שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

בלעדי לכלכליסט

מזל טוב, המכונית החדשה שלכם עמדה שנה וחצי בשמש

בשל הקורונה, הודיע משרד התחבורה ליבואני הרכב כי הוא מאריך בחודשיים נוספים את התקנה שמאפשרת דחייה במועד הקבוע בחוק, שדורש מהם למכור מכוניות חדשות עד שנה לאחר יצורן כדי למנוע בלאי. כך, יהיה אפשר למכור מכוניות כשנה וחצי לאחר ייצורן, וגם חברות הליסינג יושפעו מכך

תומר הדר 14:0318.10.20

אם במהלך החודשים הקרובים תקבלו מכונית חדשה, כדאי שתבדקו היטב מתי היא יוצרה לפני שתקרעו את הניילונים. התשובה עשויה להיות מפתיעה: לאחרונה הודיע משרד התחבורה ליבואני הרכב כי הוא מאריך בחודשיים נוספים את התקנה שמאריכה את תוקף החוק, הדורש מהם למכור מכוניות חדשות עד שנה ממועד ייצורן. התקנה הקודמת האריכה בארבעה חודשים  את מועד השנה שקבוע בחוק.

 

 

כיום קיים במדינת ישראל חוק, שמטרתו היא למנוע מהישראלים לקבל מכונית ישנה. לשון החוק פשוטה: כל יבואן רכב שהביא ארצה מכונית חדשה חייב למכור את המכונית תוך שנה ממועד היצור שלה, בין אם ללקוח פרטי, בין אם לחברת ליסינג ובין אם לעצמו.

 

ההיגיון פשוט: מכונית אשר עומדת שנה שלמה ללא תזוזה, חלק ממנה באוניה, חלק ממנה תחת השמש הישראלית הקופחת, עשויה לפתח בלאי למרות שאינה זזה כמעט ממקומה: מדובר בדהייה של צבע, שמן אשר מאבד מתכונותיו והתייבשות של צמיגים ושל חלקי גומי.

 

מגרש רכבים מגרש רכבים צילום: עמית שעל

 

כאמור, בדרך כלל כאשר מכונית מתקרבת לתקופת השנה ממועד היצור ממהר היבואן למכור אותה: ללקוח פרטי, לחברת ליסינג אשר מוכרת את המכונית בעצמה כ"יד ראשונה אפס קילומטר" או במקרים נדירים היבואן רושם את המכונית על שם עצמו ומוכר אותה לאחר מכן בטרייד אין כיד שניה. אלא שהשנה בגלל הקורונה נוצר מצב מיוחד - מצב בו האולמות שבתו כמו גם מרכזי המסירות, והרכבים לא נמסרו ללקוחות, מה שיצר צורך בהארכה של התקופה. בפעם הראשונה האריך משרד התחבורה את התוקף בשנה וארבעה חודשים, אך כעת, כך נודע ל"כלכליסט" הוענקה הארכת תוקף נוספת, של חודשיים. המשמעות היא שלראשונה - יבואן רכב יכול למסור ללקוח מכונית ששנה וחצי עברה מהיום בו המכונית עזבה את שערי המפעל.

 

המהלך האמור אינו חדש: למעשה, מדובר במהלך שנהגה במשרד התחבורה כבר לפני כשנה, עוד מלפני הקורונה, וכעת בגלל המצב נכנס לתוקף, זאת למרות שנתקל בשנה שעברה בלא מעט התנגדות מצידם של גופים צרכניים.

 

למהלך זה צפויה להיות גם השפעה נוספת - על חברות הליסינג. יבואני הרכב וחברות הליסינג שומרים במשך שנים על מערכת יחסים שבמסגרתה מציגים הצדדים שלום קר, אך בפועל מקיימים מערכת יחסים חמה: בדגמי מכוניות חדשות רבים אשר מגיעים לארץ שומר יבואן הרכב כמה אחוזים מכל משלוח לטובת כביכול מתחריו בחברות הליסינג: המכוניות נמכרות לחברות הליסינג ומשם הן נמכרות כ"יד ראשונה אפס קילומטר".

 

במקרים רבים המכוניות אשר מגיעות לידי חברות הליסינג הן כאלה שמיועדות לגיול, כלומר כאלה שבקרוב תחלוף שנה ממועד יצורן. כעת פרק הזמן התארך לשנה וחצי והמשמעות היא ש"סחורה" שהיתה אמורה להגיע לידי חברות הליסינג כעת תישאר עוד זמן מה בידי היבואנים, מה גם שמחציתה השניה של 2020 מאופיינת בכל מקרה בנטיה חזקה של גרף המכירות לטובת הלקוחות הפרטיים.

x