סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דוח טכנולוגי
האמת העירומה: אף אחד לא צריך את הרשת החברתית של טראמפ

כישלונה המהדהד של Truth Social הוא תוצאה של ניהולה החובבני, של העובדה שהיא זמינה רק ב-IOS ושל רשימות המתנה אינסופיות, אבל בעיקר של אי נחיצותה. אחרי הכל, הרשתות האחרות לא באמת מצנזרות במכוון קולות מהימין השמרני בארה"ב

לא שופטים לחומרה דברים בתחילת דרכם, בטח פרויקטים מורכבים כמו רשתות חברתיות חדשות. ובכל זאת, הרשת החברתית של נשיא ארה"ב הכושל לשעבר דונלד טראמפ, שהושקה לפני כחודש וחצי, לא עושה סימנים מעודדים במיוחד ונראה שצועדת בדרך הבטוחה לשכפל את כהונתו של טראמפ בבית הלבן. "אסון", כפי שהגדירה הכותרת המאופקת של ה-BBC.
עם השקת Truth Social (שם שפשוט מתגלגל מהלשון), הבטיח מנכ"ל החברה שמאחוריה, Trump Media & Technology Group (TMTG), דווין נונז, חקלאי בהשכלתו ופוליטקאי במשלח ידו: "אני חושב שעד סוף מרץ נהיה פעילים בצורה מלאה, לפחות בארה"ב".
סוף מרץ הגיע וחלף, ואף שלא ברור איך מגדיר נונז "פעילים בצורה מלאה", הרשת החברתית שהוא מוביל לא עומדת באף הגדרה סבירה. נונז אמר ש-Truth תהיה פעילה לפחות בארה"ב וזה בערך הדבר הנכון היחיד הנכון בהצהרה שלו. כרגע היא לא זמינה מחוץ למדינה. אבל גם בארה"ב קשה להגדיר את הפעילות שלה כ"מלאה". ראשית, Truth זמינה רק למכשירי iOS של אפל. אם יש לכם אנדרואיד או שאתם מבקשים לגלוש בה מהמחשב, נדפקתם. iOS אמנם מחזיקה במרבית נתח השוק בארה"ב, אבל עם נתח של 42.1%, אנדרואיד היא לא בדיוק פלטפורמה זניחה שאפשר להתעלם ממנה. רשת חברתית שזמינה רק ב-iOS לא עונה על ההגדרה של פעילה בצורה מלאה.
3 צפייה בגלריה
Truth Social
Truth Social
Truth Social. מסיבת בוטים
(צילום: רויטרס)
אולי נונז התכוון פעילה בצורה מלאה עבור מי שיש לו מספיק כסף כדי לקנות אייפון? גם הגדרה זו לא מחזיקה, שכן מי שמוריד את האפליקציה ומבקש להירשם לרשת החברתית נכנס לרשימת המתנה ארוכה-ארוכה, שלפי דיווח של ה-BBC מהבוקר עומדת על כ-1.42 מיליון איש. זה לא מאוד יוצא דופן שיישומים חדשים מדרגים את יכולת ההצטרפות אליהם, אבל הדבר נכון כיום בעיקר לשירותים חדשים וניסיוניים שיוצרות חברות סטארט-אפ צעירות. זה פחות מתאים לרשת חברתית שהיא קופי-פייסט של רשת חברתית אחרת (הדימיון לממשק של טוויטר כנראה לא מקרי), שקודמה בצורה רחבה בכלי התקשורת הגדולים ביותר ושבסופו של דבר עושה משהו שנעשה כבר עשרות פעמים לפניה, תוך שהיא מתבססת במידה רבה על ממשקים ופיתוחים קיימים.
השנה היא לא 2003, כשהרשת החברתית המוקדמת פרינדסטר התקשתה לעמוד בעומס הביקושים אליה ושרתיה סבלו מקריסות והאטות תכופות. ב-2022, עם שירותי ענן מתקדמים וחזקים של חברות כמו אמזון, גוגל ומיקרוסופט, רשת חברתית שמגיעה להשקה בלי יכולת להתמודד עם ביקושים גדולים אך צפויים לשירותיה ונאלצת לשלוח משתמשים חדשים לרשימת המתנה הולכת ומתארכת, היא כישלון.
ומה קורה בתוך Truth? ובכן, לא יותר מדי. כתבת אתר אינסיידר רוזי ברדבורי, שהצליחה לצלוח את רשימת ההמתנה הארוכה אחרי שלושה שבועות ולחקור את הרשת החברתית, ממשילה אותה ל"עיר רפאים שמרנית שהשתלטו עליה בוטים". לדבריה, הפיד באפליקציה מכיל מעט מאוד פוסטים עם תוכן מקורי ורוב התוכן הוא קישורים לאתרים חיצוניים שפורסמו אוטומטית באמצעות פיד RSS. כלי תקשורת מרכזיים כמו CNN, NBC וניו יורק טיימס לא פעילים שם, וכך גם כלי תקשורת שמרניים כמו פוקס ניוז או הוול סטריט ג'ורנל – שניהם של רופרט מרדוק.
רק מעט כוכבים שמרנים פתחו חשבונות ב-Truth. הבולטים שבהם: חברת הקונגרס הלא אפויה מרג'ורי טיילור גרין, חבר הקונגרס פול גוסר ומגיש פוקס ניוז שון האנטי. "אבל החשבונות האלה היו יוצא הדופן ולא הכלל", כתבה ברדבורי. "שורה של פרשנים רפובליקנים ושמרנים – כולל בן שפירו ואלכס ג'ונס – לא שם. לא מצאתי גם אף חשבון מאומת של סנטור".
3 צפייה בגלריה
אלכס ג'ונס ימין קיצוני
אלכס ג'ונס ימין קיצוני
אלכס ג'ונס. ויתר בנימוס
(צילום: TNS)
מה קורה עם המשתמשים עצמם? כנראה שלא יותר מדי. ברדבורי בדקה את הפעילות סביב המלחמה באוקראינה על בסיס תגיות שקשורת למלחמה ולפלישה הרוסית. לפי צילום מסך שפרסמה, בשיחות שהתפתחו סביב התגית #Ukraine השתתפו 1,320 איש, סביב התגית #UkraineWar אדם אחד ובשאר התגיות המספר עמד על אפס משתמשים.
ואיפה טראמפ, האישיות שמאחורי החברה ומי שאמור היה להיות גורם מרכזי בקידומה? החשבון שלו שם ויש לו גם 823 אלף עוקבים, אך הוא פרסם בינתיים רק פוסט אחד שמבטיח: "התכוננו! הנשיא האהוב עליכם יראה אתכם בקרוב!".
גם כמה פונקציות בסיסיות אינן פעילות עדיין, בראשן האפשרות לשלוח הודעות ישירות פרטיות למשתמשים אחרים, או לשתף פוסטים של משתמשים אחרים בתוספת הערה אישית. מה לא חסר ב-Truth? בוטים ופרסומות. "רבות מהתגובות לפוסט הבודד של טראמפ הן פרסומות למטבעות קריפטו נישתיים. ואפילו תגיות פופולריות סיפקו בעיקר פוסטים שנוצרו על ידי בוטים או תוכן לא-אורגני. כל הסימנים עד עתה מצביעים על כך ש-Truth Social היא פלופ", סיכמה ברדבורי.
הכשלים הללו משפיעים גם על הפופולריות של הרשת במדדים שונים. לפי בלומברג, בחודש הראשון להשקתה רשמה Truth צניחה של דרמטית בהיקף ההורדות שלה – מ-170 אלף ביום ההשקה ל-8,000 בלבד. בשבוע האחרון של מרץ, מספר המשתמשים היומי עמד על 513 אלף איש בלבד.
לסיכום: חודש וחצי אחרי ההשקה, ובחלוף תאריך היעד המובטח ל"פעילות מלאה", Truth Social פעילה רק במדינה אחת בעולם, לא זמינה לקרוב ממחצית תושבי אותה מדינה, מי שהיא כן זמינה לו נאלץ להמתין שבועות ברשימת המתנה שהולכת ומתארכת ומי שמצליח להיכנס אליה לא פעיל בה יותר מדי. נכון לרגע זה, Truth היא כישלון.
3 צפייה בגלריה
פוטו תמונות השנה 2021 גבעת הקפיטול ארה"ב ינואר
פוטו תמונות השנה 2021 גבעת הקפיטול ארה"ב ינואר
המהומות בגבעת הקפיטול. איפה נעלמתם, חבר'ה?
(צילום: רויטרס )
זו כמובן רק ההתחלה ועוד הרבה יכול להשתנות בהמשך הדרך, אבל ההתחלה הזו לא מבטיחה. מעבר לקשיים הטכניים, לרשימת ההמתנה ולירידה בהיקף ההרשמה – כולם יכולים להיחשב חבלי לידה שאולי ייפתרו בהמשך – העדויות על השממה היחסית בתוך הרשת החברתית הן סימן לבעיית עומק משמעותית יותר. אם משתמשים נכנסים לאפליקציה אבל אין להם תוכן לצרוך או ליצור בה, אין להם מה להגיד או לקרוא, הסיכוי שהם יחזרו אליה שוב קטן והולך וקטן ככל שעובר הזמן.
ניתן, אולי, להציע הסבר אחד לחוסר ההתלהבות הראשוני מהרשת: אולי אין בה צורך? Truth הוקמה בטענה שלמשתמשים שמרנים יש צורך במקום מפלט מהצנזורה של הרשתות החברתיות הגדולות. מעבר לכך שמספר רשתות חברתיות נישתיות כבר הציעו מקום מפלט כזה ואף אחת מהן לא זכתה להצלחה אדירה, התפיסה שרשתות חברתיות מצנזרות במכוון קולות שמרניים נטולת אחיזה במציאות ומתעלמת מכך שהמשתמשים הפופולריים ביותר בפייסבוק מגיעים מהימין השמרני בארה"ב.
אולי Truth כושלת כי לא באמת צריך מקום מפלט כזה. הרשתות החברתיות הוותיקות מספקות פלטפורמה גדולה ופתוחה דיה למשתמשים מהימין ואין להם כל צורך ללכת לאפליקציה נישתית חצי-מתפקדת כדי לכתוב פוסט שאף אחד לא יראה.