סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
בלעדי

נייס מחפשת רוכש לאקטימייז בסכום של 2-1.5 מיליארד דולר

חברת התוכנה שכרה את גולדמן זאקס וג'יי.פי מורגן לאתר רוכש לחברה־הבת אקטימייז, שאותה קנתה ב־2007. המכירה תאפשר לנייס לבצע רכישות נוספות שיסייעו לה להתמודד עם איומי ה-AI, דוגמת רכישת סטארט-גרמני ב-955 מיליון דולר שביצעה ביולי האחרון

חברת התוכנה הישראלית נייס (Nice) יוצאת למהלך אסטרטגי משמעותי ומחפשת רוכש לאחת הפעילויות החשובות שלה - חברת אקטימייז (Actimize), שפועלת בתחום מניעת ההונאות הפיננסיות. לכלכליסט נודע כי נייס שכרה את שירותיהם של שניים מבנקי ההשקעות הגדולים בעולם, גולדמן זאקס וג'יי. פי מורגן האמריקאיים, לאיתור רוכש. השווי המבוקש עומד על 2-1.5 מיליארד דולר.
נייס רכשה את אקטימייז הישראלית ב־2007 תמורת 280 מיליון דולר. החברה מפתחת פתרונות לניהול סיכונים פיננסיים — בהם מניעת הלבנת הון, איתור הונאות ועמידה ברגולציה. בשנת 2009 הפכה אקטימייז לחטיבה בתוך נייס ושמה שונה לנייס אקטימייז.

רכישת הענק של קוג'נגי

מכירת אקטימייז נועדה להצפת ערך, בין היתר על רקע העובדה שמניית נייס סובלת מסנטימנט שלילי בתקופה האחרונה על רקע החששות של המשקיעים מכך שהבינה המלאכותית תפגע בחברה, וכן להצטיידות במזומן שעשוי לאפשר לה לבצע רכישות נוספות, שיכניסו אותה עמוק יותר לתחום ה-AI.
ביולי האחרון נייס רכשה סטארט־אפ גרמני בתחום ה־AI בשם קוג'נגי (Cognigy) תמורת 955 מיליון דולר, מה שהופך אותה לאחת משתי הרכישות הגדולות שביצעה נייס, שכן היקף העסקה דומה לרכישת אין־קונטקט (inContact) שביצעה ב־2016 תמורת 960 מיליון דולר. העסקה המדוברת צמצמה משמעותית את קופת המזומנים של נייס, שעומדת על 667 מיליון דולר, נכון לסוף הרבעון השלישי.
כמו כן, המזומנים שנייס תקבל אם תמכור את אקטימייז בסכום המדובר יאפשרו לה גם לבצע רכישה עצמית של מניות (ביי-באק), מהלך שאמור לאותת למשקיעים על האמון של החברה במניה.

מתחילת 2025, אז המנכ"ל הנוכחי סקוט ראסל החליף את המנכ"ל הוותיק ברק עילם, מניית נייס צנחה ב-35%, זאת לעומת עלייה של 16% במדד נאסד"ק באותה תקופה. כך, בשבוע שעבר, יום לאחר פרסום דו"חות הרבעון השלישי, מניית נייס — שנסחרת הן בבורסת ת"א והן בנאסד"ק — נפלה ב־16% בת"א לאחר יום המשקיעים שקיימה החברה, נפילה שהחזירה את המניה כמעט שבע שנים לאחור לשנת 2019, ולשווי שוק של ב־6 מיליארד דולר, הרחק מתחת לשיא של 20 מיליארד דולר שאליו הגיעה ב־2022.
הסיבה לנפילה נעוצה בתחזית הרווחיות הנמוכה שסיפקה החברה ל־2026. אם את 2025 היא צפויה לסיים עם שיעור רווח תפעולי של 31%, הרי שבשנה הבאה היא צופה שיעור של 25%—26% "בלבד". בנייס הסבירו את הירידה הצפויה ברווחיות ברצון להשקיע בפיתוח יכולות AI, על בסיס רכישת קוגניג'י, שפיתחה מערכת מבוססת סוכני AI לניהול מרכזי שירות לקוחות; כלומר' היא מאפשרת לתת מענה אוטומטי ככל הניתן ללא מעורבות נציגי שירות אנושיים, וזה אמור לספק חיזוק לפעילות המרכזית של נייס — מערכות לניהול קשרי לקוחות בארגונים (CRM).
בתקופה האחרונה עם פריחת תחום סוכני AI ו־Vibe Coding, התעורר חשש כי ארגונים רבים, בעיקר סטארט־אפים וחברות קטנות יותר, יעדיפו לבנות כלים פשוטים יותר בעלויות נמוכות באמצעות AI במקום לרכוש את התוכנות היקרות יחסית של נייס. במקביל, גם מיקרסופט יצאה עם מוצר משלה לניהול קשרי לקוחות, שמבוסס על יכולות ה־COPILOT. מכירת אקטימייז עשויה לאותת לשוק שנייס ממוקדת כלוה בתחום ה־AI ופיתוח פתרונות ניהול קשרי לקוחות באמצעות AI.
מכירת אקטימייז היא למעשה ויתור על תחום פעילות מבחינת נייס, וכיום מדובר בתחום שהוא נדבך משמעותי מבחינה פיננסית. נייס אינה מדווחת על תוצאות החברה בנפרד, אך היא כלולה במגזר פשיעה פיננסית וציות, והיא מהווה את רוב הפעילות של המגזר. נייס מספקת את התוצאות שלה לפי מגזרים רק בדו"חות השנתיים. בסיכום 2024 הכנסות אקטימייז עמדו על 453.5 מיליון דולר והן היוו 16.6% מהכנסות נייס כולה, והרווח התפעולי עמד על 158.3 מיליון דולר והוא כבר היווה 29% מהרווח התפעולי של החברה כולה, הגם שמדובר במגמת ירידה. לשם השוואה, ב־2019 הרווח התפעולי של אקטימייז היווה 52.2% מהרווח התפעולי של נייס.
בסה"כ בסיכום 2024 עמדו הכנסות נייס ב־2.73 מיליארד דולר — עלייה של 15% לעומת 2023. שיעור הרווח התפעולי עמד על 20%, בהשוואה ל־18.3% בשנה הקודמת. הרווח הנקי הגיע ל־442.6 מיליון דולר, לעומת 338.3 מיליון דולר ב־2023. את תשעת החודשים הראשונים של 2025 סיימה החברה עם הכנסות של 1.75 מיליארד דולר — ירידה של 13% לעומת יותר מ־2 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי ירד מ־945 מיליון דולר ל־874.5 מיליון דולר, והרווח הנקי ירד ל־256.6 מיליון דולר — ירידה של 25% לעומת 343.1 מיליון דולר. התחייבויות השוטפות (כלומר, ב־12 החודשים הקרובים) הסתכמו ב־1.42 מיליארד דולר, ואילו האמצעים השוטפים עמדו על 2.37 מיליון דולר, כאשר, כאמור, מתוכם 666.7 מיליון דולר במזומן ו־860 מיליון דולר בהשקעות לטווח קצר.

פשיעה פיננסית דיגיטלית

כאמור, איומי הבינה המלאכותית מעוררים חשש בקרב משקיעי נייס, אך הם עושיים להוות דווקא מנוע צמיחה עבור אקטימייז. כפי שנייס מסבירה בהרחבה בדו"חות השנתיים שלה, שוק הפשיעה הפיננסית והציות הרגולטורי עובר בשנים האחרונות טלטלה משמעותית שמייצרת ביקוש לפתרונות מתקדמים, מה שאמור להיטיב עם פעילות אקטימייז, ולפי החברה יש מספר מגמות שתומכות בפעילות החברה. המגמה הראשונה, לדברי נייס, היא העלייה בהיקף ובעוצמת הפשיעה הפיננסית הדיגיטלית: פריצות למאגרי מידע, גניבת זהויות, הונאות והשתלטות על חשבונות. מוסדות פיננסיים מתמודדים עם עומסי מידע עצומים, סיכוני מוניטין והפסדים כספיים — מה שמגביר את הצורך במערכות מתקדמות.
במקביל, הרגולטורים מרחיבים את הפיקוח , לא רק על הבנקים הגדולים, אלא גם על גופים בינוניים וקטנים. דרישות הציות עולות, כוח האדם מתרחב ועלויות התפעול גדלות, ולכן ארגונים מחפשים כלים שיישמרו על רמת ציות גבוהה לצד התייעלות משמעותית. בנוסף, הבנקים מגבירים את ההשקעה ביכולות דיגיטליות כדי להתחרות בפינטקים ובבנקים דיגיטליים. התחרות יוצרת סיכונים חדשים בתחום אימות זהות, הכרת הלקוח וניטור בזמן אמת - ומחייבת שימוש במערכות AI המסוגלות לזהות חריגות מיידית ולספק חוויית לקוח חלקה.
מנייס נמסר: "כעניין של מדיניות, אנחנו לא מגיבים לשמועות או ספקולציות בשוק".