הוועידה הכלכלית
"יש להעלות את הפריון בענף הבנייה ע"י הבאת כוח אדם מקצועי ללא הגבלה"
כך אמר איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה, בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי. לדבריו, "אנחנו בעבר בנינו פרויקטים בשישה חודשים, התיעוש היה בשיא. השילוב של הפתרון של מחסור בעובדים ביחד עם תיעוש והגברת הטכנולוגיה יכול להחזיר את הפיריון"
כיצד השפיעה המלחמה על חברות עסקיות גדולות במשק? לפי איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה, התשובה היא אופטימית. במסגרת הוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי אמר, "7 באוקטובר אינו הזעזוע הראשון שעובר עלינו כמדינה וכחברה. חברות עסקיות מבינות כיום היטב שעלינו להכין את החברות שלנו להיות חסינות לשינויים. בל נשכח: היתה לנו קורונה, היתה לנו הפיכה משטרית, הגיעה המלחמה הנוכחית וגם מלחמת 12 הימים, ולכן בנינו את החברה בצורה גמישה".
לדבריו, "אנחנו מבססים את החברה ואת ההתנהלות על גישה שלפיה החברה ניצבת על הרבה רגליים גמישות. אז אם משהו נפגע, יש רגליים אחרות שיכולות לפצות על זה, ומי שיסתכל על תוצאותינו יראה צמיחה ואין ספק שה 7 באוקטובר היה אתגר, אבל כזה שהתמודדנו איתו. בנושא הפועלים, ענף הבנייה והתשתיות תמיד מהווה סוג של קטר, חלקנו בתל"ג הוא כעשרה אחוז וכאשר מסתכלים על הפיריון בענף שלנו, שירד מאז ה-7 באוקטובר, אז רואים שהוא משתרך אחרי ענפים אחרים, הקצב יורד ויש למצוא דרך להעלות את הפיריון".
ועם זאת, מ-7 באוקטובר אין פועלים פלסטינים. כיצד ישראל צריכה לנהוג בהיבט זה?
"מי שמכיר מדינות מתפתחות, או את מדינות המפרץ, יודע שיש חוסר מגבלה של עובדים. במדינות המפרץ למשל מדובר על מיליונים של פועלים זרים. אנחנו מתמודדים השנה עם מחסור בעובדים ובכך אין ספק. אין סיבה שלא נביא חברות זרות. אך בל נשכח שעל כל עובד זר יש ישראלי שמשפחתו דורשת פרנסה. בדובאי יש מיליוני זרים. הנושא של מחסור בעובדים יכול להיפתר, ולכך יש להביא נושא של תיעוש הבנייה. אנחנו בעבר בנינו פרויקטים בשישה חודשים, התיעוש היה בשיא. השילוב של הפתרון של מחסור בעובדים ביחד עם תיעוש והגברת הטכנולוגיה יכול להחזיר את הפיריון".
כשמדברים על צמיחה עתידית, בהקשר של סוף מלחמת 12 הימים, אי אפשר להימנע מזה שהתקציב ילך גם לביטחון. זה ריאלי לדבר על צמיחה?
"7 באוקטובר הביא הזדמנויות בתחום המיגון, המנהור, תחזוקת הבסיסים. אנו נמצאים במעל 30 בסיסים, התעשיות הביטחוניות הן חשובות. כשמסתכלים על שלושת התחומים החשובים- בנייה למגורים למשל, יש דחיה בביקושים. הביקוש גדול, הוא אמיתי, יש צמיחה שמביאה לביקוש גדול. כמי שעובדים בעולם אנו רואים התעניינות בקהילות יהודיות. יהיו עליות בביקושים ואנו אופטימיים לגבי ענף הבנייה למגורים. מעבר לכך יש מנועי צמיחה בדאטא סנטרים. נושא הולכת החשמל משמעותי, הטיפול באשפה ואיכות סביבה, וכמובן התשתיות. מבחינתי אנחנו בהיבט זה מדינה במצור - אנו חייבים להגביר את ההשקעה בתשתיות תחבורה ולדעתי נראה היקפים גדלים והולכים בתחום זה".
נתקלתם בעולם בבעיות בגלל המלחמה?
"בארה"ב אנחנו לא רואים את זה בכלל, שם אנחנו בהיקפים גדולים והולכים. ולא רק שלא הרגשנו בעיות, אני יכול לומר בפה מלא שיש גם גאווה ורוח גבית שאנו מקבלים כחברה ישראלית. יש פירגון לחדשנות שלנו. באירופה זה גם פחות מורגש, אבל כאן בישראל יש חברות זרות שיצאו במלחמה. בנושא הטורבינות למשל, בנושא הרכבת הקלה. יש בחברות האלה אנשים שמתוך חשש או הוראת שגרירות יצאו מכאן, אבל אנו יודעים שהם גם ישובו".
























