לנשק". עוד ביקשה בן עמי לבחון באופן יזום, אחת לשנה, את עמידתו של בעל הרישיון בתבחינים והאם ישנן תלונות על אלימות שהוגשו נגדו במהלך אותה שנה, כמו גם לשלול מיידית רישיון לנשק של אדם החשוד באלימות במשפחה.
גם האגודה לזכויות האזרח ועמותת משפטניות למען צדק חברתי פנו השבוע לאבישר בשם קואליציית "האקדח על השולחן" - פורום המאגד 19 ארגוני חברה אזרחית - וביקשו להקשיח את התנאים המקדימים לקבלת רישיון נשק. בין השאר ציינו שכיום לא נדרש אישור מוקדם מטעם משרד הרווחה, אף שאצלו מרוכז המידע בתחום האלימות במשפחה וההתמכרויות, "ובידיו מידע קריטי הנוגע למסוכנות הפוטנציאלית של מבקש הרישיון". בנוסף, הם הלינו על כך שלא מתבצעת כל בדיקה מול הביטוח הלאומי המחזיק במידע רלוונטי באשר לנכות נפשית של מבקש הרישיון, וכמו כן לא קיים פיקוח בפועל על החובה לאבטח את הנשק בכספת בבית, למעט חתימה של מבקש הרישיון על הצהרה.
במכתב הן מציינות שלאור ההקלה בתבחינים וקיצור הליך הרישוי, ובהינתן הגידול הדרמטי בדיווחים על אלימות במשפחה מאז פרוץ המלחמה, "יש להדק בדחיפות את הליך הרישוי ולכלול במסגרתו דרישה מקדימה לאישור משרד הרווחה והביטוח הלאומי, וכן להצגת אישור לרכישת כספת תקנית".
קואליציית "האקדח על השולחן" פנתה במכתב נוסף לאבישר ובו גם דרשה להקים מערך פיקוח על אזרחים החמושים ברישיון נשק פרטי. לדבריהם, לפי מידע של המשרד לביטחון לאומי עצמו, "האגף אינו מבצע פיקוח על כלי נשק ועל נושאי נשק פרטיים, אלא רק על נושאי נשק ארגוני". משמעות הדבר, הם מציינים, שמרגע שאדם קיבל לידיו את רישיון הנשק אין עליו באמת פיקוח אפקטיבי. "יש להקצות בדחיפות משאבים להסדרת נוהל והנחיות ברורות לפיקוח שיפורסמו בפומבי לצד קיום פיקוח משמעותי ואפקטיבי על מחזיקי הנשק הפרטי", מבקש הפורום, "זאת, באמצעות מפקחים, בדיקות פתע וכיוצא בזה".