סגור
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ( יואב דודקביץ)

בלעדי
עזיבה נוספת במשרד לביטחון לאומי: הסמנכ"לית התפטרה

אביבית מסבנד, מ"מ סמנכ"לית להון אנושי ומינהל במשרד לביטחון לאומי התפטרה מתפקידה עקב חילוקי דעות עם מ"מ המנכ"ל אליעזר בן הרא"ש. במכתב למ"מ המנכ"ל כתבה מסבנד: "התנהלותך פוגעת ביחסי העבודה של מינהל תקין כפי הנהוג במשרדי הממשלה". בן הרא"ש בתגובה: "דברים שונים לא קודמו באגף שתחת ניהולך"

אביבית מסבנד, סמנכ"לית המשרד לביטחון לאומי התפטרה מתפקידה, זאת בעקבות התנהלותו של מ"מ המנכ"ל אליעזר בן הרא"ש. היא שיגרה אליו מכתב חריף ביותר ובו האשמות על התנהלותו.
מסבנד המשמשת כסמנכ"לית בכירה להון אנושי במשרד התקשורת, החלה ב -1 ביולי 2022 (בתקופת השר דאז עומר ברלב) במינוי בפועל בנוסף גם כסמנכ"לית המשרד לביטחון לאומי.
במכתבה כתבה לבן הרא"ש: "בתקופה זו החלפתי במשרד 2 שרים ו-3 מנכ"לים ופעלתי מתוך שליחות, מחויבות ומצוייונות לקידום יעדי ומטרות המשרד תחת עומסים ויחסי עבודה מורכבים. החלטתי לסיים לאלתר את המינוי בפועל במשרת סמנכ"לית במשרד לביטחון לאומי עקב התנהלותך עם כניסתך לתפקיד ובעיקר בימים האחרונים הפוגעת ביחסי העבודה של מינהל תקין כפי הנהוג במשרדי הממשלה". מסבנד היא סמנכ"לית מוערכת המכהנת בשירות המדינה למעלה מ-20 שנה.
במכתב תשובה ששלח בן הרא"ש למסבנד ביחס לטענותיה כלפיו, נחשפו עוד פרטים מתוך הקרע שנוצר בין השניים: "מסרת לי בשיחת טלפון כי הרקע לדברים הוא פגישה שקיימתי עם עובד בכיר במשרד (מנהל אגף) הכפוף אלייך, ללא נוכחותך", הוא כותב. "אינני רואה פגיעה במינהל התקין ואף לא טעם לפגם בפגישה בין מ"מ המנכ"ל, המשנה למנכ"ל ומנהלי אגפים במשרד, במיוחד נוכח העובדה שאת מצויה בסכסוך מתמשך עם העובד הנ"ל הכפוף אלייך, ולמעשה אין ביניכם תקשורת תקינה".
בהקשר זה יש לציין כי מדובר בעובדת אשר הגישה תביעה נגד מסבנד והעלתה בה טענות חריפות על אודות התנהלותה כלפיה. בן הרא"ש כותב בעניין זה: "אני יושב באופן שוטף עם עובדים רבים בדרגות שונות מכלל אגפי המשרד מתוך הצורך הניהולי לקדם תהליכים והחלטות במקצועיות, בזריזות וביעילות. למותר לציין כי ישיבה עם עובדים בכירים כגון המשנה למנכ"ל ומנהלת אגף א' הון אנושי לטובת קידום צרכי המשרד הינה דבר חיובי ומבורך ואינו מהווה מנהל לא תקין – גם אם יש לך סכסוך אישי עם מי מהם.
"אציין כי הפגישה התקיימה לאור טענות קשות של המשנה למנכ"ל ומנהלים נוספים על עיכובים בטיפול לאורך תקופה ממושכת בנושאים שבתחום אחריותך. מעורבותי בטיפול בנושאים הללו נעשתה מתוך רצון לקדם את הנושאים ולהמעיט בחיכוך הבין-אישי שלך עם מנהלים נוספים בארגון".
בנוסף טען בן הרא"ש כי "משרת סמנכ"ל בכיר הון אנושי ומנהל בחצי משרה במשרד לביטחון לאומי ובמקביל במשרד התקשורת, ובטח בעת הזאת עם האתגרים, העצימות והדינמיות שיש במשרד הכוללים בין היתר צורך ממשי ומידי לאיוש תקנים רבים, שיבש את פעילות המשרד ומנהלים רבים יעידו כי גם הם חושבים כך. לצערי למציאות הנוכחית בה דברים שונים לא קודמו ונוהלו באגף שתחת ניהולך במשרד יש השפעה ממשית על תפקוד המשרד כעת בשעת המלחמה".
התפטרותה היא השנייה בקרב בכירים במשרד בתקופה האחרונה. שלמה בן אליהו שמונה על ידי בן גביר כמנכ"ל בינואר התפטר בספטמבר מתפקידו על רקע חילוקי דעות עם השר ועוזריו.
בעקבות כך מינה בן גביר כממלא מקום מנכ"ל את בן הרא"ש - אף שאינו בעל ניסיון וידע ביטחוני מתאים לפעילות המשרד בעת הזו. בן הרא"ש שימש קודם לכן כמנכ"ל המשרד לפיתוח הנגב והגליל, גם הוא בידי מפלגת עוצמה יהודית בראשות השר יצחק וסרלאוף. בן גביר החליט להעבירו למשרד לביטחון לאומי בין השאר כדי לוודא שהמשרד ימשיך להיות מנוהל תחת מ"מ מנכ"ל מטעמו. המינוי נעשה למרות התנגדות נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ שטען כי בעת הלחימה ובשל המשימות המוטלות על המשרד במצב החירום "נדרש למנות לתפקיד אדם מתחום הביטחון ובעל עבר בתחום".
אמש חשף כלכליסט כי הקמפיינר של בן גביר בבחירות - משתתף בפגישות עם בכירי המשרד לביטחון לאומי ומייעץ בעניינים אסטרטגיים ומקצועיים. נבו כהן, שהיה מנהל הקמפיין של עוצמה יהודית בבחירות, ולאחריהן המשיך לשמש כיועץ אסטרטגי לבן גביר ולמפלגה, משתתף כיום בדיונים שנערכים במשרד לביטחון לאומי עם דרגי המקצוע ואף נפגש עמם בשליחותו של בן גביר.
בן גביר, כך מספרים גורמים במשרד לביטחון לאומי, משתף את כהן בישיבות הנוגעות לקביעת אסטרטגיה מקצועית בתחומים הנוגעים לפעילות המשרד, זאת למרות שהוא אינו עובד המשרד ולא נושא בתואר רשמי כלשהו. לדבריהם, כהן אף קיים פגישות עם המזכיר הביטחוני של בן גביר, ניצב קובי יעקובי ועם בכירים אחרים במשרד, ובהם ממלא מקום המנכ"ל ד"ר אלעזר בן הרא"ש, שמונה לאחרונה על ידי בן גביר בניגוד לעמדת נציבות שרות המדינה.
גורמים בכירים במשרד אומרים שבן גביר קובע את האסטרטגיה שלו - בין השאר בכל הנודע לתחומים כעת שעל הפרק של חימוש האזרחים וכיתות הכוננות - לא מעט בהתבסס על אותו "ייעוץ אסטרטגי" של כהן והמלצותיו, שהן במהותן פוליטיות ומביאות בחשבון שיקולי קמפיין ואסטרטגיית בחירות עתידיים, ולא על פי ההמלצות של הגורמים המקצועיים במשרדו.
כהן שהתראיין מעת לעת בשנה האחרונה בסוגיות הקשורות לפעילות של בן גביר במשרד הוגדר לרוב כ"אסטרטג של עוצמה יהודית" או "יועצו האסטרטגי של בן גביר". כעת, על רקע המלחמה, הוא הגביר את פעילותו בלשכת השר, כפי שהוא עצמו מסר בתגובה לפניית "כלכליסט": "עם פרוץ המלחמה הפסקתי את התקשרותי עם מפלגת עוצמה יהודית כאסטרטג הפוליטי והעמדתי את עצמי לרשות השר בן גביר באופן פרטי והתנדבותי".
ובתוך כך, פגישותיו בהתנדבות של נבו כהן הגיעו גם אל נציבות שירות המדינה אבל זו לא יכולה לטפל בכך משום שאינו עובד מדינה. מהנציבות נמסר בתגובה כי "הדבר אינו בסמכות הנציבות. אין לנו שליטה לגבי הפגישות שעורכים הדרגים המקצועיים בכל משרד. לשם כך יש לכל משרד מנכ"ל שמנהל את המשרד".