סגור
הדיון בנושא רישוי כלי היריה בוועדה לביקורת המדינה, היום
הדיון בנושא רישוי כלי היריה בוועדה לביקורת המדינה, היום (צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"לבטל את רישיון הנשק של מי שעברו את הליך הרישוי אצל אנשי בן גביר"

הוועדה לביקורת המדינה קיימה דיון סוער בנושא ההליך המזורז לקבלת נשק שיזם השר לביטחון פנים; בין היתר, עלה מהדיון כי לא פחות מ-4 אנשי אמון מלשכתו של השר עבדו באופן לא חוקי לכאורה בחמ"ל שפעל מלשכתו בתהליכים הקשורים למתן אישורים לרישיונות לכלי ירייה; הח"כים דרשו את התערבות היועמ"שית ומבקר המדינה

המידע שנאלץ לספק הבוקר (ד') ראש האגף לכלי ירייה במשרד לביטחון לאומי, ישראל אבישר, במהלך דיון סוער בוועדה לביקורת המדינה הוא לא פחות ממטלטל, ומדגים עד כמה טשטוש הגבולות בין השר איתמר בן גביר ולשכתו ובין הדרגים המקצועיים במשרד היטשטש.
לא פחות מארבעה אנשי אמון בלשכת בן גביר עבדו באופן לא חוקי לכאורה בחמ"ל שפעל מלשכת השר בתהליכים הקשורים להליכי מתן אישורים לרישיונות לכלי ירייה, ובהם ראיונות טלפוניים שביצעו כמעין פקידי רישוי זמניים. זאת כחלק מתגבור כוח האדם של האגף לכלי ירייה במשרד לביטחון לאומי שהוצף בפניות לבקשות רישיון מפרוץ המלחמה בזכות ההקלות שנתן השר.
אותם אנשי אמון של בן גביר - יועצים פוליטיים ועובדות בלשכה - החלו בפעילות זו עוד לפני שהנושא נבדק משפטית. רק אחרי תקופה מסוימת, עוד לא ברור מה אורכה, כשהתקבלה חוות דעת של הייעוץ המשפטי במשרד לביטחון לאומי והנושא נבדק אל מול נציבות שירות המדינה שהורתה לעצור זאת, ניתנה הוראה לסגור את הגישה לאותם אנשים לנתונים שאליהם הם נחשפו ועבודתם הופסקה.


"לבטל את הרישיונות המושחתים"

חברי הועדה לביקורת המדינה שהשתתפו הבוקר בדיון, ובהם היו"ר מיקי לוי, גלעד קריב, יואב סגלוביץ', מירב בן ארי, ולדימיר בליאק, נאור שירי ומטי הרכבי צרפתי, דרשו במהלכו מהמשרד לביטחון לאומי לבטל לאלתר את כל האישורים המותנים שניתנו לאנשים על סמך ראיונות טלפוניים שביצעו אותם אנשי אמון של בן גביר. לדרישת הביטול הצטרפו גם ארגונים אזרחיים שנכחו בדיון, ובהם בונות אלטרנטיבה, המכון הישראלי לדמוקרטיה ועוד. "אנחנו דורשות לבטל את הרישיונות המושחתים שניתנו", אמרה בדיון נציגת בונות אלטרנטיבה, לי הופמן אגיב.
בנוסף, דרשו חלק מחברי הכנסת מהיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, לפתוח בבדיקת העניין ואף בחקירה פלילית. "ראוי שהיועצת תפקיע מהמשרד לביטחון לאומי סמכויות באופן מיידי עד שדברים יתבררו", אמר ח"כ סגלוביץ בדיון, "עליה לשקול לפתוח בחקירה פלילית נגד בן גביר וכל לשכתו על שימוש לרעה בכוח המשרה והפרת אמונים. זה מעבר על החוק בצורה מאורגנת ומסודרת תחת הכותרת 'ישראל מתחמשת', כשזה הפך ל'ישראל מטורללת' וצריך לעצור את זה עכשיו. זה משהו חריג שלא יכול להיות במדינה מתוקנת גם בעת מלחמה, והמלחמה האמיתית היא על העצמאות של עובדי המדינה".
ח"כ קריב אמר לאבישר כי "אתם יחידה מקצועית שנדרסה על ידי השר וסביבתו, אתם הקורבן פה. השר בניגוד לחוק, בניגוד לכללים של מנהל תקין ולכללי השרות הציבורי, מטיל עליכם מורא, חייב אתכם למנות אנשים מתוך לשכתו כדי שהם יבדקו אתכם וידאגו לתת רישיונות למקורבים".
בן ארי הוסיפה: "נלקחתם כבני ערובה בידי שר, וצריך לומר ביושר לציבור: ההשלכות לכך שאנשים לא כשירים נותנים נשק לאנשים לא כשירים ישפיעו על כל המדינה".
הדיון הבוקר בוועדה כונס לאחר שבשבוע שעבר הדיון פוצץ: כזכור, יועץ החקיקה של בן גביר שהפריע בדיון הוצא החוצה על ידי היו"ר לוי, ובעקבות זאת בן גביר, שלא נכח בדיון, הורה לאבישר לעזוב מיד את הדיון. יחד איתו עזבו גם נציגי המשטרה, והיו"ר לוי נאלץ לסגור אותו.
בפתח הדיון היום עדכן אבישר שמפרוץ המלחמה הוגשו כ-260 אלף בקשות להוצאת רישיון נשק פרטי, מתוכן טופלו כ-20%. עד כה ניתנו כ-45 אלף אישורים מותנים (כפוף לביצוע הכשרה בת ארבע וחצי שעות וביצוע מטווח בהצלחה) ומתוכם השלימו את התהליך כ-25 אלף איש שהונפק להם רישיון קבוע. מספר הבקשות שהוגש, אמר אבישר, הוא שווה ערך לכל 20 השנים האחרונות ביחד, כאשר הביקוש הוא תולדה הן של אובדן תחושת הביטחון האישי מאז אירועי ה-7 באוקטובר וההקלה בתבחינים לקבלת רישיון נשק, שהכניסה למעגל הזכאים עוד מאות אלפי אנשים.
אחת הבעיות עליהם הצביעו חברי הכנסת היא המעבר שביצע האגף מפרוץ הלחימה מריאיון פיזי לטלפוני למבקשי הרישיונות. "אסור שהחריג יהפוך לנורמה ולאידיאולוגיה", הם הזהירו. אבישר אמר כי באגף מתכננים "בימים הקרובים" לשוב לראיונות פרונטליים, ויו"ר הוועדה דרש שעד יום שני יידווח לוועדה מה הדדליין שנקבע לכך.

"בן גביר שתל אנשים שלו"

אולם הסוגיה הבעייתית העיקרית שעלתה בדיון נגעה לכוח האדם שתגבר את החמ"לים המיוחדים שהקים המשרד לביטחון לאומי כדי לעמוד בביקוש הרב, כשהתברר שבן גביר הצליח, כדברי חברי הכנסת "להשתיל אנשים שלו" לתוך התהליך המקצועי, כשאחד החמ"לים שהוקמו לתגבור פעל מלשכת השר. "ארבעה אנשים במשרות אמון עסקו בזה - יועץ חקיקה, יועץ נוסף ועוד שתי מנהלות בלשכה", אמר קריב בדיון.
אבישר אישר את הדברים. "חלק ממשרות האמון בלשכת השר עברו הכשרה, הדרכה והסמכה מקצועית על ידינו בימי הדרכה מרוכזים", אמר וסיפר שהם תגברו את עובדי האגף כמעין פקידי רישוי זמניים. הוא לא ענה לשאלה כמה זמן הם עשו זאת וכמה אישורים מותנים הם סייעו להנפיק.
אבישר גם הודה שהם החלו לעבוד לפני שהנושא נבחן משפטית. "זה נעשה במקביל לפילוח שעשינו לכלל המשרות", אמר והוסיף כי "התבצעה בדיקה ומרגע שהתקבלה חוות דעת של הייעוץ המשפטי של המשרד בוצעה פניhה לנציבות שרות המדינה שבחנה את הנושא. בתום הבחינה והשיח המשפטי בין המשרד לנציבות התקבלה החלטה ברורה שאוסרת עליהם להיות פקידי רישוי זמניים, ונשללה מבעלי משרות האמון גישה למערכת וההרשאות מרגע שזה התגלה".
אבישר אישר שבאגף נאלצו לבצע שינויים במערכת לאחר שהתברר שפקידי רישוי זמניים יכולים לבצע תעדוף. "במסגרת הפקת הלקחים חסמנו את סרגלי החיפוש לכלל החמ"לים המתגברים כי הבנו תוך כדי שחלקם מקדמים בקשות מסוימות", אמר.
1 צפייה בגלריה
ישראל אבישר מנהל אגף כלי ירי ועדת ביקורת המדינה 29.11.23
ישראל אבישר מנהל אגף כלי ירי ועדת ביקורת המדינה 29.11.23
ישראל אבישר מנהל אגף כלי ירי בוועדה לביקורת המדינה 29.11.23
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סגלוביץ' היה בהלם: "אני מכיר את המערכות האלה. הן לא מערכות שצריכות להיות לאף נושא משרת אמון גישה אליהן. נדרשת בדיקה דחופה של הנושא על ידי מבקר המדינה. זה בלתי נתפס ובלתי קביל. אני דורש שכל מי שעבר ריאיון טלפוני אצל אותם אנשי משרות אמון של השר - רישיונם יבוטל".
אבישר ניסה במהלך הדיון להתחמק מלענות לשאלה מהיכן פעלו אותם אנשי אמון של בן גביר. "הם ישבו במתחם נפרד", ניסה תחילה להגיד, והודה בכך רק לאחר שקריב וסגלוביץ' לחצו עליו ואמר כי "עובדי לשכת השר המצומצמים שקיבלו את ההקצאות עבדו בלשכת השר בסמכות וברשות, והם ביצעו טיפול בבקשות לפי שני התבחינים המרכזיים - מגורים בישוב זכאי ושירות בכוחות הביטחון". אבישר אמר כי כעת בייעוץ המשפטי של המשרד יבחנו את הדרישה לביטול אישורים שהונפקו בידי אותם בעלי משרות אמון.
בנוסף, עלו בדיון עוד שתי סוגיות הקשורות לתגבור כוח האדם. לגבי צירופן של בנות השרות הלאומי לתגבור, הביעו חברי הוועדה, בעיקר היו"ר לוי, ביקורת על כך ש"בנות 18 שעוברות הכשרה מזורזת של כמה שעות מראיינות בגירים בסוגייה כל כך קריטית כמו מתן רישיון נשק".
לגבי פתיחת החמ"ל בכנסת שמתופעל בידי עובדי המשכן, נשמעה גם ביקורת חריפה. "הכנסת שאמורה לפקח על הרשות המבצעת הפכה להיות עוד סניף של המשרד לביטחון לאומי, עד כדי כך שחברי כנסת קוראים למקום הזה חמ"ל בן גביר. אנו דורשים את סגירתו", אמר קריב בדיון. גם לוי הוסיף: "זו בעיה בהפרדת הרשויות ואנו דורשים שהחמ"ל בכנסת יבוטל. זה הליך עקום. אם צריך תגבור יש המון קציני משטרה בדימוס שישמחו להתנדב".
לוי אמר שהוא מתכוון לקיים ישיבת המשך בשבוע הבא, ודרש ממשרד המשפטים, "לצלול לנושאים האלה שהם דיני נפשות. הנושאים שהתגלו בדיון זעזעו את הוועדה. ככה אמורה להתנהל מדינה דמוקרטית גם בשעת חירום".