סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

אפל, טיקטוק והחרם על רוסיה הכניסו את יוטיוב לצרות

פלטפורמת הווידאו שמשכה את הדוח הרבעוני האחרון של אלפבית למטה סבלה מאוד, כמו פייסבוק, מהמדיניות החדשה של אפל, האוסרת על צדדים שלישיים לאסוף מידע של משתמשים לטובת פרסום ממוקד. התעצמותה של טיקטוק ואובדן ההכנסות מרוסיה לא סייעו למצב

במהלך המגפה הייתה יוטיוב אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של חברת אלפבית, כשיותר אנשים היו צמודים למסכים בזמן שהיו סגורים בבית. אתר הסרטונים המשיך את התרחבותו המהירה בשנה שעברה על רקע פתיחת הכלכלה מחדש וההכנסות מפרסומות נסקו, אבל לפחות למשך רבעון אחד המגמה הזאת נעצרה: התחזיות לפני הגשת הדוח הרבעוני של אלפבית דיברו על צמיחה של 25% ביוטיוב, בעוד ששיעור הצמיחה בפועל הגיע רק ל-14% בלבד - מה שתרם לירידה חדה בערך מניות אלפבית.
המספרים של יוטיוב הם אינדיקציה נוספת לפגיעה הקשה בשוק הפרסום הדיגיטלי בסביבה אינפלציונית על רקע חששות גוברים מתנאים מקרו-כלכליים מידרדרים. בשבוע שעבר אמר מנכ"ל סנאפ אוון שפיגל כי הרבעון הראשון היה "מאתגר" עבור מתחרתה של יוטיוב וכי החברה סיפקה תחזית מכירות חלשה עבור הרבעון השני. זאת, בין השאר בשל נסיקתה של המתחרה הסינית הגדולה טיקטוק. במקביל, חברות מדיה נוספות משיקות שירותי סטרימינג של סרטונים ומתחרות על הצופים.
בחישוב הכולל, הרווח של יוטיוב מפרסום הגיע ל-6.87 מיליארד דולר לעומת תחזית של 7.51 מיליארד דולר, להם ציפה וול סטריט. "בעוד שעסקי החיפוש והענן של החברה הראו ביצועים יפים ברבעון הראשון, עסקי הוידאו של יוטיוב נפלו אל מתחת לתחזיות האנליסטים עקב התחרות הגוברת מצד פלטפורמות מדיה כמו טיק טוק ומגוון שירותי בידור כמו דיסני+", כתב פול וורנה, אנליסט בחברת אינסיידר אינטליג'נס.
2 צפייה בגלריה
מנכ”ל אפל טים קוק 27.4.21
מנכ”ל אפל טים קוק 27.4.21
מנכ”ל אפל טים קוק. הרס גם ליוטיוב את הביזנס
(צילום: בלומברג)
לפני קרוב לשנה, ברבעון השני של 2021, הרווח של יוטיוב עמד על יותר מ-7 מיליארד דולר - עליה של 83% לעומת שנה קודם לכן - וקירב אותה למספרים של נטפליקס. התוצאות המאכזבות בתקופה האחרונה הורידו את הרווחיות של אלפבית ותרמו לירידה ברווח הנקי שלה. יוטיוב מנסה לשפר את צמיחתה העתידית באמצעות פיצ'ר סרטונים קצרים שנקרא Shorts - תשובתה ליריבות כמו טיק טוק, סנאפ ואינסטגרם רילס. במאי 2021 הבטיחה יוטיוב לשלם 100 מיליון דולר למשתמשים שמייצרים סרטונים פופולריים. כיום, שורטס רושמת כ-30 מיליארד צפיות ביום, אך השירות עדיין בשלבים ראשונים של ייצור רווח ממשי עבור החברה.
2 צפייה בגלריה
טיקטוק טיק טוק אפליקציה TicTok
טיקטוק טיק טוק אפליקציה TicTok
טיקטוק. נגסה בצמיחה
(צילום: שאטרסטוק)
פרט להשפעות של המלחמה באוקראינה ושל החרם על רוסיה על שוק הפרסום הדיגיטלי, חלק ניכר מהפגיעה בהכנסותיה של יוטיוב מפרסומות מתקשר לשינוי המדיניות של אפל בנוגע לפרסום ממוקד - אותו שינוי שהיווה גורם מרכזי בהאטת הצמיחה הדרמטית של פייסבוק. אמנם בעבר אלפבית טענה ששינוי המדיניות הזה - לרבות חסימת האפשרות של שירותי צד שלישי לאסוף מידע על משתמשים לטובת פרסום ממוקד - לא ממש משפיע עליה, אבל כעת נראה שבכל זאת יש לו השפעה, לפחות ביוטיוב, שהכנסותיה מפרסום נשענות בין השאר על היכולת שלה לאסוף פרטי משתמשים. פלטפורמת הווידאו הייתה אמורה להיות מנוע צמיחה מרכזי ברבעון הזה ובמקום זאת משכה את הדוח הרבעוני האחרון של החברה למטה - גם "באשמת" אפל.