סגור

חזרנו לשגרה: באפריל יובאו לישראל 22,659 מכוניות חדשות

זאת, בהמשך ליבוא של 21,183 מכוניות במרץ. בארבעת החודשים הראשונים של השנה יובאו 77,077 מכוניות חדשות. השנה תאופיין ככל הנראה בזינוק יבוא בספטמבר עם שחרורו הצפוי של "פקק" הייצור של יצרני הרכב

בחודש אפריל השנה יובאו לישראל 22,659 מכוניות חדשות, אחרי שבמרץ יובאו 21,183 מכוניות. לעומת אפריל אשתקד, שנת הקורנה, מדובר בזינוק של 1,380% (אז יובאו 1,531 מכוניות בלבד). כך מדווחת רשות המסים. בין ינואר לאפריל השנה יובאו לישראל 77,077 מכוניות חדשות לעומת 61,548 בתקופה המקבילה אשתקד.
גם ב-2020 וגם השנה יש שני מנגנוני איזון שיצרה רשות המסים, שפגעו במסירות של רכבים בחודשי השנה הראשונים: בינואר 2020 וגם בינואר 2021 נכנסו לתוקף עדכונים של מתווה המס הירוק - אותה נוסחה שלפיה מחושב גובה המס שמוטל על דגמי מכוניות רבים שנכנסים לישראל, בעיקר היברידיים. כך, בתחילת 2020 עלה מס הקניה על רכב היברידי מ-30% ל-45% ואילו בתחילת 2021 עלה מס הקניה על רכב היברידי מ-45% ל-50%. התוצאה של מהלך זה היא "הצפת יבוא" של רכבים ושחרורים המוניים ממכס בדצמבר, מה שמאט בדרך כלל את יבוא הרכב בחודשים ינואר-מאי בדרך כלל.
1 צפייה בגלריה
מכוניות ב נמל אילת צי רכבים יונדאי איוניק
מכוניות ב נמל אילת צי רכבים יונדאי איוניק
מכוניות בנמל אילת
(צילום: יוסי דוס-סנטוס)
השנה התפלגות היבוא של רכבים לישראל צפויה להיות שונה: בדרך כלל היבוא לישראל פועל לפי תבנית גלים מסודרת אשר חוזרת על עצמה מדי שנה: ינואר-פברואר הם חודשי יבוא חזקים שבהם הישראלים מצטיידים במכונית ממודל חדש. אפריל הוא חודש הצטיידות של חברות השכרה ואילו יוני-אוגוסט נחשבים חודשים חלשים בגלל השבתה חלקית של מרכזי מסירה וחופשות עונתיות. המסירות מתחזקות בספטמבר שוב ואז דועכות עד סוף השנה.
בשנים האחרונות, לא מעט הודות לרשות המיסים, השתנה המתווה לחלוטין: כיום מה שקובע כמה מכוניות יכנסו לישראל הם מחסור עולמי ברכיבים וכניסה לתוקף של שינויי מיסוי – אשר גורמים ליבואני הרכב להיכנס להיסטריה ולייבא ארצה אלפי מכוניות טרם כניסת מס חדש לתוקף.
בשנת 2021 המתווה השתנה: חברות ההשכרה לא זקוקות למכוניות עבור תיירים לחודשי הקיץ, לישראלים יש כסף פנוי ודווקא יצרני הרכב הם אלה שלא מסוגלים לספק בעקבות מחסור בצמיגים, צ'יפים ומעבים. לכן דווקא שנת 2021 תאופיין ככל הנראה בזינוק יבוא בספטמבר עם שחרורו הצפוי של "פקק" הייצור של יצרני הרכב. במקביל יתחילו יבואני הרכב להיערך לקראת ביטולה המלא של הטבת המס שמקבלות כיום מכוניות היברידיות, כלומר מס הקניה עליהן יזנק ב-1 בדצמבר, מה שיגרום ליבואני הרכב לייבא מנובמבר עוד עשרות אלפי מכוניות היברידיות, לפני כניסת המדרגה האחרונה של המתווה.