סגור

בלעדי לכלכליסט
משרד התחבורה שב להגביל את גיל המכוניות המיובאות לישראל

משרד התחבורה הודיע כי לא יאפשר ליבואני הרכב להמשיך למכור מכוניות חדשות אם חלפה שנה ממועד הייצור. ההקלות שהיו בתקופת הקורונה יסתיימו בסוף יולי

משרד התחבורה שב להגביל את גיל המכוניות המיובאות לישראל לשנה אחת בלבד, כך עולה ממכתב ששלח משרד התחבורה ליבואני הרכב. כפי שנחשף לראשונה ב"כלכליסט", בשנה שעברה הודיע משרד התחבורה ליבואני הרכב כי יאפשר להם לשווק מכוניות חדשות בישראל גם אם חלפה מעל שנה ממועד הייצור של המכונית.
כיום לפי חוק, כל מכונית חדשה שמשווקת בישראל על ידי יבואן ישיר (כלומר יבואני הרכב הוותיקים אשר רוכשים את המכוניות ישירות מן היצרן) חייבת להימכר בישראל תוך שנה אחת בלבד ממועד הייצור. הסיבה לכך היא חשש של משרד התחבורה מפני מצב בו המכונית עלולה להזדקן ולהתבלות בזמן שהיא מאוחסנת על ידי יבואן הרכב במשך יותר משנה.
1 צפייה בגלריה
צי רכבים חדשים מכוניות ב נמל אילת
צי רכבים חדשים מכוניות ב נמל אילת
צי רכבים בנמל אילת
(צילום: יוסי דוס-סנטוס)
יש לציין כי בפועל אותו מאמץ למנוע מן המכונית להזדקן בשמש לא כל כך נושא פרי: כיום רוב המכוניות שלא מצליחים למכור לאחר שנה ממועד ייצורן מגיעות למגרשי מכירת "יד ראשונה אפס קילומטר" לאחר שיבואן הרכב מוכר את הרכב לגופי סחר שונים וחברות ליסינג, שמוכרות את הרכב כיד שניה.
המכתב ששלח משרד התחבורה מודיע רשמית כי ההקלות יימשכו עוד שלושה חודשים בדיוק - עד סוף יולי. השינוי בתקנות התעבורה שאפשר ליבואני הרכב להחזיק במכוניות יותר משנה מאז מועד הייצור התרחש בגלל הקורונה שמנעה מלקוחות להגיע לאולמות התצוגה. שינוי זה איפשר ליבואנים להמשיך ולהחזיק במכוניות שמעל שנה חלפה ממועד יצורן גם עם סיומה החלקי של הקורונה ותקנות החירום.
כעת יבואני רכב המחזיקים במכוניות "זקנות" יצטרכו למוכרן עד סוף יולי, משמע מכוניות אלה יגיעו או אל מגרשי המכירה של חברות הליסינג וההשכרה או לידי קונים שלא יקפידו לבדוק מתי מכוניתם החדשה יוצרה באמת.