סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
קריפטו.קום
קריפטו.קום (צילום: רויטרס)

על רקע קריסת FTX: משקיעי Crypto.com חוששים לכספם

מנכ"ל החברה היריבה של FTX בילה את הימים האחרונים בניסיון לכבות שריפות ולהבטיח למשקיעים שכספם בטוח. מנגד, ההיסטוריה שלו וקווי הדמיון עם המתחרה שהתרסקה מערערים את השקט שהוא מנסה לשדר

משקיעים בבורסת הקריפטו Crypto.com חוששים לגורל כספם על רקע קריסת היריבה FTX בשבוע שעבר - כך דיווחו אתמול (שלישי) ב-CNBC. לשתי החברות גישה דומה לשיווק, הכוללת קמפיינים נוצצים וחסויות מטעם סלבריטאים.
בדומה ליריבה שהגישה בקשה לפשיטת רגל בשבוע שעבר, Crypto.com נמצאת בבעלות פרטית ומבוססת מחוץ לארה"ב - בסינגפור. המנכ"ל, כריס מרזלק, מתגורר בהונג קונג. בנוסף, כמו FTX, החברה מציעה מגוון מוצרים המאפשרים רכישה, מכירה, החלפה ושמירה של קריפטו. אף ש-Crypto.com קטנה יותר מ-FTX, היא עדיין נחשבת לאחת מ-15 החברות המובילות בתחומה בעולם.
נפילתה של FTX עוררה בהלה נרחבת לא רק בשל מהירות הקריסה, אלא גם כיוון שהיא לא הייתה יכולה לאפשר למשקיעים למשוך את כספם. סך ההשקעות הללו עמד על טריליוני דולרים ערב הנפילה.
חששות אלה הוצפו, בין השאר, בטוויטר. במהלך סוף השבוע האחרון עלו ברשת החברתית השערות שלפיהן Crypto.com מצויה בקשיים. מומחים לקריפטו אף ערכו דיונים מיוחדים בטוויטר על מנת לדון בסוגיה.
ואולם, זו אינה הסיבה היחידה שטורדת את מנוחתם של המשקיעים: בראשית השבוע נחשף כי Crypto.com שלחה בטעות באוקטובר כ-80% מההון האת'רי שלה (כ-400 מיליון דולר) ל-Gate.io - פלטפורמה נוספת לסחר בקריפטו. בחברה הכירו בטעות רק לאחר חשיפתה.
צ'אנפנג ז'או, מנכ"ל החברה היריבה Binance, שפך ביום ראשון שמן על המדורה עם ציוץ שלפיו טעויות מסוג זה הן "סימן מובהק לבעיות" והוסיף: "הישמרו".
כל אלה, כאמור, הובילו לערעור משמעותי בתחושת הביטחון של המשקיעים: בשבוע שעבר נרשמה ירידה של 40% במטבע של Crypto.com, הקרונו (CRO). כזכור, מטבע ה-FTT מבית FTX התפורר זמן קצר לפני קריסת החברה וסימן את המשבר.
מנכ"ל Crypto.com מרזלק ניסה להרגיע את הרוחות בראשית השבוע וטען כי העסקים מתנהלים כרגיל. ביום שני הוא אמר בסרטון שהועלה ליוטיוב כי לחברה יש "מאזן חזק ביותר" וכי "העסקים נמשכים כרגיל". ביום שני בערב הוא צייץ כי שיעור המשקיעים שמבקשים למשוך את הונם הצטמצם ב-98% בתוך יממה ובבוקר למחרת התראיין ל-CNBC, וענה על שאלות בנוגע לחברה. בין השאר, הוא פירט את השוני בין Crypto.com ל-FTX, וטען כי הוא נמצא במגעים עם רגולטורים על מנת לוודא שה"אירועים המזעזעים", כדבריו, שנגרמו בעקבות קריסת היריבה לא ישנו.
1 צפייה בגלריה
סם בנקמן-פרייד סם בנקמן פרייד מייסד בורסת הקריפטו FTX שקרסה
סם בנקמן-פרייד סם בנקמן פרייד מייסד בורסת הקריפטו FTX שקרסה
סם בנקמן-פרייד סם בנקמן פרייד מייסד בורסת הקריפטו FTX שקרסה
(בלומברג)
ואולם, גם מנכ"ל FTX, סם בנקמן-פריד, טען כי נכסי החברה שלו היו "בסדר גמור" יומיים לפני שהיה נואש להצלה. זו טקטיקה מוכרת: אלכס משינסקי, מנכ"ל פלטפורמת הלוואות הקריפטו צלזיוס, שפשטה את הרגל, הבטיח ללקוחותיו שמצבה של החברה שלו יציב רק ימים ספורים לפני שהפסיק לאפשר משיכות.
הדמיון אינו נפסק כאן: בשנה שעברה חתמה FTX על עסקת ענק עם מיאמי היט מה-NBA, שהקנתה לה את הזכות לקרוא להיכל של הקבוצה בשמה. בנובמבר האחרון, שילמה Crypto.com סכום של 700 מיליון דולר כדי ששמה והלוגו שלה יתנוססו על האולם שבו מתקיימים המשחקים של האל.איי לייקרס. גם השימוש בידוענים כמפרסמים, כאמור, אינו זר לשתי החברות: ל-FTX היו את סטף קרי וטום בריידי ול-Crypto.com את מאט דיימון. שתי החברות גם שידרו פרסומות בזמן הסופרבול ושיתפו פעולה עם פורמולה וואן.
לצד כל אלה, יש גם סוגיות אישיות בעברו של מרזלק, שעלולות להעלות חששות. כך למשל, בנובמבר 2021 דווח בדיילי ביסט כי הוא עזב את עבודתו כמנכ"ל בחברה אוסטרלית לקופונים בשם "אנסוגו" "על רקע האשמות מצד לקוחות ושותפים כי הוא שדד אותם". החברה הפסיקה את פעילותה בבת אחת ב-2016.
לידי CNBC הגיע תיעוד משימוע חוקי שהתקיים ב-2018 בהונג קונג ובו פורט כיצד סגירת חברת האם של אנסוגו הותירה לקוחות תקועים, ללא גישה להון שהשקיעו. החברה נותרה חייבת למוכר אחד בפלטפורמה המקוונת כ-20 אלף דולר - כך על פי עדות מהשימוע.
במסמכים שהוגשו לרשויות האוסטרליות, נכתב כי אנסוגו ביקשה כי הסחר במניה שלה יופסק ביוני 2016. במקביל, ההנהלה קיבלה את בקשת ההתפטרות של מרזלק. דובר מטעם Crypto.com אמר ל"דיילי ביסט" כי ההנהלה החליטה לסגור את החברה, וכי "מעולם לא היו ממצאים שהצביעו על עוולות שהתבצעו תחת ניהולו של מרזלק".
בנוסף, יש גם את ספרי החשבונות של Crypto.com. בשבוע שעבר, שיחררה החברה מידע על נכסיה לחברת האנליטיקה ננסון. המידע, שלא עבר את ביקורת הרשויות, שימש ליצירת תרשים שהדגים היכן החברה מחזיקה את הנכסים. הנתונים כללו ממצא מדהים: 20% מנכסי החברה נמצאים בארנקים ב"שיבא אינו" - מעין "אסימון מם" שקיים רק למטרות ספקולציה.
לדברי מרזלק, נתון זה רק משקף את הנכסים שלקוחות Crypto.com רוכשים. מרזלק נשאל על ידי CNBC ביום שלישי אם ישנם מטבעות מסוג זה במאזן של החברה והשיב כי הוא מנהל את העסקים "בצורה מאוד שמרנית" וכי ישנם "בעיקר מטבעות מדינה ומטבעות יציבים במקור ההון שלנו". כשנשאל כמה, הוא סירב להשיב. "אנו חברה בבעלות פרטית", הוא אמר, "אני לא אספק מידע ספציפי על המאזנים שלנו".
החברה כבר ספגה לא מעט במהלך חורף הקריפטו שהצניח את ערכי הביטקוין והאת'ר בשני שליש השנה. בחודשים האחרונים, קריפטו.קום פיטרה רבע מכוח האדם שלה והיקף הסחר היומי בפלטפורמה ירד מ-4 מיליארד דולר אשתקד ל-365 מיליון דולר בלבד כיום.
המטרה העיקרית של מרזלק ברורה: להימנע מריצה בסגנון FTX שעלולה לגרום לכמויות גדולות של לקוחות לעזוב את הפלטפורמה. הוא רוצה להבטיח ללקוחות שהם יוכלו למשוך את כספם בכל רגע שיחפצו ושלא נעשית כל פעילות פיננסית עם פקדונותיהם. "אנחנו מהלים עסק מאוד פשוט", הוא אמר. "נתנו ל-70 מיליון משתמשים ברחבי העולם גישה למטבעות דיגיטליים ואנחנו לוקחים על זה עמלות".
קוינבייס ובייננס מנסים לאחרונה להרגיע את הלקוחות באמצעות התקשורת. פיטר סמית', המנכ"ל של בלוקצ'יין.קום, הסביר לאחרונה ש"לקוחות לא אמורים לסמוך על צדדים שלישיים שישמרו על פקדונות הקריפטו שלהם", וש"יותר ויותר מהם מגלים שהם יכולים לעשות זאת בעצמם" - כלומר, באמצעות ארנקי קריפטו אישיים.
מבחינות רבות, FTX הייתה חברה בעייתית. לא היה לה דירקטוריון, לא היה מנהל פיננסי ולא היה אחראי על שיתופי פעולה - זאת, אף על פי שהיא גייסה כספים מקרנות גדולות כמו סקויה וטייגר גלובל, והגיעה לשווי מוערך של 32 מיליארד דולר.
קריפטו.קום, לעומתה, היא חברה בעלת מבנה ארגוני שמרני למדי: יש לה, למשל, חבר יועצים של ארבעה בכירים, מנהל לתחום המשפטי, וסגן נשיא שאמון על התמודדות עם סיכונים ועל עמידה במשימות. זה לא אומר שהיא לא יכולה ליפול, כמובן, אבל זה לפחות מעיד על כך שמישהו שם עומד על המשמר לקראת המשך החורף הקר בענף.
"אנחנו מרגישים טוב בנוגע למקום שאנחנו נמצאים בו כחברה ובנוגע לפעולות שלנו", אומר מרזלק, בהתייחסו לכך שהחברה גרפה הכנסות של מיליארד דולר במהלך השנה החולפת והגיעה לסכום גבוה אף יותר השנה. "מה שמדאיג אותי זה ההשפעה של ההתמוטטות הזאת על כל התעשייה", הוא מסכם. זה מחזיר אותנו כמה שנים אחורה בכל הנוגע למוניטין של התעשייה הזאת.